Sporen bij de wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annekexxxx

Sporen bij de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 09:11

Als je op wedstrijd gaat, is het cijfer voor effect van de hulpen ook lager als je met lichte sporen rijdt?

98xsophiex98

Re: Sporen bij de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:20

Nee niet dat ik weet

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:26

Weet ik niet eigenlijk, maar dat lijkt me niet. Het effect van de hulpen houdt meer in dat wanneer je je kuiten aandrukt het paard ook meteen voorwaarts aandraaft, en je niet 3 keer aan hoeft te sporen enz.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:57

Tuurlijk niet, ook niet als je met grotere sporen rijdt.
Moet je je paard elke pas aandrijven (met of zonder spoor) om hem ook maar iets voorwaarts te houden dan zie je dit wel terug in je cijfert.

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:20

Ik zie het wel op wedstrijden namelijk gebeuren of dat je het via de jury hoort dat ze er naar kijken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:23

RT-P >> WD-V

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:38

Wat zie je dan precies gebeuren op wedstrijd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:40

annekexxxx schreef:
Ik zie het wel op wedstrijden namelijk gebeuren of dat je het via de jury hoort dat ze er naar kijken.

Juryleden kijken niet specifiek naar de sporen, alleen om te checken of ze toegestaan zijn. Er wordt wel gekeken naar het gebruik ervan. Gebruik je ze verkeerd, te grof, dan zie je dat wel terug in je cijfer ja.

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:42

Dat ruiters zonder sporen, die iets meer drijven dan een ruiter zonder sporen (die vaak overigens licht en normaal aandrijven), een puntje hoger krijgt, omdat ze het zelf aankunnen volgens de jury, zonder hulpmiddelen. Even na afloop op protocollen kijken en je weet soms genoeg..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

Nou sorry, maar dat slaat echt nergens op. Het cijfer bestaat uit twee onderdelen, de rijvaardigheid en het effect van de hulpen. Dus als het effect van de hulpen, met of zonder sporen goed is, kan dat altijd nog beïnvloed worden door de rijvaardigheid.

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:47

Klopt, dat lijkt mij ook.. Het komt bij enkele juryleden voor, die er erg naar kijken. Als je paard na een keer met spoor beter reageert dan zonder, zou dat een hoger cijfer moeten opleveren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:49

Dat zie ik nou juist niet.
Moet zeggen dat mijn paard in het Z1 ook zonder spoor wordt gereden en daar krijgt ze op haar protocol wel eens een compliment voor.
Maar dat er anders gepunt wordt is onzin. Je kan 2 verschillende ruiters die beide op een andere manier rijden niet vergelijken op alleen het wel of niet om hebben van sporen!

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:53

Een andere regio waarschijnlijk. Gaat nu vooral om de B.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:06

Nog een opmerking die niet klopt, aangezien de reglementen niet per regio gebonden zijn, maar landelijk, en de juryleden ook gewoon overal hetzelfde opgeleid worden...

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:20

kleinvosje schreef:
Nog een opmerking die niet klopt, aangezien de reglementen niet per regio gebonden zijn, maar landelijk, en de juryleden ook gewoon overal hetzelfde opgeleid worden...

Ik bedoel meer dat in mijn regio een jurylid bijvoorbeeld vaker moet jureren bij een bepaalde manege dan een andere regio. Dan kom ik misschien dat jurylid vaker tegen dan als ik ergens anders rijd ;)

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:21

kleinvosje schreef:

Ik bedoel meer dat in mijn regio een jurylid bijvoorbeeld vaker moet jureren bij een bepaalde manege dan een andere regio. Dan kom ik misschien dat jurylid vaker tegen dan als ik ergens anders rijd ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:23

Maar dan nog, een jurylid houdt zich als het goed is gewoon aan de reglementen en beoordeelt wat hij/zij ziet. Of dat nu met sporen of zonder is, dat maakt dan niet uit. Het is niet zo dat een cijfer een punt omhoog gaat als er zonder sporen gereden wordt...

annekexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:26

kleinvosje schreef:
Maar dan nog, een jurylid houdt zich als het goed is gewoon aan de reglementen en beoordeelt wat hij/zij ziet. Of dat nu met sporen of zonder is, dat maakt dan niet uit. Het is niet zo dat een cijfer een punt omhoog gaat als er zonder sporen gereden wordt...

Nee is ook niet standaard een punt hoger direct, maar soms wordt iets wel net wat hoger gecijferd.. Als ik het weer eens hoor/zie, zal ik hem of haar er eens op aanspreken

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:28

Jammer dat je er zo over denkt, ik denk namelijk dat het niet zo is. Sterker nog, ik doe het zelf niet zo. Is het goed, krijgt de ruiter een goed cijfer. Is het niet goed, dan niet. Sporen om of af beïnvloeden mijn beoordeling daarvan niet, tenzij ze wel gebruikt worden en dan op een verkeerde manier.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:34

Je kan er wel vanalles bij verzinnen waarom een jury een bepaald punt geeft. Maar volgens mij raakt jouw redenatie kant nog wal. Wat mensen al niet verzinnen tegenwoordig zeg :roll:

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:41

Uuuh, zal wel blond zijn. Ik rijd zelf ook mrt sporen om. Als ik ze in een uur 2 of 3 keer gebruik is het veel. Puur om om de finesse te vragen als mijn kuitdruk op dat moment niet voldoende is en om zelf in goede balans te blijven. Ik rijd dan wel weer zonder zweep. Ik denk dat je alleen maar lagere punten met sporen krijgt bij verkeerd gebruik. Wat logisch is, want da gebruik je niet de juiste hulp. Ben geen jury, gewoon logisch nadenken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:47

Anoeska schreef:
Je kan er wel vanalles bij verzinnen waarom een jury een bepaald punt geeft. Maar volgens mij raakt jouw redenatie kant nog wal. Wat mensen al niet verzinnen tegenwoordig zeg :roll:

Geweldig, je haalt de woorden uit mijn mond. En wat is het idee nu?. Topic start met een vraag, en als daar antwoord op komt weet TS het beter. Waarom vraag je er dan naar, je weet het blijkbaar al.
En heb het liever over die bewuste jury, dan over de jury. dat is te algemeen, en weet zeker dat veel collega's zich, net als ik , niet aangesproken voelen.

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:43

Zover ik weet kijkt een jurylid niet op die manier naar sporen, hooguit zullen ze andere punten kunnen geven bij incorrect spoorgebruik. Denk je dat je zelf lagere punten hebt gekregen door je sporen, en stond dat letterlijk op je protocol? En ik lees dat het over de B gaat, misschien vond de jury het nog niet nodig om met een spoortje te rijden...

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:15

Nee, ik denk dat ze liever een hulp met sporen zien dan drie keer zonder. Sporen is ook geen 'martelmatriaal' ofzo, het is om je hulpen te verduidelijken. :j