Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:36

N.a.v. een ander topic ben gaan kijken naar een uitslagenlijst van een koudbloedenwedstrijd. Ik was benieuwd naar het aantal deelnemers en de jurering. Ik weet erg weinig van dergelijke wedstrijden. Ik heb de uitslagen met enige verbazing bekeken...

Mijns inziens is er erg hoog gepunt. Een flink aantal combinaties heeft één of twee winstpunten en er zijn behoorlijk wat combinaties boven de 200 puntengrens. Zo is er beide dagen in de eerste proef van de L1 alleen maar boven de 200 gereden (7 deelnemers totaal). Zo'n hoeveelheid dergelijke scores kom ik hier in de regio echt niet tegen op reguliere wedstrijden.

Is dit regiogebonden? Koudbloedwedstrijdgebonden? Is Heeze een uitzondering of gebeurt dit vaker op Koudbloedwedstrijden?

Voor de liefhebbers, de uitslagen:
http://www.startlijsten.nl/website/lijs ... 70a2e3143a

Voor de duidelijkheid: Ik vind het hartstikke leuk dat er wedstrijden worden georganiseerd voor koudbloeden en als mensen daar plezier aan beleven is dat natuurlijk helemaal geweldig. Iedereen moet met plezier wedstrijden kunnen rijden.

little_king

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:41

Ik ken mensen die met hun koudbloed ook op gewone wedstrijden tussen de KWPN-ers hun punten halen.
Ook in het Z2.
Dan worden ze niet snel eerste, maar wel 4de of 5e.

Ik heb toevallig de wedstrijd in Heeze gezien.
Het B werd daar naar min idee ook te mild gejureerd, maar het Z1/2 op zondag was echt heel gewoon gejureerd.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:42

RT-D >> WD-V

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:46

Zulke hoge punten bij alle / veel combinaties geeft toch wel te denken.

Zijn deze wedstrijden eigenlijk alleen voor ras-koudbloeden, of ook voor kruisingen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:47

Ik ga er van uit ook kruisingen omdat niet ieder paard een stamboek papier zal hebben.

Ik heb de KNHS ook wel eens een uitslag zien hangen waar alleen de laatste 5 geen wp hadden van de 25.
En ik die ring ook gezien had en dat niet terecht gepunt is in mijn ogen.
Dus ik denk dat je dat altijd wel houd.

Aptilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:52

mijn vriendin rijd met haar tinker (M2) gewoon tussen de gewone KWPNers en ze rijd de meeste er gewoon uit :) en ze haalt gewoon netjes punten zoals ieder ander.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:52

little_king schreef:
Ik heb de KNHS ook wel eens een uitslag zien hangen waar alleen de laatste 5 geen wp hadden van de 25.
En ik die ring ook gezien had en dat niet terecht gepunt is in mijn ogen.
Dus ik denk dat je dat altijd wel houd.

Die uitslagen verbazen mij inderdaad ook wel eens. Maar das geen weekend lang in bijna alle rubrieken.

Dit zijn overigens wedstrijden in naam van de KNHS.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:54

Ik ben er ook bekend mee...
Heb clubgenoten die op een gemiddelde warmbloedwedstrijd net wel net niet wp waardig.
En die op de koudbloedenwedstrijden 2(ooit wel eens 3) wp rijden per proef.

Ik ben zelf b/l jury en heb paar weken terug een (toevallig) koudbloeden wedstrijd in de regio gemaild dat ik graag een officieele rubriek wilde jureren, omdat ik graag m cursus wil doen (en je bepaald aantal officieele rubrieken moet hebben gejureerd). Hiervoor wilde ik tegemoet komen door geen reiskosten te rekenen (voor hun dus 20,- ipv 35,-)
Ik heb mail terug gehad dat ze eerst wilde dat ik een oefen rubriek jureerde (niet officieel dus) en er werd wel heel erg benadrukt dat ik affiniteiten moest hebben met koudbloed rassen....
Ben er verder niet op in gegaan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:07

Ashley5760 schreef:
en er werd wel heel erg benadrukt dat ik affiniteiten moest hebben met koudbloed rassen....

Serieus.. Zo jureren moet je toch ook niet willen, lijkt me ook niet dat dit de bedoeling is van de KNHS :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:10

Dat lijkt me wel weer logisch.

Op gewone wedstrijden zie je regelmatig soepele bewegingswonderen lopen.
Hou je daarvan zal je op een koudbloeden wedstrijd het snel verveeld vinden.
Wat niet betekend dat gewoontjes in beweging geen wp waardig is.
Geen fouten, maar geen spektakel is nog altijd een wp.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:13

Ik heb beide gereden. Met mijn haflinger ben ik alleen knhs gestart tot en met de M2. En met mijn tinker tot en met de L2, zowel knhs als op koudbloedenwedstrijden, in dezelfde regio.

