Wel of niet in de wedstrijdbak - België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Wel of niet in de wedstrijdbak - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:21

Dag beste bokkers!
Wie geen zin heeft in een lang verhaal mag nu wegklikken :P

Je kent het wel, de paddockmeester roept door de inrijpiste jouw naam en zegt dat je naar de wedstrijdpiste mag.
Je pikt nog vlug die laatste overgang mee, checkt of je getten af zijn en je jasje netjes zit en gaat op weg.
Onderweg vraag je ook nog even aan de paddockmeester of je in de piste mag voor het belletje gaat of er rond kan/mag.

Behalve ... afgelopen zondag.
Ik had wedstrijd met mijn jong paard, eerste indoorwedstrijd, lekker spannend allemaal. Maar hij deed het super in het inrijden en kreeg complimentjes van omstaanders *\o/*
Ik moet naar de wedstrijdpiste en heb er zin in!
Tot de paddockmeester zegt dat ik niet rond de piste kan en er al HELEMAAL niet in mag voor het belletje gaat. "Dat is de beslissing van de jury"
Je leest het goed, ik kreeg maximum 15 meter om nog even in te rijden voor de jury belde en ik naar binnen moest -wat even terzijde 5 minuten duurde.
(15 meter omdat de 20x60 omgebouwd werd naar 20x40 minus zitplaats voor de jury minus het openstaande hekje aan de A).
Toen liep het mis natuurlijk, jong paard staakte op de X. Ik ben met 35% en héél véél woede naar huis gekomen.
Ik wil en zal de bevoegde instanties mailen, omdat ik dat geen manier vind om een wedstrijd te organiseren.
Dit is trouwens niet het enige incident van die dag.

Ik heb het even laten bezinken en het er daarna met een paar mensen over gehad om te zien wat onze verdere plannen kunnen zijn om het staken dan te voorkomen. Véél km's maken.
Alleen was iedereen zijn reactie dezelfde:
"Je kon niet rond de piste en je mocht er niet in? Dat mag toch niet?"

Helaas vind ik niets terug in de reglementen -O- en daarom roep ik jullie hulp in.
Weten jullie hier meer van?
Mag de jury dit zomaar beslissen?

Let op!
't Gaat over de VLP, niet de Lrv, en over België, niet Nederland.

Wie me kan helpen wil ik nu alvast héél hard bedanken <3

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:14

Mij is inderdaad ook altijd gezegd,dat als er niet de mogelijkheid is om rond te piste te rijden,je in de piste mag tot het belsignaal.Maar ik zou ook niet direct kunnen zeggen waar je dat kan vinden in de reglementen.

Ik vrees er echter ook voor dat je,zelfs al staat het in het reglement,hier veel aan kan veranderen.
Winter is niet officieel dus dan gelden de regels van de organiserende vereniging/manege/....

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:27

http://www.vlp.be/userfiles/file/DR_201 ... 032012.pdf
onderaan de pagina.

Blijkbaar hebben ze dus gelijk,en kunnen ze je verbieden om de piste te betreden voor het belsignaal,ook al kan je er niet rond.We zijn dus afhankelijk van de goodwill van de jury(gelukkig zijn de meeste juryleden wel schappelijker dan diegene die jij had).

Optiwolk

Re: Wel of niet in de wedstrijdbak - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:35

Kan je even de exacte paragraaf geven?
Ik heb allles zo goed mogelijk doornomen maar lees er blijkbaar over.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:56

Pagina 10,paragraaf 1.1,laatste alinea.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:39

Ik heb die paragraaf ook even nagelezen omdat ik er ook altijd van overtuigd was dat je in de piste mocht als rond de piste geen mogelijkheid was. Helaas heb ik ook al ondervonden dat niet iedere jury die toelating geeft. Vooral de laatste zin vind ik vreemd, ik heb nog nooit meegemaakt dat we uit de ring moesten op dan terug binnen te komen :p

"Voor de wedstrijden waar het niet mogelijk is buiten, rond de piste te rijden voordat de
proef begint, kan de Voorzitter van de Jury van de proef de ruiters toelating geven om
de piste te betreden en daar te blijven gedurende 60 seconden voor de beltoon. Na de
beltoon dienen de deelnemers, in de mate van het mogelijke, buiten te gaan vooraleer
hun proef aan te vangen."

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:15

Nee History, dat hebben we hier ook nog nooit gehad.

Maar goed, dank je voor de uitklaring Feelsoproud :j