Paard leren springen in 2maand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Paard leren springen in 2maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:33

Hoi,

Is het mogelijk om een 4 jarige in 2maand tijd te leren springen over een sprong van 60cm?

Musiess

Re: Paard leren springen in 2maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:34

Dat kan, of het een slim idee is is wat anders.
Waarom wil je het zo snel?
Wil je een parcour of een enkele hindernis

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:35

Ja dat kan hoor. Ga eens een paar keer per week rustig met hem vrijspringen, 60 centimeter is voor een paard een makkie. :j

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:43

Het is voor de brevetten. Dus het zou gaan om 3 hindernissen. 1 vanuit draf en 2 vanuit galop.
Hij is wel dressuurgefokt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:45

Vrijspringen dus?
Is hij al gewent om over balkjes heen te draven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:45

Dat sprong mijn pony als veulen al, 60 cm is niet zo hoog. Gewoon af en toe een sprongetje maken, zodat je pony op zijn techniek kan oefenen en jij op de afstanden. De hoogte kunnen ze wel, ze moeten alleen zelfvertrouwen krijgen dat ze het kunnen.

Dressuurgefokte paarden moeten zo'n huppeltje wel kunnen. Dat kan zelfs mijn shet.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:46

Nee niet vrijspringen, maar met ruiter :)
Hij heeft nog nooit over balkjes gelopen..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:48

Mijn paard had uberhaupt nog nooit over een balk gelopen, 7 jaar in het land gestaan, nog nooit wat gedaan.
De eerste keer vrijspringen een hindernisje van 20 cm, om het idee dat ze leerde haar voeten er voor op te tillen. Tweede keer een kruisje van 40 cm, dat ging goed, ze begon te begrijpen dat ze er over heen moest springen en sindsdien springt ze gewoon goed en verbeterd haar techniek iedere sprong. Binnen 5x sprong ze gewoon een in-uitje van 50 cm en een enkele hindernis van 80 cm etc. En dat is een pony van 1.50.
Een paard moet even door hebben hoe hij er over heen moet, maar 60 cm springen ze echt met gemak hoor. Gewoon rustig even oefenen. :j

Twee maanden is meer als je nu denkt hoor, al zou je 3x per week rustig wat springen, gewoon 40 cm etc en na 6 a 8 hindernissen stoppen als het goed gaat, ben je aan het eind van je twee maanden ruim op je 3 hindernissen. :j

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:49

Heb je een foto?
En moet dat dat juist paard zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:50

3x per week springen vind ik wel wat veel voor zo'n jonkie. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om 1x per week balkjes mee te nemen tijdens het rijden en een keertje springen. Of bedoel je meer een hindernis in de bak zetten en af en toe tijdens het rijden een sprongetje meepakken? Daar zie ik weinig problemen in.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:51

Jouw vraag kan niemand hier zo beantwoorden :n

Het ligt eraan hoe ver je paard is in training (dressuurmatig), hoe hij van nature met hout omgaat (aanleg) en ook nog eens om jouw handigheid.
Maar wat er gevraagd wordt, moet niet zo moeilijk zijn indien alle bovengenoemde elementen aanwezig zijn ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:54

capopjekop schreef:
3x per week springen vind ik wel wat veel voor zo'n jonkie. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om 1x per week balkjes mee te nemen tijdens het rijden en een keertje springen. Of bedoel je meer een hindernis in de bak zetten en af en toe tijdens het rijden een sprongetje meepakken? Daar zie ik weinig problemen in.

Ik bedoel gewoon 2x even vrijspringen, gewoon een paar keer over een sprongetje heen, max 10 keer, gewoon om het paard zelf wat kennis op te laten doen, wat ervaring. En dan 1x bijvoorbeeld onder het zadel, paar balkjes en een laag sprongetje om af en toe tussen door over heen te rijden.

Ik bedoel niet 3x zwaar springwerk doen hoor :))

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:55

Mijn paard is een kleine meter 60. Hij is juist klaar om het laagste dressuurproefje te lopen.
Ik zou het hem zelf niet aanleren, maar mijn trainer. Die rijdt hem nu ook nog 3x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:55

Je leert een paard niet springen, een paard kan meestal wel springen. Het enige is dat het paard ervaring op moet doen met springen. Het is verstandig om daar goed les bij te nemen zeker als het om een brevet gaat en binnen 2 maanden moet gebeuren.
Dus les nemen, 1 keer in de week, dna moet het wel goedkomen!

Vrijspringen is ook link, zeker als een paard niet weet wat hij met het hout moet. Het is fijner om het paard daar met ruiter en instructeur aan te laten wennen, vrijspringen is voor mij geen trainingsmethode.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 02:57

Ik leer ze ook niet springen door vrij te springen zonder goede hulp, dat is bewerkelijker dan erop zitten.
60 cm stelt ook voor een dressuurpaard niet zoveel voor. Als je zelf een klein beetje handig bent en het paard is niet extreem angstig dan springt een jong paard de eerste keren ook wel over 60 cm heen.

Ik zou wel zorgen voor goede begeleiding door een instructeur!