paard inmeten als e-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

paard inmeten als e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 22:57

Hai,

ik ben opzoek naar een e pony, qua de lengte maakt het me niet uit dat het een paard is maar ik wil niet nu al gaan starten tussen de paarden. Nu hebben we dus een paard van 1.59 / 1.60 op het oog, niet zo breed gebouwd ofzo. zou het lukken om daar nog als een e pony mee te starten? ze is 8 jaar

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:58

Ligt aan de meter. Als het paard al uit de maat is gemeten meten ze hem er vaak niet meer terug in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:59

Heel kort bekappen, flink moe rijden en op de trailer laten meten..

Maar voor je tot aanschaf over gaat eerst laten meten hoe groot dat paard nu echt is! En is deze al als paard gemeten? Want dan krijg je hem volgens mij niet meer bij de pony's.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:00

Wees gewoon eerlijk, een paard is een paard. Start daarmee tussen de paarden. Je bent 15 en dat is een prima leeftijd om over te stappen. Wil je perse tussen de pony's ga dan op zoek naar een echte pony ;) Vind dat inmeten altijd zo'n onzin....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:00

Als je dat paard in wilt laten meten, moet ze dus onder de 156.nogwat gemeten worden, dat is dus 3 cm kleiner dan ze werkelijk is. Dat wordt wel een erg groot verschil en daarmee denk ik niet dat een meter dat snel zal doen. Daarbij heb je ook nog inderdaad wat Henkjan zegt, als ze al uitgemeten is lukt het niet meer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:02

Tja, als je de boel wil beduvelen...
Daar zijn verschillende methodes voor (tot schoft opereren aan toe!!!!).
Het is maar net hoeveel moeite (en pijn) je een paardje wil aandoen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:02

Jolienn schreef:
Wees gewoon eerlijk, een paard is een paard. Start daarmee tussen de paarden. Je bent 15 en dat is een prima leeftijd om over te stappen. Wil je perse tussen de pony's ga dan op zoek naar een echte pony ;) Vind dat inmeten altijd zo'n onzin....

Ben ik het helemaal mee eens

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:03

Jolienn schreef:

Dan denk ik dat jij niet vaak op ponyconcours komt. D-pony's die 1.52 zijn, E pony's van 1.62, zijn geen uitzondering. Ik snap best dat TS op haar 15e nog even van de ponytijd wil genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:07

Henkjan schreef:
Jolienn schreef:

Dan denk ik dat jij niet vaak op ponyconcours komt. D-pony's die 1.52 zijn, E pony's van 1.62, zijn geen uitzondering. Ik snap best dat TS op haar 15e nog even van de ponytijd wil genieten.

Inderdaad, er lopen regelmatig paarden bij de E's.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:09

Ik heb zelf een E pony gereden. 1.56 En hoeveel er niet duidelijk 5 cm groter waren dan de mijne. Tsja... Als je op die manier wil "winnen" Ik maak me er niet druk om, maar ik vind het gewoon belachelijk. Wil je van je ponytijd genieten? Prima maar doe dat dan ook op een PONY. Daar is die namelijk voor. Een PAARD is er voor om bij de paarden te rijden. Dit onderscheid is niet voor niets gemaakt. Wij mogen ons gelukkig prijzen in Nederland met de categorie E. De langere meiden kunnen hierdoor toch nog bij de pony's starten. En ja. Dat mensen daar dan weer misbruik van maken........ In de rest van de wereld rij je vanaf 1.48 al een paard. Dus waarom zou je een paard van 1.60 inmeten naar 1.56,9? Is toch belachelijk voor woorden?

Edit: IMO heeft dit niets met niet op ponywedstrijden komen te maken, maar gewoon met principes en mijn standpunt
Laatst bijgewerkt door Jolienn op 29-11-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:12

Het gebeurt inderdaad dat er paarden bij de pony's mee rijden, maar is dat leuk dan? Als je een paard hebt, rijdt dan ook bij de paarden. Als je nog bij de pony's wil rijden (wat ik best wel snap hoor!) koop dan ook een pony.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:15

Als hij niet als paard is ingemeten moet het wel lukken.
Mijn pony is 1.49 rij bij de D pony's, mn vorige pony was 1.40 reed ik bij de C pony's hij stond gemeten als 1.36? Terwijl hij toen al 13 was en bij mij was hij 20 dus moet hij niks gegroeid zijn. Maarja ik heb ze liever groot in de maat dan klein.
Laatst bijgewerkt door glenstorm op 29-11-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:15

