Spanning in de ring.. Hoe weg te nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Spanning in de ring.. Hoe weg te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 05:20

Zoals de titel al zegt, heeft mijn paard last van spanning in de ring.
Ze is verder heel braaf, niet kijkerig en zet geen stap verkeerd, maar wordt fris en opgewekt..
Ik kan het haar dan niet afnemen en laten ontspannen.

Het is een merrie van 5. We zijn B+21 in de dressuur en willen graag overstappen naar het L1.
Tijdens het losrijden ontspant ze lekker (oortjes flapperen), maar zodra we in de ring komen laad ze zich op.

Ik weet niet hoe ik haar dit kan afnemen op dat moment..
Heeft iemand tips?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:56

9 van de 10 keer ligt het aan de spanning van de ruiter :D
voor het paard maakt het niets uit of hij op het losrij terrein rijdt of in de ring.
Laat je maar eens een stukje filmen bij het losrijden en dan op weg naar de ring en in de ring. Dan zal je zien dat je paard reageert op jouw spanning.
Logisch. Dus ontspanningsoefeningen voor jou, rust en vooral rustig ademhalen. Dan zal je zien dat het met je paard ook veel beter gaat.

chrisje_83

Re: Spanning in de ring.. Hoe weg te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:47

Meestal ligt de spanning die je in de ring voelt bij jezelf. Want dat is immers (volgens jou) het moment van de waarheid, het moment dat je moet laten zien wat je kan. Hierdoor ga je anders rijden, ademhalen en zitten. Dit verschil voelt je paard en die reageert daar op zijn manier op. Sommige paarden sluiten zich af, die van jou wordt fris. Dat is wat ieder paard zelf doet.
Het enige wat je kan helpen is je bewust worden van je eigen spanning. De lat minder hoog leggen ten opzichte van de prestatie die je wilt halen en meer bezig zijn met je manier van ademhalen. Daarnaast kan het ook helpen vaker op wedstrijd te gaan zodat je weet dat je geen spanning meer hoeft te maken omdat er toch niks anders is binnen de ring dan buiten de ring.

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:01

lekker veel wedstrijden starten en veel op een andere locatie rijden zodat jij en paard de spanning kwijt raken. Dan gaat het vast beter!
Rijden doe je voor je plezier dus wees vooral niet zo zenuwachtig in de ring!

lottevtl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:43

het is maar een wedstrijdje dus dan hoef je niet zo zenuwachtig te zijn eigenlijk is het een spelletje dus als jij rustig bent is je pony dat vaak ook
groetjes lotte ( *\o/* veel suc6 met de wedstrijden! *\o/*)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:25

Als het bij het losrijden goed gaat, waarom zou je paard dan opeens spanning hebben als ie in de ring moet. Naar mijn mening komt de spanning allemaal van de ruiter af en uit zich, bewust en onbewust op het paard. Heb er ook last van.

ingridxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:42

Wat doet je paard dan, wanneer je in de ring bent?
In de meeste gevallen komt de spanning van de ruiter.
Ik rij zelf ook veel wedstrijden en wanneer we moeten starten in een kijkerige bak, dan is mijn paard naar mijn gevoel wel een beetje gespannen, ze valt dan iets meer terug. Wanneer we in een ring starten waar niks te zien is, dan is er helemaal niets aan de hand namelijk. Maar wanneer we weg moeten van de andere paarden en er is heel veel te zien, dus bijvoorbeeld, bloemen, spandoeken etc. Dan valt ze voor mijn gevoel wat terug, dus niet meer 100 procent aan mijn hulpen. Ik probeer haar dan een beetje op haar gemak te stellen, door haar alles goed te laten bekijken en even wat dieper instellen (1 rondje). Meestal werkt dat wel. Wanneer ze echt iets engs vindt, probeer ik haar wat schoudervoor te rijden.

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:31

Doe net alsof je de proef in je eigen bak aan het oefenen bent en denk die spanning weg, doe net of er niks aan de hand is.
Hou je hand niet te veel vast maar ontspan!

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:33

Doe net alsof je de proef in je eigen bak aan het oefenen bent en denk die spanning weg, doe net of er niks aan de hand is.
Hou je hand niet te veel vast maar ontspan!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:35

Bij mij helpt het om te blijven rijden. Vaak denk ik er niet echt meer aan als ik in een proef zit. Te gespannen om na te denken over het lopen van het paard. Tegenwoordig probeer ik heel bewust te zijn van wat ik doe en wat mijn paard doet. Ook aanpakken als hij niet luistert.
Merkte het laatst weer bij een wedstrijd. Proef 1 koppie erbij = 184 punten, proef 2 koppie er niet bij = 165 punten....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:42

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:25

Ik ben ook dit jaar voor het eerst gestart met mijn merrie. Jouw spanning wordt haar spanning! Afgelopen weekend nog; thuis zet ze geen stap verkeerd maar tijdens het inrijden heb ik alle hoeken van de bak gezien :D. Ze was ook erg aan het plakken bij andere paarden, puur omdat ze de steun die ze zocht nog niet volledig van mij kreeg. Doordat ze zo heet was, was ik voortdurend bezig met inhouden wat resulteert in nog meer stuiteren. Lekker naar voren blijven rijden en aan het werk zetten. Probeer te rijden zoals je dat thuis doet. Dat lijkt nu nog wat teveel gevraagd, maar hoe vaker je op wedstrijd gaat hoe beter dat zal gaan.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:39

Zooist schreef:
Hier staat een verhaal over op Paard&Lifestyle

http://www.paardenlifestyle.com/heeft-j ... rminderen/

Daar zitten vast leuke tips tussen!

Het paard met spanning waar ze het over hebben in het begin in deze blog is mijn paard..Ik heb hun een mail gestuurd dat er op wedstrijd onwijs veel spanning is.
Er staan zeker bruikbare tips tussen want ik kan je vertellen dat ze mij hebben geholpen.
Het is zeker de moeite waard om ze eens door te lezen en mischien heb je er wat aan

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:54

eefjuh20 schreef:
Zooist schreef:
Hier staat een verhaal over op Paard&Lifestyle

http://www.paardenlifestyle.com/heeft-j ... rminderen/

Daar zitten vast leuke tips tussen!

Het paard met spanning waar ze het over hebben in het begin in deze blog is mijn paard..Ik heb hun een mail gestuurd dat er op wedstrijd onwijs veel spanning is.
Er staan zeker bruikbare tips tussen want ik kan je vertellen dat ze mij hebben geholpen.
Het is zeker de moeite waard om ze eens door te lezen en mischien heb je er wat aan

Oh, wat leuk om te lezen dat je er wat aan gehad hebt!! Ik ben één van de twee die je vraag beantwoordden! :D

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:30

Ze hebben zelfs zo goed geholpen dat ik m'n laatste concour 193 punt reed(met zelfs 2 x een 8 en nog maar 3x en 5 op de startcoupon!!)terwijl ik in januari nog 133 punt reed..Ik ben dus erg blij dat ik de mail heb gestuurd en veel tips heb gehad hoe zowel ik en mijn paard beter kunnen ontspannen!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:09

Wauw! Goed te horen!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:34

Zeker heel leuk om te horen!!!!

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:34

Ik zal zelf ontspannen, dan doet je paard het ook.
En zo word je paard rustig, ga ook praten met het paard, dat helpt denk ik ook wel.