Misschien is er al heel vaak zo'n topic geweest, maar ik heb een dringende vraag. Zaterdag heb ik mijn B debuut met mijn jonkie, en ik wil knotten maken. Ik oefen de laatste tijd best vaak en soms gaat het wel goed, alleen als ik het knotje wil indraaien en vast wil maken met een elastiekje, schiet het gewoon onderdoor weer eruit en is het knotje weg.. Hoe kan ik het knotje goed, strak vast maken zonder naald en draad
Daphx93
Geplaatst: 14-03-13 13:42
Straks vlechtje maken, en dan een elastiekje eromheen zodat je eigelijk gewoon een los vlechtje hebt. Nieuw elastiekje pakken en aan de onderkant van het vlechtje 2x opheen draaien en de rest tussen je duim en wijsvinger houden. Door je duim en vinger het vlechtje rollen naar de manenkam (via de halskant, binnekant dus) elastiekje onder het rolletje draaien totdat die goed zit en je hebt goede, vaste knotjes
edit; Beetje moeilijk uit te leggen! haha hoop dat je het snapt
Misschien wat kleinere plukjes maken om te vlechten, dan worden de knotten ook minder dik...
superwoman
Geplaatst: 14-03-13 15:06
Ik deed juist altijd het bovenstukje van de vlecht losjes vlechten en de rest strak. Vond dat er netjes uit zien Liefst ook alleen met elastiekjes, maar een enkele dikke met touw om het goed vast te zetten. Elastiekjes springen nog wel eens stuk anders
Van dat dunne tape eromheen? Dus vlechtje maken, elastiekje erom, vlechtje "oprollen" tot knotje. Weer een elastiekje eromheen en dan tape eromheen ter versteviging? Succes met je proef!
Unicyn
Geplaatst: 14-03-13 15:15
Je kunt eerst een vlecht maken, elastiekje erom, daarna de vlecht als het ware dubbelvouwen (1 of 2 keer, afhankelijk van de lengte van de manen). Daar doe je dan weer een nieuw elastiekje omheen. Zorg dan dat het elastiekje niet te dicht op de nek zit (dus niet onderaan je knotje), want dan gaat het knotje sneller los.
Mettee
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-13 15:16
Die heb ik net gemaakt..
@Wiz met tape? ;o @LotusT Ik maak zo'n 15 knotjes voor wedstrijd, klein genoeg denk ik..
Met draad is makkelijker dan met elastiek. Kijk op youtube eens. Daar staan wat filmpjes die het stap voor stap laten zien succes op wedstrijd!
nuka
Geplaatst: 14-03-13 15:25
ik heb een manier dat het echt niet los kan schieten, ga proberen het zo goed mogelijk te omschrijven.
vlechtje maken, elastiekje er aan de onderkant omheen, 2 a 3 x er omheen, dan vlechtje dubbelvouwen en dan weer 1 a 2x er omheen, dus je vouwt onderkant van het vlechtje naar binnen tegen de hals aan, en dan met dat zelfde elastiekje om de hele knot. heb je wat langere manen dan heb je nu een lusje, dan doe je het elastiekje door het lusje en pak je het links en rechts vast, nu haal je de ene kant van het elastiekje door de andere kant en trek je het aan, dan vouw je het uiteinde van je manenlusje weer naar binnen en doe je het elastiekje er weer een aantal x om het knotje heen. kan echt niet los gaan!
als ik het zo lees zou ik het geloof ik niet snappen, hopelijk jij wel, want het is heel simpel, maar moeilijk op te schrijven.
succes
LoessM
Geplaatst: 14-03-13 15:28
Ja haha geen ducktape hè Maar gebruik even de zoekfunctie op bokt op knotjes en tape dan weet je wat ik bedoel
Wow oke, haha ik snap het een heel klein beetje denk ik.. Zal er zo even mee oefenen!
@ Wiz Oh hahaha zal ik meteen doen ;o
doezel2
Geplaatst: 14-03-13 15:33
om ze netjes te krijgen kun je de manen ok ietsjes nat maken. stap 1:maak een vlecht doe er een elastiekje om heen. stap 2: pak een 2 de elastiekje (om een vinnger zodat je hem bijde hand hebt) vouw het vlechtje naar binnen (doe die 1 a 2 x hangt af aan de lengte (meestal 2 x) en doe er daar een elastiekje om heen(net niet aan de mannekam maar zo dat het vlechtje goed blijft zitten.
suc6
x_Milou
Geplaatst: 14-03-13 19:05
Het werkt makkelijk als je eerst een vlechtje maakt, dan een elastiekje daar een keer omheen draaien en met dat zelfde elastiekje het vlechtje al omhoogvouwen tot een lusje. In plaats van oprollen en er dan een elastiekje omheendraaien, haal je het 2e elastiek door het lusje/vlechtje. Dan haal je het ene uiteinde van het elastiekje door het andere uiteinde en dan rol je het vlechtje op en zet je hem vast met je 2e elastiekje. Blijft stevig zitten en gaat niet draaien!
Hm ja ik zal het straks even proberen Milou! Dus, met hetzelfde elastiekje maak ik van het vlechtje een lus en maak dat vast. Dan heb ik dus een lus, maar vanaf daar snap ik het niet meer zo.
Door die lus haal je een nieuw elastiekje, dan heb je aan allebei de kanten van de lus een stukje elastiek. Het stukje elastiek van de ene kant haal je door die van de andere kant, dan laat je die waar je doorheen gegaan bent los, en met de andere helft van het elastiekje bind je hem vast. Beetje moeilijk uitleggen, je moet het eigenlijk zien, want het is heel makkelijk
De knotjes zijn uiteindleijk toch nog heel lelijk geworden haha! Maar deze week ga ik t proberen met naald en draad
Way_of_Life
Geplaatst: 19-03-13 10:48
Met naald en draad word het vaak netter. Duurt soms wel wat langer om te maken, maar ach! Zorg wel dat je echt heel strak je gewone vlechtjes maakt, anders vallen ze uit elkaar.
Sharonaa_
Geplaatst: 19-03-13 20:20
Met naald en draad vind ik ideaal en gaat zo snel bij mij. Gewoon even een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. ik denk dat met dikkere manen knotten met naald en draad veel beter gaat. Mijn pony heeft ook aardig wat manen maar gelukkig niet zo dik dat je er veel moeite voor moet doen.