Ik hoor vaak dat mensen 'even met de meter gaan praten'
Ik zelf heb een e pony, mensen riepen allemaal dat ik haar als d moest laten meten omdat ze dan meer waard zou zijn
ik heb haar wel gewoon normaal laten meten waar 152 uit gekomen is
het is dus wel mogelijk maar ik weet niet of dat ook zo is als ze al een keer officieel gemeten is en dan ineens een stuk of 5 cm kleiner is
plus dat je jezelf af moet vragen of je het nou echt zo eerlijk vindt
paarden hebben vaak toch wel betere gangen, nou is het wel zo dat een e pony vaak een kruising pony/paard is dus komt in de buurt maar toch, D en E ponys zitten ook vaak samen, dan val je natuurlijk helemaal op :P
Ik ben zelf wel een beetje van mening dat als je bij de ponys wilt rijden, zoek dan even verder naar een pony
ik ben zelf ook 15, op mijn 14e een 3 jarige e pony gekocht en toen ze 4 was in de B gestart, bij de ponys
met een e pony kun je het altijd nog proberen bij de paarden, als ze een beetje gang hebben lukt dat wel en zoals ik al zei, e ponys zijn vaak kruising pony/paard dus echte pony gangen zitten er vaak niet op, bij een d pony dan vaak wel weer.
wat ik nu op wedstrijd zie is vaker gewoon kleine paarden, of je op die manier wilt winnen is dan verder je eigen keuze
zoals Jolienn ook al zegt, in de rest van de wereld is een e pony gewoon een paard.

Kortom, of je koopt een paard die je in laat meten als pony en kijkt of je je tot dat niveau wilt verlagen om het maar even zo te zeggen, of je kijkt nog even verder en start op een eerlijke manier bij de pony's

Nyaleti

Re: paard inmeten als e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:32

hij is al ingemeten bij de paarden.
ik doe het echr niet in ermee te winnen oid. het is gewoon dat we nu na 3maandeneindelijk iets leukd vinden em t toevallih een paard is.
kijk maar eens rond in de DB, mijn ponyke vam 1,48 was absoluut niet de kleinste.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:14

Ik vind het wel een mooie hoor. Ja maar iedereen doet het... Prima! Als iedereen voor de trein springt, spring jij er dan achteraan?

En als het je niet gaat om het winnen, waarom start je er dan niet gewoon mee bij de paarden? Ze bijten daar echt niet hoor. Ik vond starten bij de paarden zelfs veel leuker dan tussen de pony's.

Bij ons in de regio had je allemaal van die vervelende fanatieke ouders die een ander niets gunnen. Paardruiters wensen elkaar succes en feliciteren elkaar bij winst, ookal kennen ze elkaar niet. Veel gezelliger!

Edit: geen persoonlijke aanval naar jou hoor TS, meer een algemene opmerking voor iedereen die het roept

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:00

Ik start zws niet tussen de paarden.
Maar, ik heb geen zin in zo'n discussie topic.
Kan iemand gewoon even simpel vertellen of het mógelijk is?

(oke sorry nu kom ik nogal arrogant over)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:02

Ik ben 15 en heb sinds 2,5 maand een E pony. Ik heb voorheen altijd bij de paarden gereden maar miste de ponyconcoursen, pony is nu 1.54 en 4 dus ja zij zal er wel uitgroeien denk ik..

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:05

casperzazoe schreef:
Ik start zws niet tussen de paarden.
Maar, ik heb geen zin in zo'n discussie topic.

(oke sorry nu kom ik nogal arrogant over)

In de paardensport is alles mogelijk, er word zo vaak over gelogen.
Vind het niet netjes, onbeschoft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:07

t is zo wie zo al belachelijk dat er in Nederland opeens E ponys bestaan terwijl het bij de rest van de wereld ophoudt bij de D. En eerlijkheid duurt t langst!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:12

TAO --> WD-V

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:16

Die beesjes die voor 1.60 op MP staan halen dat vaak al niet. Gooi er maar een meetlat op en je weet het. Als ie 1.58 is kan ie prima als E pony door het leven. Kwestie van een dun ijzer eronder en even met de smid overleggen. Dan komt ie wel onder 1.57 uit bij een ponymeter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:44

casperzazoe schreef:

Als je de juiste meter vindt en die beloont voor zijn werk is het zeker mogelijk.

Edit: Nou staat het er alsof ik het een goed idee vindt, dat is niet zo. Als hij echt 1.60 is, zou ik er niet aan beginnen. Maar gezien de reactie van ts waar de quote uit komt, lijkt dit me het enige antwoord. Alles kan, vraag is hoe ver je ervoor wilt gaan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:12

Als het dier al als paard is ingemeten kun je er wel naar fluiten.

Anders is inmeten een mogelijkheid, maar ik vind dat een beetje sneu...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:16

Nu hij al ingemeten is bij de paarden: Nee, je kunt hem niet meer laten inmeten bij de pony's. Het is nu een paard.
Ik moet zeggen dat ik het wel vreemd vind hoor, mijn paard is 1.62 en vaak één van de kleineren op wedstrijd, maar tussen de pony's zou hij er echt bovenuit steken, dan zou ik mezelf er ook niet prettig bij voelen.

Maar als je deze zo leuk vindt, kun je 'm toch gewoon kopen en volgend jaar pas gaan starten? Ben je zelf ook een jaartje ouder en beter voorbereid ;)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:14

Ik was blij dat ik bij de pony's weg was met mijn E-pony, en lekker met de paarden mee kon rijden.. al dat gezeur over de hoogte, wij hadden ook flinke E-pony's, maar nooit ingemeten, dus gewoon échte grote E's.
Inmeten is echt mijn ding niet..

Ik ben trots dat ik met mijn E'tje kan winnen tussen de grote paardenbeesten! :D
Vaak vragen jury's nog aan mij of ik haar meegenomen heb uit mijn ponytijd, uhh nee, beestje is 7, en ik 29! :D