Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

eenitraM schreef:Drafbalkje voor de diagonaal en overspringen. Of gewoon blijven omdrukken met de benen. Je bent immers Z1, dus aan de hulpen zou die wel moeten zijn!

eenitraM schreef:Dan leer je ze om achter na te springen dus dat zeker niet doen.Drafbalkje voor de diagonaal en overspringen. Of gewoon blijven omdrukken met de benen. Je bent immers Z1, dus aan de hulpen zou die wel moeten zijn!
_Esther_87_ schreef:Ik tik juist liever het huidige binnenachterbeen aan voor de wissel, doordat je die aantikt springt hij minder veel naar voren en nodig je ze uit tot omspringen.Wat ambre zegt gaat goed, wat ik zelf doe (maar dan moet je geen enorm hete of rillerige paarden hebben hoor) is gewoon bijtikken met een lange dressuurzweep op het nieuwe binnenachterbeen. Daarmee koppel je de beenhulp vrij snel aan het naar voren grijpen van het nieuwe binnenbeen.
Katja schreef:eenitraM schreef:Dan leer je ze om achter na te springen dus dat zeker niet doen.Drafbalkje voor de diagonaal en overspringen. Of gewoon blijven omdrukken met de benen. Je bent immers Z1, dus aan de hulpen zou die wel moeten zijn!

Katja schreef:Als ze zo jong zijn springen ze meestal zonder balk ook wel om eenitraM. Doe ik ook met mijn jonge paarden. Doordat ze nog weinig balans hebben springen ze om als je ze een beetje uit balans brengt.
Maar dit zijn niet het soort wissels die je in een Z2 proef wil zien.
Het is maar dat ze de hulp kennen. Een jong paard mag dan mogelijk wel met stelling naar links lopen op de lh, maar dat betekend nog niet dat het een goede sb/schouder voor is. Jodyy93 schreef:ik weet dat het goed kan helpen om in de galop te wijken( stukje zeiwaarts te gaan) en daarin over te laten springen, eerst een paar keer heen en weer wijken, en vervolgens neem je zijn schouder mee en zet je hem om.
dit heb ik al bij meerdere hoge dressuurruiters gezien, in hun lessen maar ook dat ze dit zelf op die manier doen... heb zelf mijn paard dit ook zo geleerd, ook was een mogenlijkheid om hem een stukje schouderbinnenwaarts te zetten in galop en dan om zetten, dat alles zorgde ervoor dat ze mooi netjes gelijk om springen en niet eerst voor dan achter of andersom... wel heel goed nadenken over de beenzetting van je paard in welke galop je zit en welke kant je op moet wijken om hem goed om te laten springen.
Horsjuh schreef:Ik heb het mijn (spring)paard aangeleerd door in galop een overgang naar de draf te rijden, en daarna meteen in de andere galop aan te springen. Na een paar keer kreeg ze dit door en snapte ze mijn hulp voor de wissel.