Hoe wissels het beste aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

Hoe wissels het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:26

Start op dit moment Z1 met mijn paard, gisteren mijn 10 punt gehaald dus de Z2 is in zicht..
Mijn paardje heeft lange tijd best moeite gehad met contra galop dus heb me nog niet aan de wissels gewaagd..
Nu weet ik wel wat manieren hoe ik het aan zou kunnen pakken en heb het al met mijn instructrice er over gehad om er binnen kort een begin mee te gaan maken maar ben gewoon benieuwd hoe jullie het ze aangeleerd hebben,want weet dat er meer manieren zijn die kunnen werken..
Heb geen haast dus is niet de bedoeling dat mijn paard ze morgen moet springen maar is gewoon gezonde interesse in het hoe en wat..

xsarinax

Re: Hoe wissels het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:35

ik lees even mee!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:37

Drafbalkje voor de diagonaal en overspringen. Of gewoon blijven omdrukken met de benen. Je bent immers Z1, dus aan de hulpen zou die wel moeten zijn!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:08

Ik leer het ze vaak door in de contragalop op de volte de achterhand naar binnen te drukken.
Maar de jonge dieren verander ik gewoon van hand,maak ze vlug met oude buitenbeen en dan omdrukken met nieuwe buitenbeen.
Niet te moeilijk doen en gaan draaien in je lichaam,als ze vlug genoeg zijn achter springen ze zo om.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:12

eenitraM schreef:
Drafbalkje voor de diagonaal en overspringen. Of gewoon blijven omdrukken met de benen. Je bent immers Z1, dus aan de hulpen zou die wel moeten zijn!

Drafbalkje liever niet, daarvan gaan veel paarden ofwel met het kruis omhoog ofwel helemaal naspringen achter.

Wat ambre zegt gaat goed, wat ik zelf doe (maar dan moet je geen enorm hete of rillerige paarden hebben hoor) is gewoon bijtikken met een lange dressuurzweep op het nieuwe binnenachterbeen. Daarmee koppel je de beenhulp vrij snel aan het naar voren grijpen van het nieuwe binnenbeen.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:15

Dat balkje is meer iets voor springpaarden, die moeten gewoon de wissel lopen en die krijg je door verder te trainen zonder balk meer in 1 x gesprongen maar hoeft natuurlijk niet zo te ogen als in een dressuur proef

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:01

Amber, in contra de volte ook wat sluiten eventueel en dan stelling ook omzetten neem ik aan, klinkt als een fijne manier waar ik de rust wat kan beesten want ze wil graag wat vlug worden . Ga het eens op het gemakken proberen.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:07

Ik heb het mijn (spring)paard aangeleerd door in galop een overgang naar de draf te rijden, en daarna meteen in de andere galop aan te springen. Na een paar keer kreeg ze dit door en snapte ze mijn hulp voor de wissel. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:07

Ik kan je trouwens wel serieus aanraden om het aan te leren met iemand op de grond ernaast...Je moet best wel wat hulpen combineren, je timing moet goed zijn en vooral, je paard kan best eens heel vlug worden in het begin en ik had echt moeite om te voelen wat er dan precies gebeurde. Ik vond het echt heel fijn dat mijn instructrice er de eerste tijd naast stond om te zeggen wat er gebeurde en om me er telkens op te wijzen wat ik nu weer was vergeten :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:40

Viv,ik sluit de volte niet maar druk gewoon travers door.Gewoon de schouder aan de buitenkant krijgen,dus iets stelling naar binnen krijg je dan wel.
Je hebt zeker iemand nodig om te kijken,want als hij achter na is en je gaat belonen komt het niet meer goed.
Bij sommige paarden voel je dat namelijk echt niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:52

eenitraM schreef:
Dan leer je ze om achter na te springen dus dat zeker niet doen.

_Esther_87_ schreef:
Wat ambre zegt gaat goed, wat ik zelf doe (maar dan moet je geen enorm hete of rillerige paarden hebben hoor) is gewoon bijtikken met een lange dressuurzweep op het nieuwe binnenachterbeen. Daarmee koppel je de beenhulp vrij snel aan het naar voren grijpen van het nieuwe binnenbeen.
Ik tik juist liever het huidige binnenachterbeen aan voor de wissel, doordat je die aantikt springt hij minder veel naar voren en nodig je ze uit tot omspringen.

