Vanavond B debuut tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Vanavond B debuut tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:34

Vanavond heb ik mijn debuut met mijn huidige pony
Nu is t probleem dat zodra we in de ring komen ze niet meer nagefelijk (grote stukken) loopt
Ze is wel een stuk fijner te rijden, maar ze loopt niet zoals ze thuis en met inrijden loopt..
En ze wil nog wel eens opzij springen als iets 'eng' is...
En denk maar niet dat ik d'r nog langs krijg wat ik ook doe...
Het is vooral met hekjes of balken zo
Maar een hoek kan opeens ook heel erg eng worden terwijl ze er al zo vaak langs is gelopen..
Gisteren had ik clubkampioenschap.. de hoeken bij c waren eng gevolg --> ik kon er niet fatsoenlijk langs rijden...
Rechtsom ging wel beter dan linksom, maar toch
Wat kan ik hier aan doen?
Wat naar de enge kant gaan hangen helpt wel wat, maar niet voldoende
Wie heeft er tips om vanavond lekker de ring rond te komen?

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:58

Hey
Ik heb hetzelfde probleem.
Wat soms helpt is door te blijven rijden, je binnenhand omhoog te doen (zodat je hem tegenhoud om weg te springen), met je binnenbeen drijven (aandrukken) en kijk naar het punt waar je naar toe wilt. Praat ook met je pony om hem gerust te stellen.
Hoop dat je er iets aan hebt, succes!
Laatst bijgewerkt door TessaS op 21-10-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:00

Hoe weet je dat je pony niet fijn loopt in de ring als vanavond je debuut pas is? :) Als je al met die gedachte begint, zal het sowieso niet wat worden vrees ik.
Zorg er gewoon voor dat je duidelijk bent naar je pony. Vaak mag je van de jury wel een of twee rondjes de baan rond voordat je proef begint. Dat helpt vaak ook wel, als je ze dan even door de vreselijk enge hoek stuurt, gaan ze er daarna vaak wel langs (tenzij er echt hele enge bakkabouters zitten natuurlijk).

Verder is ervaring opdoen het beste. Mijn paard liep de eerste twee wedstrijden ook met de kop in de lucht omdat alles toch echt even bekeken moest worden, maar nu loopt 'ie keurig zijn rondje :j Komt gewoon door veel oefenen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:06

Lees OP nog maar eens
Staat dat ik gisteren clubkampioenschap had
En heb ook een oefenwedstrijd gehad

Thuis
Afbeelding

Oefenwedstrijd
Afbeelding
op deze foto valt t nog wel mee
T lijkt soms gewoon een tank...

Er gaat dus gewoon wat mis...
Ik slik wel een pilletje dat ik wat rustiger ben zelf op wedstrijd (slik ik t niet ben ik een blok staal op een paard...)

_Christine

Re: Vanavond B debuut tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:16

Het is een kwestie van veel ervaring opdoen, de spanning komt voor een heel groot deel toch bij de ruiter vandaan.
Niet verstijven als je de ring in komt, en de tijd nemen voor je begint aan je proef. Rijd een paar overgangen in de wedstrijdring voor je begint, blijf geconcentreerd en zorg dat je reactie krijgt op je hulpen.
Als je als belangrijkste doel stelt dat je eraan kan blijven rijden en bewerken, en dus ook daar op bent gefocussed ipv je alleen druk maken om de aanleuning kom je wss al een heel stukje verder. :)

Enge hoeken altijd wat meer om je binnenbeen buigen, zodat ze minder kunnen zien in de hoek.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:21

Ik blijf nu zo relaxed als het maar kan
Ze is verder gewoon normaal aan mijn been etc
Het is echt puur de aanleuning wat t probleem is
En die enge dingen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:29

Bedankt voor de tips ik ga eraan denken (hopelijk haha) vanavond
Gelukkig is het wel zo dat ze thuis en met inrijden onmogelijk soms is maar in de ring wel rustig (behalve galop kan nog verbeterd worden)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:32

Hoe is het gegaan?

Als ik zo de twee foto's zie die je plaatst dan valt mij op dat je zelf veel meer gespannen op je paard lijkt te zitten zodra het een wedstrijd is. Dat heeft ook zn invloed op je paard :-)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:38

corientjuhh schreef:
Ik blijf nu zo relaxed als het maar kan
Ze is verder gewoon normaal aan mijn been etc
Het is echt puur de aanleuning wat t probleem is
En die enge dingen

Vaak is de spanning ook onbewust.
Het gaat er niet perse om dat ze aan je been is (moet natuurlijk wel, maar dat is hier niet de hoofdzaak), maar dat je controle hebt over elk tempo en elke houding waarin je paard loopt, en daar zijn overgangen een stukje basis in. Zorg dat ze de kans niet krijgt om zich op te spannen, zelf ook niet van te voren al bang zijn dat ze misschien gaat schrikken in de hoeken.

Verder blijft het ook echt een kwestie van veel op wedstrijd gaan!
Mijn 7 jarige kan zich ook nog wel eens druk maken, ook nu in het Z, maar door veel weg te gaan word je zelf handig in hoe je dit moet oplossen. Elk paard is natuurlijk ook anders. :)

Succes vanavond!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:49

Vooral niet zelf kijken naar de enge dingen, ookal kijkt je pony ergens naar, jij ziet niks.
Verder, hoe rij je je pony thuis fijn nageefelijk? Bij mijn paard helpt het bijvoorbeeld om wat onder het tempo te rijden op mijn zit, dan komt weer fijn in mijn hand en zakt ze weer. Dit is bij mij gewoon altijd en overal een maniertje om haar weer fijn te krijgen.

