Vraagje over regiokampioenschappen; 2 ruiters, 1 pony, dress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Vraagje over regiokampioenschappen; 2 ruiters, 1 pony, dress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:24

Hallo,
Ik heb een vraagje over de regiokampioenschappen. Mijn zusje en ik rijden samen op onze D-pony Raspoetin. Zij rijdt L2 en ik M2. We zijn beiden geselecgeerd voor de regiokampioenschappen, maar vanwege een regel van de KNHS (er maar maar 1 ruiter per pony starten op de regiokampioenschappen) is er gekozen dat mijn zusje mag starten op de regiokampioemschappen. Nu zou ik ook heel graag nog starten op een regiokampioenschap want mijn '"droom" is namelijk om nog een keer op het NK te starten. Er zijn regio's met open inschrijving en ik heb wel eens gezien dat mensen voor de regiokampioenschappen dan even in die andere regio gingen starten. Is dit ook een optie voor mij? Mag een pony op 2 verschillende regiokampioenschappen lopen? En stel we mogen straks beide naar het NK (zou wel erg toeval moeten zijn, maar in theorie kan het), moet een van ons beide zich dan nog afmelden? Of mag de pony daar wel met 2 ruiters starten?

Wat ik me overigens ook af vraag is waarom deze regel
Eigenlijk bestaat? Op normale wedstrijden mag hij namelijk wel met beide starten dus niet vanwege vermoeidheid. Ik vind het namelijk erg jmer want niet iedereen heeft het geld om voor (in ons geval dan) beide dochters meerdere pony's aan te schaffen.

Alvast bedankt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:42

De reden voor deze regel ken ik niet, wel wil ik even zeggen dat het misschien verstandig is om (als jullie dat niet al gedaan hebben natuurlijk) even goed te controleren of je zusje wel mag starten. Het is ooit zo geweest dat het paard namelijk alleen mag deelnemen aan de kampioenschappen in de hoogste klasse waarin hij dat seizoen is uitgebracht. (dus B starten met een paard dat vroeger Z heeft gelopen mocht wel, maar B starten met een paard dat in hetzelfde seizoen door iemand anders in het Z werd uitgebracht mocht niet). Alleen heb ik net de reglementen door zitten spitten en ik kan heel die regel nergens meer terugvinden, ik kan je dus helaas niet vertellen of dit nog altijd zo is.

welshfan97

Re: Vraagje over regiokampioenschappen; 2 ruiters, 1 pony, dress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:21

Dat je hoogste combinatie moet starten was vroeger inderdaad zo, maar tegenwoordig is dat alleen nog maar zo bij de paarden. Bij de pony's is de keuze vrij. Dit weet ik heel zeker aangezien we dit al eens eerder hebben gehad.

Maar waar het mij dus omgaat is dat als ik straks in een andere regio strat en blijkt dat dit niet mag dat mijn zusje hier niet de dupe van wordt. Dus wil graag weten of het mag en of ik me dan nog moet inschrijven bij een club in die regio of dat ik gewoon onder mijn eigen club kan starten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:23

Je moet sowieso lid zijn van een club in de regio waarin je start. Als je dat nu om wilt zetten moet je je eerst afmelden bij je huidige club, aanmelden bij een nieuwe en de startpas om laten zetten. Je betaalt dan voor dit jaar dubbel contributie en ik geloof dat er ook kosten bijkomen voor het omzetten van de startpas.
Of een pony onder de vlag van twee verschillende verenigingen/regio's mag starten, weet ik helaas niet. Ik denk dat dit ook niet zo vaak voorkomt dus misschien daarvoor de KNHS even mailen?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:25

In Groningen kan je open inschrijven voor de regiokampioenschappen, hier zijn geen selecties voor. Het enige wat ik me juist afvraag. Je mag toch niet zomaar in een andere regio starten! Dan moet je ook lid worden van een manege in die regio. Lijkt me niet dat dat zomaar mag, erg jammer dat jullie niet beide naar de regiokampioenschappen mogen!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:27

_Esther_87_ schreef:
Of een pony onder de vlag van twee verschillende verenigingen/regio's mag starten, weet ik helaas niet. Ik denk dat dit ook niet zo vaak voorkomt dus misschien daarvoor de KNHS even mailen?

Daar zit je dan inderdaad ook weer mee :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:52

er zijn clubs die een lidmaatschap hebben dat geld voor een bepaald aantal starts dus niet zo heel duur en denk eerlijk gezegd dat onze eigen club misschien wel wil meewerken. heb al een aantal regio's met open inschrijving gevonden (Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Drenthe met een voorronde).
Ik ga denk ik idd maar mailen naar de KNHS met de vraag of een pony in 2 verschillende regio's mag uitkomen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:18

welshfan97 schreef:
er zijn clubs die een lidmaatschap hebben dat geld voor een bepaald aantal starts dus niet zo heel duur en denk eerlijk gezegd dat onze eigen club misschien wel wil meewerken. heb al een aantal regio's met open inschrijving gevonden (Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Drenthe met een voorronde).
Ik ga denk ik idd maar mailen naar de KNHS met de vraag of een pony in 2 verschillende regio's mag uitkomen.

En voor je iets definitief gaat doen ook even kijken of je het wel op tijd geregeld krijgt, dus hoe lang het duurt voor je een nieuwe startpas hebt...Anders krijg je hem straks net een paar dagen te laat ofzo dat zou helemaal rot zijn.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:20

Dat is idd iook nog zo!

Lisa_Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:41

http://www.paardensportfriesland.nl/ima ... 030822.pdf

5. Per paard één ruiter in dezelfde discipline
Op Regio- en/of KNHS-kampioenschappen mag een paard slechts door één deelnemer in dezelfde
discipline worden gestart. Het is toegestaan dat een pony bij zowel de paarden als bij de pony’s in
dezelfde discipline uitkomt op kampioenschappen mits dit met een andere deelnemer is. Een paard
of pony mag niet deelnemen aan kampioenschappen in dezelfde discipline in verschillende regio’s.
(staat in de link erboven)
Dan zou het toch wel mogen? of niet? :)