Het liefst rijd ik rechtuit contra en zet daarin de achterhand want naar binnen en vooral de schouders naar buiten. Dan eventueel en keetje bijtikken en de meeste springen wel om. Voordeel van de rechte lijn is dat ze meer sprong hebben en daardoor meer tijd om goed door te springen.
Als je zelf weinig ervaring hebt moet je even kijken of je timing van de hulp klopt. Je wilt je hulp geven als het binnenvoorbeen van de huidige galop op de grond komt dan zit je net voor het zweefmoment.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:55

ik weet dat het goed kan helpen om in de galop te wijken( stukje zeiwaarts te gaan) en daarin over te laten springen, eerst een paar keer heen en weer wijken, en vervolgens neem je zijn schouder mee en zet je hem om.
dit heb ik al bij meerdere hoge dressuurruiters gezien, in hun lessen maar ook dat ze dit zelf op die manier doen... heb zelf mijn paard dit ook zo geleerd, ook was een mogenlijkheid om hem een stukje schouderbinnenwaarts te zetten in galop en dan om zetten, dat alles zorgde ervoor dat ze mooi netjes gelijk om springen en niet eerst voor dan achter of andersom... wel heel goed nadenken over de beenzetting van je paard in welke galop je zit en welke kant je op moet wijken om hem goed om te laten springen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:01

Katja schreef:
eenitraM schreef:
Dan leer je ze om achter na te springen dus dat zeker niet doen.

Nooit problemen mee gehad. Maar goed, als ik de eerste 2 rondjes galop er op heb zitten op een jong paard, gaan we meteen de diagonaal op om te wisselen, bij wijze van.. :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:01

Mbt de timing:gewoon je galopsprongen tellen.Je telt namelijk atijd als het vb aan de grond is dus dan zit je altijd goed.
Ik maar ook het nieuwe binnenbeen snel met mijn buitenbeen maar mocht ik een tikje bijgeven dan doe ik dat altijd met het been wat de hulp geeft.Dus het nieuwe buitenbeen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:08

Als ze zo jong zijn springen ze meestal zonder balk ook wel om eenitraM. Doe ik ook met mijn jonge paarden. Doordat ze nog weinig balans hebben springen ze om als je ze een beetje uit balans brengt.
Maar dit zijn niet het soort wissels die je in een Z2 proef wil zien.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:15

Oh maar ga dat zeker alleen doen met juf erbij, maar wil wel bijvoorbeeld die oefening zoals amber zij al eens inzetten en aftasten wat ze er mee doet, ze zet zich graag wat vast en wil het dan in de training al een paar keer rijden zodat ze er al een beetje mee weg kan, is toch zoeken naar de manier waar ze het het beste mee op pakt,

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:17

Katja schreef:
Als ze zo jong zijn springen ze meestal zonder balk ook wel om eenitraM. Doe ik ook met mijn jonge paarden. Doordat ze nog weinig balans hebben springen ze om als je ze een beetje uit balans brengt.
Maar dit zijn niet het soort wissels die je in een Z2 proef wil zien.

Jonge paarden gebruik ik helemaal geen balk. ;) Het is maar dat ze de hulp kennen. Een jong paard mag dan mogelijk wel met stelling naar links lopen op de lh, maar dat betekend nog niet dat het een goede sb/schouder voor is.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:19

Jodyy93 schreef:
ik weet dat het goed kan helpen om in de galop te wijken( stukje zeiwaarts te gaan) en daarin over te laten springen, eerst een paar keer heen en weer wijken, en vervolgens neem je zijn schouder mee en zet je hem om.
dit heb ik al bij meerdere hoge dressuurruiters gezien, in hun lessen maar ook dat ze dit zelf op die manier doen... heb zelf mijn paard dit ook zo geleerd, ook was een mogenlijkheid om hem een stukje schouderbinnenwaarts te zetten in galop en dan om zetten, dat alles zorgde ervoor dat ze mooi netjes gelijk om springen en niet eerst voor dan achter of andersom... wel heel goed nadenken over de beenzetting van je paard in welke galop je zit en welke kant je op moet wijken om hem goed om te laten springen.

Doe je dit dan vanuit contragalop?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:37

Gewoon met je instructrice regelen!
Die kent jou en je paard het beste.
Persoonlijk vind ik via de diagonaal het fijnste, bij meer moeite dan wijken voor je oude buitenbeen en gulpen voor nieuwe galop. Vinden ze het echt moeilijk dan achterhand naar binnen, evt. dmv een volte.
Vooral niet gaan wurgen en rustig op twee zitbeenknobbels blijven zitten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:14

Horsjuh schreef:
Ik heb het mijn (spring)paard aangeleerd door in galop een overgang naar de draf te rijden, en daarna meteen in de andere galop aan te springen. Na een paar keer kreeg ze dit door en snapte ze mijn hulp voor de wissel. :+

Dat is idd een fijne manier :j
Ik heb het gedaan door in de contra een scherpe bocht te rijden en op hetzelfde moment de hulp voor een changement te geven. Vaak sprong poown dan meteen om, dit kun je dan uitbouwen naar minder scherpe bochten als ze de hulp begrijpen.

Maar zoals al gezegd wordt, hulp vanaf de grond van iemand die er verstand van heeft, is altijd verstandig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:29

In de bocht omgooien levert nooit een wissel op die van achter naar voren gesprongen is.
Omspringen is iets anders dan bergop wisselen.