Pony meten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

Pony meten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:39

Hallo bokkers! :)

Ik heb even de zoekknop gebruikt, maar kon er geen topic over vinden dus dan maar zo. Excuses als er al een topic over is.

Als een pony jonger dan 8 jaar wordt gestart op concoursen moet het nog t/m 8 jaar gemeten worden. Maar hoe zit dat als hij al een keer gemeten is, maar pas met 9 jaar weer wordt gestart. Moet hij dan opnieuw worden gemeten?

Mijn E-pony is twee jaar terug gemeten toen hij 5 was. Ik heb hem toen dat jaar tussen de pony's gestart en ivm mijn leeftijd moest ik hem vorig jaar tussen de paarden starten en is hij dus niet meer gemeten. Inmiddels is hij dus 7 en start ik hem nog steeds tussen de paarden, maar nou vroeg ik me af of hij opnieuw moet worden gemeten als een ander meisje hem met 9 jaar weer tussen de pony's zou starten.

Volgens mij is het zo dat als ze een keer officieel gemeten zijn (met wat voor leeftijd dan ook), dat ze dan met 9 jaar niet meer opnieuw gemeten hoeven worden. Nou hoor ik echter om me heen allemaal verschillende verhalen en ik weet het niet meer. In de reglementen van de KNHS kan ik het ook niet terug vinden, dus als iemand me het juiste kan vertellen zou dat fijn zijn!

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:42

sorry ik weet het antwoord niet, maar ik wil het antwoord ook weten, ik lees dus even mee.

EllyC

Re: Pony meten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:22

Pony moet in zijn 8e levenjaar gemeten zijn of zoveel later als je begint met starten.
Stel pony is dus gemeten toen hij 5 was en nu is hij 9, in de tussenliggende jaren ben je niet gestart en is de pony ook niet gemeten dan moet je hem nu weer laten meten. Daarna hoeft het dan niet meer.

Mijn pony was nog nooit gestart en was verleden jaar 8 toen het buurmeisje alsnog wedstrijden ging rijden. Toen is ie dus gelijk voor de eerste en laatste x gemeten.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:10

Jury, bedankt voor je reactie. Dat is dus ook wat mij werd verteld door de meesten, maar bij de pony's startte ik een 12 harige merrie die was gemeten op haar derde en daarna niet meer, ik heb toen gewoon een startkaart aan kunnen vragen zonder dat zij opnieuw is gemeten. Het meisje wat de betreffende pony nu start kon ook gewoon een startpas aanvragen. dus dat was de reden dat ik erover twijfelde...
In het geval van jouw pony was hij dus nog nooit gemeten en moest hij vanzelfsprekend een keer gemeten worden. Maar als de pony al eens gemeten is, geldt dat dan ook?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:13

startkaart/pas kun je ook aanvragen. Alleen bij controle wordt je er dan uitgepikt dat de meting ontbreekt.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:03

Nee je moet voor het aanvragen van de startpas ook je meetgegevens doorgeven! Ik heb m vorige week aangevraagd en moest dat doen.

TS: Je moet hem tot zijn 8e elk jaar laten meten en daarna niet meer, dan geld de laatste meting. Dus je moet hem nu nog een keer meten en dat is dan de laatste keer!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:28

Heidi : bedankt voor je reactie
Ik weet dat ze t/m 8 jaar gemeten moeten worden, maar hij wordt pas weer tussen de pony's gestart als hij 9 is, geldt dan ook de laatste meting? Dus dat hoeft niet persé met 8 jaar te zijn?

Wat betreft de startpas, volgens mij hoef je geen meetgegevens door te geven als je pony /paard al geregistreerd staat bij de knhs.. Als de pony gemeten is door een official dan wordt dit automatisch doorgegeven aan de knhs

Edit: ik kan in de reglementen alleen maar vinden dat ze t/m 8 jaar gemeten moeten worden indien gestart tussen de pony's. Hier kan ik dus niet uithalen hoe dat zit als ze pas na hun 8e weer tussen de pony's worden gestart. Als iemand me dit kan vertellen mbv het reglement of in ieder geval 'bewijs ' dan zou ik dit op prijs stellen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:30

Ik heb mijn pony op haar 13e nog moeten laten meten omdat ze nog voor haar 8e voor de laatste keer was gemeten.. Dus ik weet bijna zeker dat het moet! Als je het echt wilt weten kan je natuurlijk de knhs mailen/bellen of iemand van de rijvereniging vragen :)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:15

Meten tm het 8e levensjaar daarna hoeft het niet meer..
Dus ik denk dath et wel moet.

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:53

Als het goed is moet je pony elk jaar worden gemeten

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:09

Wellantdagen schreef:
Als het goed is moet je pony elk jaar worden gemeten

Tot 8 jaar wel ja, dat klopt. Maar daarna?

Mette1998 schreef:
Meten tm het 8e levensjaar daarna hoeft het niet meer..
Dus ik denk dath et wel moet.

Dit wist ik al, maar dan is het nog niet duidelijk of het daarna ook nog moet als hij al eens gemeten is.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:27

Na het 8e levensjaar hoeft het niet meer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:39

Niet zo moeilijk toch? Na het 8e levensjaar groeit de pony niet meer, dus dan is het de laatste meting. Deze pony is voor het laatst gemeten toen ze nog niet volgroeid was, en zal dus nog een keer gemeten moeten worden. Simpel.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:15

Die logische verklaring had ik ook al bedacht, maar kon het nergens vinden in de reglementen dus vandaar.. Maar ik ga toch de KNHS maar eens bellen.