Wedstrijd stress..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aptilla

Wedstrijd stress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:18

Mijn vraag is hoe bereiden jullie je voor op een wedstrijd?!
Hoeveel tijd neem je bijvoorbeeld om te vlechten en trailer te laden en in te rijden...

heb je alles een dag van te voren klaar of doe je alles op het laatste moment?

Ikzelf ga binnenkort voor het eerst op wedstrijd en heb nog niet bedacht hoe ik alles ga doen.
Wel weet ik dat ik overal veeeeeel tijd voor ga nemen ahahha

mijn stress komt altijd pas als ik de bak in moet,,

MilesNF

Re: Wedstrijd stress..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:25

Ik reken een uur voor vlechten, poetsen, voeten wassen
Kwartier voor laden, dat is voor mijn pony ruim, maar k wil dat het laden rustig gebeurd en ik geen stress heb.
Kwartier extra speling.
Meestal is het een half uurtje rijden en wil ik er ook nog een uur van tevoren zijn. Dus ik ben 3 uur voor m'n eerste starttijd op stal. Ik neem het liever iets te ruim dan te krap, anders krijg je idd stress.
Als ik vroeg moet starten, dan vlecht en was ik de avond van tevoren.

Tijdens het losrijden ben ik meestal nog wel iets gespannen, maar in de ring kan ik me gelukkig goed concentreren. Ik vind het fijn om de proefjes uit m'n hoofd te kennen, maar rij vaak met een voorlezer. Dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ik iets vergeet of dat ik het niet weet als de voorlezer zich vergist.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:26

Ik doe alles een dag van te voren
Voor vlechten en wassen plan ik vaak 2 uur voor in
Ligt eraan hoelang t rijden is en hoelaat ik moet vaak vlecht en was ik dag van te voren.. Wel savonds
En anders dezelfde dag
Ik ben een half uur voor vertrek op stal soms ook wel uur
Dat je jiet hoeft te stressen
En tegen stress en spanning zelf slik ik pilletjes :-)

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:32

Vlechten wassen enz. Doe ik vorige dag, dan ga ik gewoon savonds naar stal. Ik reken van tevoren uit Hoelaat ik moet rijden, en dan zorg ik dat ik er ruim een uur van tevoren ben. Als je het dan niet kunt vinden bijv. Dan heb je iets meer tijd

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:40

Ik heb een fjord, dus vlechten hoef ik niet. Wel eventjes bijknippen.
Wassen, bijknippen en al mijn spullen klaarleggen doe ik de dag ervoor. 's Avonds.
De volgende dag ben ik vaak 1 uur voor vertrek op stal. Controleren of meneer nog schoon is, spullen in de auto, trailer aankoppelen etc. Dan laden wat soms in 1 minuut klaar is maar wat soms een kwartier duurt. En dan vertrekken we gewoon.
Meestal ben ik een uur voor ik moet starten aanwezig op het terrein.

En voor de eerste keer, neem vooral je tijd. Succes! :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:49

Aptilla schreef:
mijn stress komt altijd pas als ik de bak in moet,,

Maar waarom doe je het jezelf dan aan? Ik bedoel, stress is toch niet leuk? Gezonde spanning is oke, maar stress voor iets wat leuk hoort te zijn :?

Om antwoord te geven op je vragen: Hoewel ik zelf geen wedstrijden rijd ga ik wel regelmatig naar andere dingen toe met mijn fjord. Invlechten is daardoor niet echt aan de orde, maar dat zou ik wel de avond ervoor geregeld hebben evenals het wassen enz.
Mijn schema ziet er meestal zo uit:
20 min. rijden naar ouders om de trailer op te halen
10 min. aankoppelen
10 min. rijden naar paard
15 min. spullen inladen
15 min. paard laden

Dan heb je nog je aanrijdtijd en de tijd die je er van tevoren wil zijn. Voor een keuring is dat voor mij minimaal 30 minuten, voor een les ongeveer een kwartiertje.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:52

Wil een uur voor startten op wedstrijd zijn.
Reken 2 uur meestal voor poetsen, vlechten, trailer klaar maken, en laden.
Ben nooit echt nerveus, wil wel altijd terrein verkennen als ik op wedstrijdterrein kom.
Meeste stress heb ik of ik niets vergeten ben en laden goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:57

Ik heb vandaag mijn 1e wedstrijd weer sinds 4 jaar, dus ik moest ook even weer denken hoe ik dat altijd deed :+
Ik heb gisteren iig haar staart en hakken gewassen omdat daar allemaal poep op en in zat. Daarna dr staart met antiklit ingespoten zodat ik hem vandaag uit kan kammen. Als ik dat vandaag moest doen droogt het natuurlijk niet meer op en benen wassen moet vandaag omdat ze altijd ligt in de stal en ze dan toch weer vies zijn.. Ik doe altijd een uur van tevoren er zijn, maar vandaag kan dat wel korter omdat deze wedstrijd op tijd is en ik dus niet eerder hoef dan mijn starttijd. Inrijden reken ik nu een kwartier/20 min voor omdat ik 2 proeven rijd wil ik er niet te lang opzitten. 10 minuutjes opzadelen en jasje aandoen (plastron en rijbroek doe ik thuis allemaal al aan) Dan de reistijd natuurlijk rekenen. En meestal reken ik een uur voor benen wassen, staart uitkammen en invlechten. Alleen nu weet ik natuurlijk niet hoe dit paard is met invlechten, dus kan zijn dat ik meer tijd nodig heb, dat zien we vanmiddag wel ;) Ook weten we niet of ze op de vrachtwagen wil, dat is nog wel eens een probleem met haar, dus een kwartier voor ik weg wil moeten we gaan laden.

