Invlechten tuigpaard voor concours ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Invlechten tuigpaard voor concours ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:32

Hallo allemaal,

Over een paar weken moet ik mijn eerste (proef)concours rijden met een tuigpaard, maar ik heb geen idee hoe je het paard in moet vlechten.
De eigenaar van het paard liet het altijd iemand anders doen, dus die heeft er ook niet echt verstand van helaas.
Ik weet wel dat er knotjes in moeten en afgemaakt met wol, maar ik kan nergens vinden hoe dat nou precies moet.

Is er iemand die mij kan helpen? :)

Alvast bedankt!!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:53

Poeh ik zal het proberen uit te leggen, maar of je het ook snapt..... voordoen is makkelijker als uitleggen :+

Je maakt gewoon zoveel mogelijk kleine knotjes (dus niet van die dikke dressuurknotten) dat is niet veel anders als normaal gewoon opvouwen/rollen en elastiekje erom.

Dan knip je de wol in stukjes van +/- 40cm, zoveel dat je voor ieder knotje een hebt.
Dan pak je een sliertje, die doe je dubbel en dan knup je hem om het knotje heen tegen de manenkam en maak je er gewoon een strikje van, zelfde zegmaar als dat je een schoenveter strikt.
Dit doe je bij alle knotjes.
Heb je dat klaar dan pak je de strikjes(alle uiteindes en lusjes) in je hand, 'trekt' ze strak en knipt alle touwtjes op 1 lengte af, zo dat er ongeveer nog een 1 cm a 1,5cm wol blijft zitten.

en dat komt er dan ongeveer zo uit te zien
AfbeeldingAfbeelding

Nynke04

Re: Invlechten tuigpaard voor concours ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:50

Top! Ik zal het overmorgen gelijk even proberen. :D

En wat voor kleur elastiekje gebruik je dan? (Ik rij met een lichte vos) Ik neem aan dat het elastiekje de kleur van de manen ongeveer heeft?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:51

Wat voor concours ga je rijden? Als je een tuigpaardenrubriek start is dit namelijk prima, maar denk eraan dat je niet op deze manier mag vlechten als je een gewone dressuurwedstrijd gaat rijden. Dan mag je niets in de manen meevlechten en zul je gewone knotjes moeten maken.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:08

Nee, het gaat wel om een echt tuigpaardenconcours.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:32

Ik rij ook een (donkere) vos, ik doe het vaak gewoon met zwarte elastiekjes, maar je zou ook bruine of witte bij hele lichte manen kunnen gebruiken. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:54

Als complete leek wat tuigpaarden betreft, wist ik niet dat invlechten bij tuigpaarden anders gaat. Ik heb stiekem even in je profiel gespiekt Magic_lover, omdat ik me er niet echt een beeld bij kon vormen, maar die manen met het wol zien er echt leuk uit! ondanks dat het bij de dressuur niet de bedoeling is, ga ik dit topic lekker toch bij mijn favorieten stoppen :D gewoon om het 'ooit' eens een keer te kunnen proberen omdat het er gewoon leuk uit ziet!