strebbertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

strebbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 00:26

hoi allemaal,

ik heb een probleem, ik wil altijd de beste zijn als ik niet goed genoeg heb gereden en weet dat ik beter had gekunt word ik daar heel onrustig van, zijn er meer mensen die dit hebben? ik ben net weer begonnen met wedstrijden rijden en ik wil graag naar de l zodat ik niet meer tegen bekende hoef te rijden veel bekende rijden namelijk in de b en met onbekende vergelijk ik me veel minder.zijn er meer mensen die dit hebben en wat doen jullie er aan?

groetjes!

0000

Re: strebbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:05

Het ligt er een beetje aan wat je precies bedoelt. Willen rijden voor wat je waard bent, willen laten zien wat je kan, is een prima instelling, als je er tenminste op de juiste manier mee om gaat. Kwaad worden als het niet lukt (als het bijvoorbeeld veel slechter gaat dan thuis) heeft geen zin, analyseren wat er precies gebeurde en hoe je dit de volgende keer kan voorkomen zorgt juist dat je beter gaat presteren.

Willen winnen, 1e willen worden, is imo wel een probleem. Dat heb je namelijk niet in de hand, en dat is ook precies waarom het imo beter is dat los te laten. Ik vind dat je moet rijden voor jezelf, niet voor anderen en zeker niet voor de jury. Dat kan zomaar betekenen dat je de ene week eerste bent, maar eigenlijk de week daarna veel beter presteert ook al ben je dan misschien wel lager geklasseerd. En vooral, daar dan toch heel tevreden mee zijn!

Enne, wat betreft tegen bekenden rijden, daar kom je in de paardensport niet onderuit. Hoe langer je meedoet, hoe meer mensen je leert kennen. Ik zou zeggen, leer er eerst mee omgaan want in het L komt je vanzelf datzelfde probleem weer tegen.

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:11

Jeetje dit komt me ZO BEKENT voor, haha. ik heb dat vroeger ook gehad toen ik nog laag reed.. dan waren er altijd van die huppel (poedersuiker) op de manege en die gingen dan zo stoer doen.Maar hun hadden toen al een eigen paard , dus ik kon daar niet tegen op natuurlijk...Gewooon negeeeeereeeennn!!!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:34

Ik heb het zelfde, ook al ben ik tevreden afgestapt, als ik lage punten heb ben ik de rest van de dag niet meer te genieten. Gewoon omdat ik weet dat ik veel beter kan. Pas als ik eerste ben ben ik treveden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:18

joyfortuna schreef:
Ik heb het zelfde, ook al ben ik tevreden afgestapt, als ik lage punten heb ben ik de rest van de dag niet meer te genieten. Gewoon omdat ik weet dat ik veel beter kan. Pas als ik eerste ben ben ik treveden.

Maar waarom dan? Je hebt toch geen enkele invloed op hoe de rest presteert? Reëel gezien is dit echt geen gezonde instelling...Maak je druk om de dingen waar je invloed op hebt, probeer die te optimaliseren. Maar laat de rest dan ook los, anders is dat enkel een negatieve invloed op jouw prestaties.

Vraag jezelf eens dit, de proef waar jij tevreden over was, ging die ineens minder goed als blijkt dat de punten tegenvallen? Of is het nog steeds hetzelfde proefje waar je eigenlijk hartstikke blij mee was? Heb je wel vertrouwen in je eigen perceptie van jullie kunnen, kun je wel een beetje reëel inschatten hoe je gereden hebt? (anders is filmen overigens een goede optie, leer je veel van). Als het antwoord op de laatste vraag ja is, waarom laat je die mening dan toch weer beïnvloeden door een stukje papier?

Niet geschreven om je aan te vallen, wel om je aan het denken te zetten. Wedstrijden rijden is leuker en je gaat ook nog eens beter rijden als je een iets andere mentaliteit hanteert.

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:14

Als je je zo vergelijkt met bekende mensen, is het dan niet mogelijk om ergens anders te starten?
Ik kan je verder niet helpen. Ik rijd voor mezelf, probeer zo netjes mogelijk te rijden, en als iets niet goed gaat, volgende keer beter.
Nu ben ik al blij als mijn paard een keer de hele proef gehoorzaam is...