Zo plan ik dan de tijden.. Je hebt vaste punten die je aan kan houden, zoals starttijd en tijd dat je weg rijdt bij huis. Van daaruit kun je je planning rekenen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:15

Ik heb bijna het zelfde schema als Relaxed. Wassen en vlechten doe ik op de dag zelf omdat mijn paard ook ligt in zijn stal en witte voetjes heeft dit wassen kan wel in een kwartiertje. Vlechten doe ik meestal een half uur over en dan heb ik dus nog een kwartier over om te poetsen spullen die op stal liggen in de auto te doen hooinet te vullen en dat soort dingen. Ik neem ook een uur vanaf de starttijd dat ik op de locatie wil zijn (ken ze allemaal al en zijn korte afstanden). Meestal laat ik mijn moeder met mijn paard even stappen enzo dat die op zijn gemak is en dan ga ik me aanmelden. Ik rij meestal ook maar een kwartiertje los zodat ie lekker wakker blijft. Slim is om thuis een lijstje te maken van de spullen welke je mee wilt nemen en deze van te voren klaar leggen en eventueel even schoonmaken.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:22

Ik doe alles een dag van tevoren, invlechten en wassen. Spullen heb ik ook de dag van tevoren al schoon en klaar liggen.

Ik moet mijn paard best een tijdje inrijden wil hij fijn en ontspannen lopen in de proef. Ik probeer er dan ook ander half uur van te voren te zijn dat ik dus alle tijd heb om me aan te melden, opzadelen enz.

Vaak zit ik er 3 kwartier/half uur van te voren op

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:12

Als ik 's morgens moet starten dan vlecht ik de avond van te voren.

Als ik pas na de middag moet dan vlecht ik dezelfde dag.
Meestal ben ik anderhalf uur voordat ik weg moet van stal aanwezig.
Kan ook in een uur vlechten, wassen, enz..
Maar als je daar nog niet zoveel ervaring mee hebt zou ik iets langer de tijd nemen.

En ik zorg dat ik een uur voordat ik moet starten op de wedstrijd ben.
Ik heb inderdaad al mijn witte broek, plastron, laarzen aan.
Meestal rij ik 20 a 30 minuten in.

Als ik fijn de ruimte heb heb ik aan 20 minuten voldoende, als het druk of klein is doe ik ietsje langer.

P.S. In de zomer ben ik vaak anderhalf uur van te voren aanwezig.
Dit omdat je vaak meer moet lopen (alles is gespreider, secretariaat, ringmeester, parkeerplek) en omdat ik dan ook proppen moet draaien.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:06

2 uur voordat ik wil vertrekken naar het wedstrijd terrein ben ik op stal om te knotten en spullen nog even te poetsen en me paard. Dan heb ik ook rustig de tijd om al me spullen alvast in de auto en trailer te zetten.
Dan hou ik van die 2uur nog een 15 minuten over die gebruik ik om in te laden. En ik hou me altijd aan de tijd een uur voor me eerste proef wil ik op het wedstrijd terrein aanwezig zijn. dus als ik om 15.00 me eerste proef start wil ik 14.00 op het wedstrijd terrein zijn. Mocht het inlopen dan heb je ook rustig de tijd om je aan te kleden en op te stappen en in te rijden.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:25

Ik zorg altijd dat ik een uur voordat ik moet rijden op het terrein ben. Vaak rijd ik een half uur, omdat ik de wedstrijden dichtbij huis zoek.
Dan wil ik een drie kwartier voordat ik weg ga op stal wezen.

Op het terein zelf vlecht ik meestal in, maar dat komt omdat mijn merrie dunne manen heeft, waardoor de vlecht er snel uitvalt. Door meerdere elastiekjes te gebruiken ga ik dit tegen, maar moet ik wel vlak van te voren doen. Hier neem ik dan ook ruim tijd voor! Zadelen doe ik ook op het terrein.
De dag ervoor, was ik me paard, als het niet vriest en als ik het nodig vind. Spulletjes schoonmaken en invetten. En zet ik alles alvast in de auto, zodat ik daar de volgende dag geen stress van heb.
Zorg dat voordat ik wegga alles bij me heb, een lijstje schrijven kan helpen en dan een soort van checklist afgaan. Dat kan weer wat stess schelen.

Wat voor mij erg belangrijk is, TIJDENS DE PROEF, is er aan te denken om te blijven ademen. Als ik dat doe, dan ontspan ik automatisch. Ik was altijd een ruiter die haar adem inhield. Het scheelt als je dat niet doet, dan ben je veel meer ontspannen. Dus voordat je de baan in gaat even heel diep in en uit ademen! Kan misschien helpen.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:32

Ik rijd nog niet zo heel lang wedstrijden maar ik ben wel pretje precies :o

Ik heb eigenlijk bij alle wedstrijden de dag daarvoor mijn paard gepoetst, gewassen, staart ingevlochten , vlechten en daarna knotten met naald en draad. Zorgen dat de stal goed schoon is, dekens weer op en paard op stal. Daarna trailer aankoppelen en spullen inladen, hooinet ophangen en alles nog even checken
Ben met dat hele ritueel 3,5 uur bezig denk ik (MAAR heb dan wel 2 stallen gemest en het land/paddock + voer klaar zetten en water bakken vullen)

Pproef om 09:16
07:15 paard uit stal en zachte borstel erover, deken om en beenbescherming.
07:30 laden
07:45 vertrekten
08:15 aanwezig aanmelden etc
08:40 opzadelen eerder als ik nog kalkoenen moet draaien
08:55 erop en losrijden

Aptilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:46

thanks voor de tips :) zitten zeker een paar tussen die ik kan gebruiken in februari ,,dan komt ons debuut :)

willempje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:53

bedankt voor de tips