Jurylid (regelmatig) vragen naast je eigen instructrice??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Jurylid (regelmatig) vragen naast je eigen instructrice??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:48

Hoi Hoi,

Ik zit in een situatie waarin het eigenlijk echt een luxe probleem is. :P
Heb echt een super fijne en goede instructrice, ze helpt ons echt enomr goed op het rijtechnische gebied. De lessen zijn zowel voor mij als paardlief altijd weer super leerzaam en vooral ook keihard werken, maar na elke les wel een voldaan gevoel en een bult huiswerk waar we goed mee aan de slag kunnen. Ik merk ook echt vooruitgang en wil ook voorlopig zeker geen andere instructrice / instructeur meer. :)

Nu vind ik het altijd wel leuk / fijn om ook eens andere ogen naar ons rijden te laten kijken, nu zijn dit voornamelijk vriendinnen en kenissen uit de paardenwereld dan. Je hoort dan soms toch wel nieuwe (vaak hele kleine) dingen die er normaliter een beetje tussendoor schieten of gewoon door de andere dingen waar we fanatiek aan werken erbij in schieten. Heel menselijk natuurlijk en juist daarom vind ik het zo fijn om dus ook eens andere ogen naar ons als combinatie te laten kijken. :j

Nu gaan we volgend jaar beginnen met de wedstrijden en dus vooral een fijne graadmeter van wat anderen zien en van ons vinden. Alleen daar komt dan wel direct bij om de hoek kijken dat de jury gewoon geen kans krijgt om dingen echt te onderbouwen. Terwijl dit wel super leerzaam is, het is gewoon niet te doen tijdens zo'n wedstrijd.

Nu hebben we in de regio een jurylid die zowel bij de pony's als bij de paarden jureert, best wel streng en de meesten mogen haar gewoon niet omdat ze gewoon hardstikke eerlijk is en gewoon op de coupon zet zoals het is. Daarbij kan ze dingen heel goed onderbouwen / bekritiseren op een opbouwende manier. Super fijn, heb een tijdje bij haar thuis mogen helpen met de paardjes en heel wat thee uurtjes er al op zitten met het gewoon discusieren en veel leren door naar haar te luisteren over wat ze bijvoorbeeld op een foto ziet. Waaraan ze dat ziet en hoe het veelal ontstaat. Het lijkt mij nu we een aantal jaar verder zijn, zij enorm dichtbij de stalling van mijn paardje woont, best heel leerzaam om haar eens af en toe te vragen voor een soort les of proefgerichte training o.i.d.?

Alleen zal dit een aanvulling kunnen zijn voor een ruiter? En hoe zit dat met wedstrijden, ik zou dan niet door haar gejureerd willen worden puur omdat het officieel al niet toegestaan is en omdat je er behoorlijke scheve gezichten van kan krijgen. Ondanks dat ik voor 100% weet dat ze absoluut niet zou voortrekken of net iets hoger zou punten als ze anders zou doen. Het is gewoon not done en daarbij, het commentaar op de coupon waar we wat aan kunnen hebben is in die keren dat ze thuis komt kijken of wanneer ik met een filmpje van een proef naar haar toe zou gaan toch veel uitgebreider. :P

Maar hoe kijken jullie (wedstrijd)ruiters, juryleden en instructeurs hier na?
Zou jij als instructrice dit juist toejuichen of juist helemaal niet? En als jurylid als een combinatie naar je toe komt en die zou aan jou vragen als je eens zou willen mee kijken, puur om even een andere kijk op het rijden er tegen aan te gooien en de ruiter er ook graag van zou willen leren? Dus dan ook echt open staat voor kritiek, leerzame discussies en de goed onderbouwde waarnemingen van jou als jury? Zou jij daar (uiteraard tegen vergoeding) tijd in willen steken? Als een soort coach naast de eigen instructrice dus (die blijft uiteraard gewoon bovenaan staan, en de gene die vooral in het rijtechnische helpt). En als ruiter? Zou je het leerzaam vinden? Zou je er waarde aan hechten? Zou het werken?

