Hoi bokkers, Op stal bij mij waren er meerdere mensen die vandaag wedstrijd hadden, en zover ik weet zijn ze allemaal gegaan. Nou weet ik dat mijn chauffeur met dit weer niet de weg op zou willen met een trailer, en ik mijn wedstrijd dan zou moeten afzeggen. Wat doen jullie? Gaan jullie de weg op met de trailer ondanks de sneeuw, en vinden jullie de risico's dan niet te groot?
Met dit weer krijgen mijn paarden een winterstop. Ze gaan nog wel naar buiten, maar op pad gaan we niet. Rijden kunnen we niet thuis, geen binnenbak en bij ons wordt niet gestrooid. En ik heb een Touareg 4x4 voor mijn trailer staan, dus wel een solide combinatie, maar ik durf het niet aan om ze thuis te lossen.
Yucca
Geplaatst: 20-01-13 19:07
Ik ben vandaag ook geweest, geen sneeuw hier, pas om 14.00-15.00 of iets in de buurt. Als de wegen mooi schoon zijn zie ik geen probleem, maar mocht het echt gesneeuwd hebben vanochtend dan had ik me waarschijnlijk wel afgemeld. Stel dat je op de terugweg toch sneeuw krijgt, dan maar heel voorzichtig rijden. Zorgen dat je de rem niet hoeft te gebruiken, dan gaat het meestal wel.
kleinvosje
Geplaatst: 20-01-13 19:08
Het ligt helemaal aan wat voor wedstrijd het is, en waar het is. Als het een selectie is die om de hoek is, doe ik het wel, maar verder weg zeg ik het af.
Ja bij ons staat er ook een grote bus voor met winterbanden. Maar ik geef me voor de zekerheid ook even niet op de komende tijd. Het nadeel is ook dat veel stallen natuurlijk ook een beetje in poldergebieden liggen waar niet veel gestrooid wordt. Bij ons is het weggetje richting stal zo smal, als je daar elkaar moet passeren terwijl je een trailer achter je heb, heb je echt een probleem... Ligt dan inderdaad ook aan waar je de wedstrijd hebt.
Ben vandaag wel gewoon op pad geweest, maar hele betrouwbare auto, de trailerklep recht voor de ingang van de stallen gelegd waardoor hij maar 2 passen in de sneeuw hoefde te zetten en heb thuis gewoon door kunnen trainen omdat we alles overdekt hebben. Het sneeuwde hier op een gegeven moment heel flink, maar als je gewoon voorzichtig rijd is het echt wel te doen. Het kan dus prima, maar snap ook dat mensen liever thuis blijven.
Wij zijn toen ik nog wedstrijden reed ook een paar keer op wedstrijd geweest toen er sneeuw lag. Maar dan wel met een Kia Sorento (grote auto dus) op winterbanden voor de trailer .
Ik niet, paarden staan in het bos en kom niet van het pad af met de trailer zo. Ook niet met een jeep en winterbanden. (is een vrij lang bospad tot aan de weide)
Bij ons was er gister echt niets aan de hand, dus ben gewoon op wedstrijd gegaan. Het ging pas een beetje sneeuwen toen ik alles al weer veilig in het land had lopen en wij hebben eerder deze week ook helemaal niets gehad.
Ik kijk het op de dag zelf goed aan of ik ga of niet. Gister dus wel, probleemloos. Volgend weekeind zien we dan wel weer. Lijkt het 's ochtends bij vertrek goed, maar slaat het overdag om ga ik eerder naar huis als dat nodig is.
Ben wel eens van de hengstenkeuring (voor het NK dekhengsten in het tuig) met een gangetje van 30 km/h achter de sneeuwschuiver aan gereden. Niet naar huis, dat is met goed weer al ruim 2 uur rijden, maar 20 minuutjes verderop naar kennissen waar we ruim 1,5 uur over gedaan hebben.
Ben ook met de trailer wel eens overvallen door echt veel sneeuw. Rit van normaal een kleine 2 uur, halverwege begon het te sneeuwen, 2e helft 3 uur over gedaan, in z'n 2e versnelling de afsluitdijk over en op het nieuws horen dat er op die zelfde afsluitdijk al 15 auto's in de vangrails liggen. Je kan niet veel meer doen dan heel langzaam door rijden.
Ik ben vorig weekend ook nog geweest, ging prima.. Zou morgen naar dronten springen en dat is 55 minuten en de dijk over naar lelystad. Die maar afgemeld. Toch nog aardig wat sneeuw bij ons in enkhuizen en dronten voorspeld en ga dan het risico niet nemen over die afstand. Als het nou dichterbij was 15 minuten ofzo. Voor zondag is bij ons alles afgelast ivm voorspelde ijzel. Misschien iets te vroeg maar dat was het besluit van de vereniging. Zo hoeven combinaties die zouden afmelden niet te betalen.
Het lijkt me erg gevaarlijk om met noodweer (sneeuw) de weg op te gaan met een trailer. Ik zou beslissen om een dagje thuis te blijven, en de paarden rust te gunnen. Met sneeuw kan het gevaarlijk zijn!