Mijn ervaring is dat er op koudbloedenwedstrijden hoger gepunt wordt.
Tussen de paarden reed ik in de L2 en M2 wel mijn winstpunten, gemiddeld rond de 180-183. Soms geen winstpunt, maar dan zat ik bijna altijd op 178. Op zich dus wel winstpuntwaardig, maar geen uitschieters.
Dat lukte door heel correct te rijden, maar met onder andere de verruimingen blijven er (terecht!) punten liggen.

Op de koudbloedenwedstrijden reed ik ruimer winstpunten en ben ik nooit zonder winstpunt naar huis gegaan.
Ik heb wel het idee dat er nu strenger wordt gejureerd dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden, omdat er meer koudbloedenwedstrijden zijn. Maar gemiddeld wordt er wel hoger gepunt.

Ik denk dat het belangrijk is dat een jury op een koudbloedenwedstrijd beseft dat ze de ruiter een reeel beeld mee moeten geven. Ik heb er genoeg teleurgesteld horen reageren op een reguliere wedstrijd waar ze ineens veel lager gepunt werden.

En nee, dat ligt dan niet aan de jury. Je kan prima met een koudbloed dressuren, maar de meeste hebben er qua bouw en karakter minder aanleg voor.
Er zijn zeker uitzonderingen en er wordt ook steeds serieuzer getraind met koudbloeden en dat zie je ook terug in mooie en goede combinaties.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:18

Volgens mij is dit wel een algemeen bekend verschijnsel en ik begrijp werkelijk waar niet dat de KNHS niet ingrijpt. Hoe duidelijk kan het zijn als mensen op normale wedstrijden rond de 170 of in het Z rond de 190 zitten en op speciale koudbloedwedstrijden met 2 winstpunten per proef naar huis gaan?
Ik vind dat die wedstrijden afgeschaft moeten worden. Je hebt toch ook geen speciale wedstrijden voor minder goede bewegers onder de warmbloedpaarden?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:33

Fitzroy,
Laat die mensen toch lekker rijden, je hebt er toch geen last van? Het spekt alleen de KNHS.
Starten ze een reguliere wedstrijd en er zou te mild gejureerd zijn komen ze zichzelf toch wel tegen.
Dus wie heeft er last van behalve de ruiter zelf?
Dus snap het afschaffen niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:36

Koudbloedenwedstrijden zijn er al 15-20 jaar (of langer). Maar eerst waren het onderlinge wedstrijden, voor de gezelligheid vanuit een rassenvereniging.

Het aantal combinaties met startkaart is steeds meer gegroeid. Voor mij was de reden dat ik een startkaart aan heb gevraagd, omdat ik vaker wilde kunnen starten in de buurt. Ik had geen zin om half nederland af te moeten reizen om een paar keer (onderling) te kunnen starten.

Nu zijn er zoveel mensen met een koudbloed en startkaart dat alleen een onderlinge wedstrijd niet genoeg deelnemers trekt. Dus steeds meer wedstrijden zijn met startkaart om het rendabel te maken.

Afschaffen lijkt mij ook niet nodig, het zijn vaak ook evenementen voor de gezelligheid, aangevuld met behendigheidsspelletjes voor de fun. Die ben ik regulier nog niet tegen gekomen. Maar een kritische noot vanuit de KNHS omtrent de jurering zou misschien niet verkeerd zijn.
Dat er juryleden worden gevraagd die iets met het ras hebben, snap ik wel :j Dan kun je nog steeds kritisch zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:38

Daar kan ik me helemaal in vinden Grit.

Er is ook niets aan dat als je weet dat je slecht rijd nog een wp hebt.
Maar is dat dan altijd zo? Gezien het Z op zondag kon ik dat er niet uit opmaken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:43

In Heeze ben ik niet geweest.
Maar het is niet altijd zo dat er punten gestrooid worden. Ik heb ook wel eens een M en Z ring gezien met dezelfde jury, waarvan er hooguit een wintspunt was gegeven.
Gemiddeld genomen durf ik wel te zeggen dat er (wat) hoger gepunt wordt. Maar dat is dan ook niet perse 10 punten per proef.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:44

Jeetje die uitslagenlijst. Zelfs een aantal boven de 210, die in hun 2e proef nipt een wp hebben.. Apart. Hartstikke leuk voor deze mensen dat er zulke wedstrijden zijn en als hun op die manier aan hun winstpunten willen komen, tja.. Moeten ze lekker zelf weten. Ga alleen alsjeblieft niet lopen zeiken dat je benadeeld wordt op een reguliere wedstrijd vanwege je paard. En he, als je echt zo'n dijk van een proef neer zet dat je 216 pt haalt dan kan de jury op een "gewone" wedstrijd ook niet om je heen hoor :Y) .

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:45

little_king schreef:
Maar is dat dan altijd zo? Gezien het Z op zondag kon ik dat er niet uit opmaken.

Ik hoop en denk het niet. Er zullen ook juryleden zitten die reëel punten en ruiters bij zitten die de punten dubbel en dwars waard zijn. Het gaat om de ruiters die op reguliere wedstrijden 5 tot 10 punten lager gewaardeerd worden. Zij vertalen dat soms naar: 'Op wedstrijden waar ik tegen KWPN'ers moet rijden start in met -10 bij sommige juryleden'. Terwijl de werkelijkheid dus eigenlijk net andersom lijkt te liggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:46

little_king schreef:
Fitzroy,
Laat die mensen toch lekker rijden, je hebt er toch geen last van? Het spekt alleen de KNHS.
.