Bekenden blijf je tegen komen, ook zij zullen een keer promoveren tot een hogere klasse. Ik vind het juist wel fijn met bekenden. Heb je wat om mee te praten ter ontspanning.

Veel succes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:15

wss geen streBer met spelling ?

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:23

spicegirl schreef:
wss geen streBer met spelling ?

:')

_Esther_87_ heeft het mijn inziens perfect verwoord.

Je beweegredenen om naar het L over te stappen, enkel en alleen omdat je dan niet meer tegen dezelfde mensen hoeft te rijden gaat echt te ver! Bovendien ga je op een gegeven moment opnieuw meten tegen de 'onbekenden', want die zijn jou na een aantal wedstrijden ook echt wel weer bekend en dan zit je weer met hetzelfde probleem. Naar L toevluchten is gevolgbestrijding.

Eerst proberen dat overdreven competitieve achter je te laten. Geniet je wel oprecht van de wedstrijden an sich?
Of kan het rijden je niet snel genoeg voorbij zijn, zodat je maar snel je punten te horen mag krijgen?

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:48

_Esther_87_ schreef:
joyfortuna schreef:

Maar waarom dan? Je hebt toch geen enkele invloed op hoe de rest presteert? Reëel gezien is dit echt geen gezonde instelling...Maak je druk om de dingen waar je invloed op hebt, probeer die te optimaliseren. Maar laat de rest dan ook los, anders is dat enkel een negatieve invloed op jouw prestaties.

Vraag jezelf eens dit, de proef waar jij tevreden over was, ging die ineens minder goed als blijkt dat de punten tegenvallen? Of is het nog steeds hetzelfde proefje waar je eigenlijk hartstikke blij mee was? Heb je wel vertrouwen in je eigen perceptie van jullie kunnen, kun je wel een beetje reëel inschatten hoe je gereden hebt? (anders is filmen overigens een goede optie, leer je veel van). Als het antwoord op de laatste vraag ja is, waarom laat je die mening dan toch weer beïnvloeden door een stukje papier?

Niet geschreven om je aan te vallen, wel om je aan het denken te zetten. Wedstrijden rijden is leuker en je gaat ook nog eens beter rijden als je een iets andere mentaliteit hanteert.

Nou vaak rij ik rond de 200, als ik dan 185 heb baal ik van mezelf, omdat ik weet dat ik beter kan. Ik ben ook nooit boos op m'n paard maar ik baal van me zelf, als ik weet dat ik op simpele dingen punten het laten vallen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:13

Maar nu zeg je heel iets anders dan in je eerdere post....Ik neem aan dat als je steken hebt laten vallen, je ook niet tevreden van je paard stapt. Dat weet je toch al als je je proef uitkomt, niet pas als je de punten krijgt als het goed is....Daar mag je ook best van balen maar dat hoeft niets te maken te hebben met je punten imo.
Stel je rijd een proef die gelijkwaardig is aan een proef waar je normaal 200 punten mee rijd. Maar deze keer lopen er enkele ontzettend goede talentvolle paarden mee met bijbehorende ruiters. Daardoor lijkt jouw proef wat minder spectaculair dan anders en rijd je nu maar 185 punten. Is dat dan nog steeds erg? Of kun je dan prima relativeren en inzien dat je even goed hebt gereden als altijd en er helemaal geen reden is tot balen?
Dat is namelijk waar het om draait denk ik. Ik baal heus ook als ik zelf mijn proef verpest heb of net niet scherp genoeg was. Ik probeer echter wel dat gevoel van 'balen' om te zetten in iets constructiefs. Ik ga bedenken waarom ik niet scherp was. Was mijn voorbereiding wel goed? Was ik misschien te gespannen? Vervolgens probeer ik wat ik denk dat mis ging, de volgende wedstrijd te veranderen. Maar als ik vind dat ik goed heb gereden en de punten vallen tegen, dat is een gevalletje 'jammer dan, lekker boeiend'.
Kanttekening daarbij is wel dat als je punten doorlopend tegenvallen, je uiteraard je rijden eens goed onder de loep moet gaan nemen. Maar ga er nu even vanuit dat het incidenteel is en echt, het is niet nodig om je daardoor te laten beïnvloeden hoor, is zonde.