aan de teugel rijden: ik ben er helemaal niet goed in en mijn paard vind het ook helemaal niet leuk, (heb ik t' idee),, maar moet je aan de teugel rijden tijdens Dressuurwedstrijden om hoog te komen?
Doeeii, mvg loulou
XxSasjuhh
Geplaatst: 23-10-12 10:34
Als jouw paard het niet leuk vind doe je wat verkeerd, je paard moet het namelijk vanzelf gaan doen. Rijd veel overgangen en wendingen en dan gaat hij het mischien doen.
Als je je paard niet nagefelijkheid rijd, kom je waarschijnlijk niet de B door.
ik sluit me daar helemaal bij aan! mijn paard gaat ook moeilijk aan de teugel. ik heb nu speciale les ingeschakeld waarin we er samen ''rustig'' (!) naar toe werken. heel soms gebruik ik bij les een slofteugeltje. maar die gaat daarna zo snel mogelijk weer af. als je pony het al wel kan, is het gewoon een gevoel dat je moet hebben om haar goed te laten lopen tip: hou je pony goed voorwaarts maar hou haar tegelijkertijd terug. klinkt moeilijk maar het is belangrijk hier goede les bij te hebben , zodat jullie het allebei leren
Alles wat er bij de achterkant 'teveel' komt, kun je aan de voorkant opvangen. Dit betekend NIET schoppen en remmen tegelijk, want dát zal een paard meestal niet op prijs stellen. Het belangrijkste is heel veel tempowisselingen te rijden, in zowel stap en draf, als galop. In de tempowisselingen moet je niet té lang hard of té lang zacht gaan. Eerst doe je een keer een lange zijde naar voren rijden, en de korte zijde weer langzaam. Daarna ga je tot 8 tellen, voordat je een tempowisseling gaat doen, uiteindelijk steeds korter achter elkaar. Want juist van dat 'optrekken' (het ondertreden van de achterhand) en het 'afremmen' (de achterhand moet het gewicht dragen) zorgt ervoor dat de achterhand sterk word, de rug kan worden losgelaten en het paard aan de voorkant nageeflijk word. En overgangen zijn goed. Dus eerst van stap naar draf, en daarna een keertje van halthouden naar draf, of van stap naar galop. Tempo controle is hierbij erg belangrijk! Als jij naar voren wil, moet het paard naar voren, en wil jij terug, moet het paard terug. Wees duidelijk voor je paard, eerst zachtjes kuitdruk, als het paard niet reageert een schopje, en als het dan nog niet reageert een tikje met de zweep. Het paard gaat daar vanzelf een houding aannemen die het makkelijkst is om de achterhand onder de massa te brengen, en dit is de nageeflijkheid. Soms kun je hem/haar helpen door een halve ophouding met je teugels te maken (dus even knijpen in je teugels, en weer loslaten). Geef altijd gelijke teugeldruk. En inderdaad, als je hierbij les krijgt van een gediplomeerd ORUN instructeur/instructrice, lukt het je vast en zeker!
Nu zit ik met een vraag.. Een kennis van mij die voor haar werk een aantal Friezen berijd heeft hier een (vind ik) nogal onvriendelijke methode voor. Ze zal zeker wel goed kunnen rijden, want met één van deze paarden start ze binnenkort Z1. Wat zij doet is: Links, rechts, links, rechts(om en om dus) ''trekjes'' aan de teugel geven, waarbij een paard dus nageeflijkheid creeërt. Is dit goed, of moet het echt op de manier die Rosita6692 beschrijft?
@ Summer2000: Dat is gewoon ordinair zagen en heeft niks met nageefelijkheid te maken! Meer in het kader van, geen gel*l trek hem in de krul!
Je moet met rijden altijd van achter naar voor gaan denken, en niet van voor naar achter. Wat die kennis van jou dus doet. Als je wil weten/leren hoe je een paard nageefelijk kan rijden, les nemen! Een gediplomeerd instructeur/instructrice kan alles uitleggen.