Uiteraard ga ik er nog heel goed over denken en het er met mijn instructrice over hebben. Maar ben gewoon vooral benieuwd hoe bokt hier over denkt. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jurylid (regelmatig) vragen naast je eigen instructrice??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:55

Wat jij beschrijft organiseren we al een paar jaar als oefendressuur; je rijdt je proef en na de proef krijg je tips van de jury om mee aan de slag te gaan. Al met al heb je een kwartier de tijd voor je proef en onderbouwing.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:16

Bij ons op stal wordt ook soms een proefgerichte clinic gegeven.

Marinke, ik vraag bijna na al mijn wedstrijden aan de jury die ik dan hebt gehad of ze nog extra op- of aanmerkingen heeft, zo krijg je na iedere wedstrijd vaak weer wat extra tips.

Ik zie niet echt de meerwaarde om geregeld speciaal bij een jury te gaan rijden.

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:32

cobiie schreef:

Marinke, ik vraag bijna na al mijn wedstrijden aan de jury die ik dan hebt gehad of ze nog extra op- of aanmerkingen heeft, zo krijg je na iedere wedstrijd vaak weer wat extra tips.

Ik zie niet echt de meerwaarde om geregeld speciaal bij een jury te gaan rijden.

Ontstaan dan zo dat de wedstrijden uitlopen?
:?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:02

poef schreef:
cobiie schreef:

Ontstaan dan zo dat de wedstrijden uitlopen?
:?

Nee, ik ga er niet direct na mijn proef naartoe, maar als de jury klaar is met jureren is hij/zij vaak nog even in de kantine te vinden. ;)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:19

Lijkt mij juist heel leerzaam, een andere kijk op je rijden, maar het maakt mij nou niet uit of het een jurylid of goede instructeur is!

Zag toevallig dat je ook uit het o zo geweldige N'dal komt! :D

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:22

cobiie schreef:
cobiie schreef:

Nee, ik ga er niet direct na mijn proef naartoe, maar als de jury klaar is met jureren is hij/zij vaak nog even in de kantine te vinden. ;)

Jury's zijn zelfs verplicht om tot na de uitslag/ prijsuitreiking aanwezig te blijven om zo eventuele vragen mbt je protocol en/ of extra toelichting te kunnen geven :) en uit ervaring ivm wedstrijdorganisatie weet ik dat ze het vaak ontzettend jammer vinden dat er zo weinig iets willen/ durven te vragen ;)
Dus ik zou zeggen maak ook van die mogelijkheid gebruik :j

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:31

Na het jureren moet toch kunnen. Vragen staat vrij.
Als jij dat prettig vindt dan moet je het gewoon doen.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 04:26

Er is helemaal niks mis mee als andere met je mee kijken. Een instructeur heeft handige tips en helpt je echt verder in het rijden. Een jurylid kan je goed uitleggen wat er in de proeven van je verwacht word en hoe ze het graag willen zien.
Ik krijg zelf les van een vrouwtje die meerdere paarden tot zz zwaar heeft uitgebracht en zz licht jury is. Dus is helemaal handig als je instructeur en jury in een hebt :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:48

Ik ga mee in het voorgaande bericht, mijn instructrice is ook jury. Nu mijn instructrice even niet kan heb ik een vriendin die mij lesgeeft die ook jury is. Ik leer er veel van en vind het een fijne combinatie als wedstrijdruiter. Die clinics zijn zeker ook leuk om een keertje een klasse hoger of voor je debuut te rijden om te zien waar je staat.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:54

Laatst werd er bij ons ook een clinic georganiseerd door een jurylid en instructeur die zelf ook hoog in de sport mee rijd. Ik zou eigenlijk mee rijden maar mijn paard moest zo nodig gek doen en een peesblessure oplopen... Maar ik heb gekeken naar haar clinic en het was ontzettend interessant. Eerst ging ze in het juryhokje zitten en moest je een proef rijden net als je tijdens een wedstrijd zou doen en ze zou je protocol ook invullen en daarna kreeg je een halfuur les aan de hand van de problemen die ze in je proef zag. Echt ontzettend leuk en iedereen had er heel veel van geleerd juist doordat je direct daarna alles wat je fout deed (en goed deed) uitgebreid werden besproken en geoefend.