Tevoetstelling ruiter of diskwalificatie paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie?

Tevoetstelling ruiter
16 (88%)
Diskwalificatie paard
2 (11%)

Totaal aantal stemmen: 18

Animal

Tevoetstelling ruiter of diskwalificatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:29

Naar aanleiding van een lezing die ik gisteravond gevolgd heb, ben ik wel benieuwd naar de mening van bokt.
De vrouw die de lezing gaf, was van mening dat bij een delict i.p.v. een tevoetstelling van de ruiter, het paard gediskwalificeerd moet worden.

Hier waren enkele redenen voor:
- Wanneer de ruiter een tevoetstelling heeft (bijvoorbeeld omdat het paard behandeld is met een medicijn dat
niet goedgekeurd is door de FEI), kan het paard eventueel nog doorverkocht worden of door een andere ruiter opnieuw
uitgebracht worden. Kortom, je bent niet van 'het probleem'(in dit geval het paard) af.

- Niet alle ruiters zijn eigenaar van het paard. Paarden worden in de topsport door veel verschillende mensen verzorgd
en gecontroleerd. Wanneer er iets fout gegaan is bij de verzorging van het paard (en de ruiter weet er niets vanaf) straf je de
ruiter eigenlijk onterecht.

Ik vind het een erg interessant discussie-onderwerp!
Wat is jullie mening hierover?

kleinvosje

Re: Tevoetstelling ruiter of diskwalificatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:35

Het paard krijgt iets toegediend door een mens, daar kan hij niets aan doen. Als de ruiter gepakt wordt door het paard te testen, mag hij van mij tevoet gesteld worden. Het paard staat dan sowieso geregistreerd als doping-paard en mag niet uitgebracht worden. Gebeurt dat toch, onder een andere ruiter bijvoorbeeld, dan heeft die ruiter pech, hij is niet goed geïnformeerd door de verkopende partij.

Als het paard gedrogeerd wordt door iemand anders dan de ruiter, blijft dit de verantwoordelijkheid van de ruiter. Die heeft dan onbetrouwbaar personeel, waar hij wat aan moet doen.

Ik vind in geen geval dat het paard 'gestraft' moet worden voor iets waar hij zelf niets aan kan doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:44

meestal zijn de "verboden" stoffen binnen enkele weken uit het lichaam weg.

tegen de tijd dat het paard verkocht is en gewend aan nieuwe ruiter, zijn die stoffen dus uitgewerkt en mag het paard gewoon weer uitgebracht worden.
daarnaast als een paard betrapt is op doping zullen ze het paard gerust wel goed in de gaten houden en weer testen.

Stel je voor tevoetstelling van een half jaar, paard zou bijv na 1 maand weer op wedstrijd uitgebracht mogen worden, dan moet het paard nog onnodig 5 maanden thuis blijven.

Ik vind de stelling dus onzin, diskwalificatie van het paard zou voor max de tijd zijn die nodig is om de troep uit het lichaam te krijgen, niet langer.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:20

Maar als alleen het paard gedisqualifiseerd wordt, ben je toch nog niet van het probleem af? Immers de ruiter kan zijn volgende paard gewoon ook weer leuk hetzelfde toedienen.. Lijkt mij?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:21

Nee hoor, die mag ook een aantal maanden niet starten, en zal dan vast in de gaten gehouden worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:26

Als de professionele ruiters gepakt worden dan valt hun kostwinning bij een startverbod weg, straf je het paard dan pakken ze gewoon de volgende van stal om te starten. Dus tevoetstelling is een veel betere aanpak dan het betreffende paard weren van wedstrijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:39

Ik ben ook van mening dat het bij de ruiter ligt. Als je het bij het paard gaat leggen word het "aantrekkelijker" om doping te proberen, kans op pakken is er maarja dan breng je hem toch tijdje niet uit en rij je op je andere paarden ....
Als het aan ruiter ligt en bv halfjaar niet op concour mag, is die straf veel groter, sponsoren vinden die ruiter "niet aantreKkelijk" want ruiter kan niet in de sport verschijnen enz enz.

Je punt van dat ruiter het ook niet kan weten snap ik helemaal, als iemand "kwaad wil" zou je je paard 24/7 moeten laten beveiligen en hopen dat je beveiliger niet omgekocht word ;).
Toch denk ik dat ruiter tevoetstelling beter is dan diskwalificatie per "gebruikt" paard.