Ik vlecht meestal in met naald en draad, maar mijn knotten worden nooit zo mooi. Bij sommige ruiters zie ik echt hele mooie knotten. Maar hoe doe je dit?
Een pluk van zeker een kammetje breed pakken en dan de eerste paar slagen heel los vlechten en dan pas strakker. En dan goed rijgen met de draad strak tegen de mannenkam. Als je de manen niet te kort en te veel uitdunt krijg je ook dikkere knotten
Je hebt heel veel manieren, maak jij onderaan je touw een knoopje en trek je hem dan helemaal tot je elastiek of hou je onderaan een stuk touw over en knoop je die later vast? Je kan pas tips krijgen als ik weet hoe je het nu doet?
ik maak een vlechtje en dan doe ik het pektouw dubbel en maak een knoopje aan het einde. dan haal ik het touw door het uiteinde van het vlechtje en begin ik met dubbel slaan enz enz
amorbeertje
Geplaatst: 12-02-13 16:23
Hoe ik het doe: Pak een touw (met naald natuurlijk) die haar ik door 1 omslag van het elastiek heen en trek hem erdoorheen zodat ik nog een 5 cm overhoudt. Leg dan het puntje tegen haar hals en sla het knotje 1 keer om en haal het trouw/draad er 1 keer doorheen(heen en weer) (dit hangt van de lengte van je manen af) maar leg daarna mijn knot nog een keer dubbel en haal het touw/draad er nog 2 keer doorheen. Als het goed is heb je nu twee touwtjes/draadjes van ongeveer 5 cm over die knoop je dan 1 keer vast.
Ik maak de manen altijd eerst wat vochtig en maak dan plukjes met een manenkammetje. Dan goed strak invlechten en dan sla ik het onderste stukje altijd om en zet ik vast met een elastiekje (zodat je dat onderste plukje niet meer hebt). Dan vouw ik het vlechtje dubbel en zet ik het vast met draad, zo dicht mogelijk bij de manenkam. Ik haal het draad er altijd 2x door zodat het extra stevig vast zit en dan maak ik er een knoopje in. Verder spuit ik er altijd nog wat haarlak in.