Persoonlijk vind ik het oneerlijk t.o.v. mensen die een minder bewegende warmbloed hebben. Die hebben geen speciale wedstrijden waar ze wel de punten bij elkaar rijden.
En een klassering kan een paard wel meer geld waard maken. Dus tja, ik vind het concurrentievervalsing.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:47

Ik snap sowieso niet dat er aparte wedstrijden zijn voor koudbloeden, friezen en haflingers etc.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:48

Toevallig heb ik voor deze wedstrijd de juryleden geregeld en ook bij 3 van hun geschreven. Een aantal hadden nog nooit eerder op een koudbloedwedstrijd gejureerd (daar heb ik bewust voor gekozen) en ik heb nooit gevraagd om soepeler te jureren dan anders. Beter gezegd, bij 1 jury heb ik zelfs nadrukkelijk aangegeven dat er conform KNHS gejureerd moest worden (toen zei mij heel voorzichtig vroeg of ze soepeler moest zijn heb ik dat duidelijk geweigerd).
Tijdens het schrijven heb ik overigens wel gewoon 3'en mogen opschrijven, maar ook 9'ens. Een keertwending van een haflinger deed een jury bijna van de stoel vallen :D

Conclusie van alle 5 juryleden aan het einde van het weekend was dat de kwaliteit gewoon erg hoog lag. Er hebben er zelfs 2 naast elkaar gezeten bij het secretariaat met hun uitslag erbij om te vergelijken, want ze waren zelf zo verbaasd over de kwaliteit van rijden en uitvoeren.

Desalniettemin wil ik niet beweren dat het op een koudbloedwedstrijd niet minder moeilijk is om een winstpuntje te rijden. Zelf rijd ik ze ook, maar heb altijd wel als streven om op de reguliere wedstrijden ook mijn punten te kunnen rijden alvorens te promoveren naar een andere klasse.

Wellicht dat er inderdaad combinaties zijn die enkel en alleen koudbloedwedstrijden rijden om zo hun punten te halen, best kans. Maar wij organiseren (en rijden) ze gewoon graag vanwege de ongedwongen sfeer. Behulpzaamheid, relaxed, flexibel, dat zijn de kernpunten van dergelijke wedstrijden.

Overigens weigeren sommige juryleden ook gewoon om dergelijke wedstrijden te jureren hoor. Heb voor onze volgende wedstrijd ook weer bewust gezocht naar 'nieuwe gezichten' en 1 dame reageerde hoogst verontwaardigd dat ik ze uitnodigde voor een koudbloedenwedstrijd :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:50

shirleyp schreef:
little_king schreef:

Ik hoop en denk het niet. Er zullen ook juryleden zitten die reëel punten en ruiters bij zitten die de punten dubbel en dwars waard zijn. Het gaat om de ruiters die op reguliere wedstrijden 5 tot 10 punten lager gewaardeerd worden. Zij vertalen dat soms naar: 'Op wedstrijden waar ik tegen KWPN'ers moet rijden start in met -10 bij sommige juryleden'. Terwijl de werkelijkheid dus eigenlijk net andersom lijkt te liggen.

Dat is gewoon dikke onzin.
Rij je gewoon zonder fouten heb je ook dan een wp.
Maar die flauwe mensen heb je ook met een KWPN-er.
Hij is een vos, hij is bont, hij is maar klein, hij is een springpaard, hij is een tuiger en daarom rij ik geen wp.
Niet janken- maar rijden. Dan kan de jury er niet om heen.

Fitzroy, alsof er zulke waarde vermeerdering is bij een koudbloed als hij een wp haalt in het B? Whahaha

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:51

Leonoor schreef:
Toevallig heb ik voor deze wedstrijd de juryleden geregeld en ook bij 3 van hun geschreven. Een aantal hadden nog nooit eerder op een koudbloedwedstrijd gejureerd (daar heb ik bewust voor gekozen) en ik heb nooit gevraagd om soepeler te jureren dan anders. Beter gezegd, bij 1 jury heb ik zelfs nadrukkelijk aangegeven dat er conform KNHS gejureerd moest worden (toen zei mij heel voorzichtig vroeg of ze soepeler moest zijn heb ik dat duidelijk geweigerd).
:+

Ehh... Dit is een KNHS jurylid??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:52

Nynke1 schreef:
Leonoor schreef:
:+

Ehh... Dit is een KNHS jurylid??

Dat is zeker een KNHS jurylid en ze durfde het aanvankelijk niet eens te vragen ;)

Sommige mensen hebben namelijk dat idee, dat ze op een koudbloedwedstrijd soepeler moeten jureren.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:53

Euh tja.. Sorry maar dan zou ik mezelf als jurylid toch even achter m'n oren krabben als ik mezelf dat ga afvragen 8)7 .