Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noor17

Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 22:11

Bij de kringvergadering kwam naar voren dat de KNHS voor volgend indoor seizoen 2013/2014
van plan is om maar 1 proef voor winstpunten in aanmerking te laten komen. Er mag wel een tweede proef gestart worden maar deze winstpunten tellen dan niet mee. Het argument voor deze nieuwe regeling is omdat er in de winter altijd twee proeven worden gereden bij 1 jurylid en er teveel cadeautjes worden gegeven op deze manier.
Ik vind dit argument echt belachelijk. Als er teveel cadeautjes worden gegeven moeten ze eerst eens kritisch kijken naar de juryleden en de opleiding die zij notabene zelf verzorgen.

Wat vinden jullie van deze nieuwe regeling?
Laatst bijgewerkt door Noor17 op 19-10-12 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:15

Precies wat jij zegt. Ronduit belachelijk! Zegt meer ver hoe de juryleden opgeleidt zijn, die moeten bij proef 2 ook weer onbevooroordeeld kunnen kijken naar een combinatie.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:16

Kaitlyn schreef:
Precies wat jij zegt. Ronduit belachelijk! Zegt meer ver hoe de juryleden opgeleidt zijn, die moeten bij proef 2 ook weer onbevooroordeeld kunnen kijken naar een combinatie.

en dat is juist wat vaak niet gebeurd ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:17

Wat stom! Onze vereniging organiseert ook 2 proeven, maar wel met 2 juryleden. Je kunt toch ook 2 juryleden laten afwisselen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:18

Ik had dit al eerder gehoord en ik ben het er niet mee eens. En niet alleen voor het indoorseizoen maar voor alle locaties waar maar 1 ring aanwezig is/uitgezet kan worden.
Het argument dat ik gehoord heb is dat de jury naar de tweede proef niet meer onbevangen zou kunnen kijken.
Het cadeautjes argument vind ik nergens op slaan. Wel zouden ze van mij meer gedwongen voor kunnen schrijven dat een jury maar 1 of 2 x op dezelfde locatie mag jureren.

Ik vind het geen goede ontwikkeling omdat het veel organisaties die geen 2 binnenbakken hebben financieel niet meer rond te krijgen is als iedereen maar 1 x gaat starten.
Voor de deelnemers vind ik het ook geen goede ontwikkeling. Veel deelnemers zijn toch wel zenuwachtig en vinden in een tweede proef wat meer rust.
Ook als je een trailer moet huren wordt het financieel wel erg duur om op wedstrijd te gaan.
Nog niet te spreken over de tijd die je moet investeren om dan 1 proefje te mogen starten.

Het afwisselen van jury's wordt wel 2 x zo duur en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar als jury echt niet op zit te wachten, half uurtje jureren en dan weer half uurtje in de kantine zitten.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:20

Belachelijk! de KNHS is alleen maar aan het beperken en alles duurder aan het maken zo lijkt het. Persoonlijk ga ik sowieso niet naar een wedstrijd waar maar 1 proef kan worden gereden, kost dan relatief gezien teveel geld, tijd en energie....jury's moeten altijd objectief zijn, al moeten ze 10 proeven jureren van 1 ruiter! De motivatie van veel ruiters zal stukken minder worden ben ik bang als er maar in 1 proef "gescoord" kan worden......je hebt dan nog maar 1 kans ipv 2....k zou het een slechte zaak vinden als dit gaat gebeuren.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:23

Bij de vergadering van welke regio was dit ts?

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 22:27

Het klopt dat je inderdaad ervoor kan kiezen om twee juryleden elkaar te laten aflossen. Ik ben geen jurylid maar zou er niks voor voelen om om het half uur in de kantine te gaan zitten wachten. Ook iedereen eerst de eerste proef laten rijden lijkt mij geen optie want ik ga mijn paard tussendoor niet 3 uur in de trailer zetten.

Ik heb er helemaal geen probleem mee op twee keer bij dezelfde jury te rijden. Ik heb ook vaak genoeg dat ik in de eerste proef (terecht) geen wint rijd maar in de tweede proef bijv. 1ste wordt, of andersom. Ik zou het erg jammer vinden als dit echt zo gaat worden. Je bent toch meestal een dagdeel kwijt en dat is erg veel voor 1 proef. Dan heb ik het nog niet eens over de extra kosten voor benzine en evt. huur van een trailer.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 22:28

@ Annemelk: kringvergadering van de kring berkel ijssel (Gelderland). Moet wel zeggen dat ik er zelf niet ben geweest maar ik het hoorde van een medebestuurslid die wel is geweest. Zo gaan er ook dingen veranderen bij het springen.

Annemeik

Re: Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:32

Hm apart, ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. De meeste verenigingen krijgen nu hun wedstrijden al niet meer vol. Als je dan nog maar voor 1 proef winst kan rijden, ga je die 2e proef echt niet meer starten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:34

mocht het doorgaan, dan weet ik zeker dat ik maar 1 proef rij en dan ook lekkker in de buurt. En ook zeker minder vaak ga, want wedstrijden rijden kost best veel voorbereiding (voor de mensen die veel wit weer wit moet krijgen). Is dat wat KNHS wil?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:33

Ik mag alleen maar hopen dat dit beperkt is tot die ene kring. ALs het echt zo is, is het gewoon weer een andere maatregeling om de paardensport nog verder terug te laten lopen in deelnemers.
Daarnaast is het betutteling. Als ik als ruiter vindt dat een tweede proef door dezelfde jury niet meer objectief beoordeeld wordt, dan kan ik er toch zelf voor kiezen om bij die vereniging niet in te schrijven?