Maar verder gewoon rijden zoals je thuis ook rijdt, ik heb mijn 1e wedstrijdjes ook geen winst gereden, maar puur voor de ervaring. Nu hebben we er 5 wedstrijdjes opzitten, en heb ik gister m'n 1e winstpunt gereden, dus het komt echt vanzelf, is een kwestie van km's maken, en in het ritme komen.
Thuis veel proefjes oefenen kan ook helpen, ik sloeg eerst al een soort van dicht wanneer iemand me een proefje voorlas, dan vergat ik gewoon te rijden, en was m'n paard dus ook niet fijn nageefelijk, terwijl het prima ging wanneer dezelfde oefeningen snel achter elkaar werden gevraagd door m'n instructrice, probeer echt alle oefeningen als losse onderdelen te zien. Is er een oefening wat minder gegaan? verder niet meer over nadenken en weer positief aan de volgende oefening beginnen ;)

Hoop dat je er wat aan hebt, succes vanavond! En onthou, je doet het voor je lol, dat is het allerbelangrijkste! :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:02

En, hoe is het gegaan? :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:09

is allemaal spanning. bij jouw en bij je paard. Je hebt bijna nog geen wedstrijden gereden dus de spanning is ook begrijpelijk. Probeer gewoon te rijden zoals je thuis rijd en geniet er van. Voor de volgende keer dan want je zult al wel hebben gereden.
Ben benieuwd hoe het is gegaan :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:40

Ik had de 1e proef 167 en 2e 174
En terrecht hoor
Met inrijden was ze al wisselend...
Vooral in draf gewoon d'r tussen uit piepen...
Keihard draven.. en denk maar niet dat ik d'r fijn terug kon rijden
1e x galop ging netjes
De rest ging ze bokkend aanspringen..
In de proef ging ze ook weer keihard (is ook nog dat we er keihard aan moeten werken)
Er zit tuiger in en het karakter is ook zo --> gaan gaan gaan hoe moe we ook zijn
D'r moeder en oma waren ook zo
2e proef was ze wel wat relaxter
Maar ik snap gewoon niet waarom ze zo door mijn hand kan lopen :n
Maar we hadden in de 2e proef wel mooi een 7 op halsstrekken en de overgangen draf stap waren ook 7
Rest was 6 en galop was dus 5...
Dus de galop moeten we vooral aan werken
Ze heeft deze week 6 dagen gelopen (normaal maar 3) en ze is nog steeds niet moe..
Hopen dat de eigenaar er ook weer mee gaat mennen (staat wel in het programma)
Ja ik wou dat ik gezegend was met een rustig paard <-- liefst deze en rustiger, maar ja geen paard is perfect
Ik ga het hier ook met mijn instructrice over hebben wat ik hieraan moet gaan doen
Met inrijden zodra ik hals liet strekken was ze wel relaxter, zodra ik de teugels weer oppakte spoot ze weer vooruit, in de proef gelukkig niet
De jury zei al je had je handen er vol aan
En ze vroeg ook of d'r gelders bloed of tuiger oid in zat, dat zag ze dus wel
D'r moeder is tuiger

Ik ga me ook steeds wat meer op het springen richten
Dat is wat meer haar goeie punt, terwijl ze helemaal dressuur gefokt is en ze het ook prima kan lopen, alleen het tempo is het probleem, in het parcour ook wel hoor maar oefenen oefenen oefenen en kilometers maken

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:49

ik heb precies het zelfde met mijn dames. op wat onderlinge wedstrijdjes na heb ik geen wedstrijd ervaring. ik start met onervaren paarden ( op dit moment alleen mijn pony) ik heb zelf al een beetje spanning om dat ik niet weet hoe de pony reageert en zodra de proef begint haar haar hoofd in de lucht en loopt ze als een ware kameel rond :D vooral die onbewuste maar gezonde spanning zal daar op werken, het stukje onervarenheid van beide kanten en de leeftijd van de pony samen maakt het niet makkelijker. zelf denk ik dat het een stukje gewenning van jezelf en het paard moet worden. dus veel op wedstrijd gaan en niet te veel nadenken ( dat doe ik wel!)

misschien nog een stukje waar je juist wel bij na moet denken. op de momenten dat ze thuis fijn loopt ga dan echt goed nadenken en vooral in je hoofd opslaan hoe kom ik daar? wat doe ik precies en wel effect heeft dat op mijn paard? daarbij kun je de dingen die je dus niet moet doen nog even een paar x juist wel doen om voor je zelf een bevestiging te krijgen van als ik dit doe gaat het hoofd en het lijf van mijn paard daar heen. zodat je er echt bewust van word wat je wel en niet moet doen. en dan vooral op kleine dingetjes letten. zo is het bij mijn pony zo als ik mijn buitenhand iets hoger heb als mijn binnenhand gaat het hoofd van mijn pony omhoog. ik weet dan dat ik daar heel erg op moet letten dat ik dat niet doe.