Dit zou voor ons wel een reden zijn om geen wedstrijden meer te organiseren als dat bij ons in de kring ook besloten wordt.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:40

Ik kan dit onkrachten. Ik zit zelf in de ledenraad van de KNHS, en dit staat niet eens op de agenda voor de aankomende vergadering. Ik denk ook niet dat als dit op de agenda komt te staan dat er dan veel voor gestemd zal worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:41

Ik heb nooit zo'n problemen gehad met twee keer bij dezelfde jury te rijden.
Slechts een keer, dat was een zwartkijker en als hij had gezegd dat we allemaal geen winst hadden de eerste proef, had niemand de moeite genomen om de tweede nog te rijden.
Die was ook ruim voor de prijsuitreiking met een hazeloopje de kantine uitgegaan.

Maar goed, ik snap de visie van die kring wel.
Ik heb ook wel eens gezien dat combinaties van een betreffende organiserende vereniging wel degelijk bevoordeeld werden, en twee keer met dikke winst naar huis gingen, terwijl normaal amper een winstpunt wordt gereden.
Dus ik snap het punt, maar om daar de ruiters voor te straffen :( , pak dan eerder die juryleden aan.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:11

Die ruiters die met dikke winst naar huis gaan terwijl het eigenlijk niet terecht is krijgen vanzelf wel weer hun vastloper. Ik ben het absoluut niet eens met maar 1 proef rijden. Paardrijden is al een erg dure sport en dan nog niet gesproken over inderdaad een auto die de trailer mag trekken en de benzine daar van, een trailer huren(mocht je geen eigen hebben), de proef die betaalt moet worden en de aanschaf van wedstrijd spullen. En dan heb ik het nog niet over de tijd die je er in steekt om te knotten (voorbereiding) die kant op te gaan en je proef te rijden te wachten op de prijs uitreiking en weer terug te gaan je bent een halve tot hele dag onderweg en gemiddeld 50 euro lichter om 1 proef te kunnen rijden. Waarvoor als je zenuwachtig ben of je paard heeft de schrik je kansen op winst al verkeken zijn......
Want ik ben het eens met jury dat een hoop ruiters in de 2e proef zich meer op hun gemak voelen met meer rust en net even beter rijden.

(Dit is mijn mening en kijk hier op)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:36

Lolacabana schreef:
Ik kan dit onkrachten. Ik zit zelf in de ledenraad van de KNHS, en dit staat niet eens op de agenda voor de aankomende vergadering. Ik denk ook niet dat als dit op de agenda komt te staan dat er dan veel voor gestemd zal worden.

Ik heb dit uit eerste hand van de knhs, dat men dit toch heel erg serieus aan het overwegen is.
Jaja, dacht ik toen, dit moet een grapje zijn.
Toen hoorde ik het ook nog via een ander knhs kanaal en toen ging ik me toch wel zorgen maken.
Wellicht dat het de ledenraad nog niet bereikt heeft maar men is er wel degelijk mee bezig.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:42

Belachelijk! Krijgen we dan ook de mogelijkheid om een goedkopere startkaart te kunnen kopen voor alleen het outdoorseizoen? Vast niet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:45

Als dat waar is zou ik in het indoorseizoen niet meer op wedstrijd gaan hoor, de eerste proef gaat meestal *** bij mij door de spanning, dus dan zou ik nooit meer winst kunnen rijden :P. Dan train ik wel een winter door, en zomers er weer vol tegenaan!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:50

Pff, mag het hopen van niet, ik vind het juist zo fijn om te starten in het indoorseizoen. Maar voor één proefje ga ik echt niet op pad.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:38

ik ga dan ook echt niet meer op pad

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:47

Ik mag hopen dat dit niet word doorgevoerd.. dat zou ik echt belachelijk vinden.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 12:52

Dit is zeker geen regel die alleen voor onze kring gaat gelden maar een algemene regel! Dat de ledenraad
Nog niet op de hoogte is vind ik dan wel weer raar. Ik denk dat deze regeling absoluut
Niet in het belang van de sport is en dat we als leden hier ook wat tegen moeten doen.
De knhs is er immers voor ons!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:00

Ik zal in ieder geval tegen stemmen zodra dit op de agenda komt te staan :).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:50

jury schreef:
Ik had dit al eerder gehoord en ik ben het er niet mee eens. En niet alleen voor het indoorseizoen maar voor alle locaties waar maar 1 ring aanwezig is/uitgezet kan worden.
Het argument dat ik gehoord heb is dat de jury naar de tweede proef niet meer onbevangen zou kunnen kijken.
Het cadeautjes argument vind ik nergens op slaan. Wel zouden ze van mij meer gedwongen voor kunnen schrijven dat een jury maar 1 of 2 x op dezelfde locatie mag jureren.

Ik vind het geen goede ontwikkeling omdat het veel organisaties die geen 2 binnenbakken hebben financieel niet meer rond te krijgen is als iedereen maar 1 x gaat starten.
Voor de deelnemers vind ik het ook geen goede ontwikkeling. Veel deelnemers zijn toch wel zenuwachtig en vinden in een tweede proef wat meer rust.
Ook als je een trailer moet huren wordt het financieel wel erg duur om op wedstrijd te gaan.
Nog niet te spreken over de tijd die je moet investeren om dan 1 proefje te mogen starten.

Het afwisselen van jury's wordt wel 2 x zo duur en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar als jury echt niet op zit te wachten, half uurtje jureren en dan weer half uurtje in de kantine zitten.

Ruiters betalen gewoon twee proeven, dus dan kan de jury ook weer betaald worden. Is niet duurder dan twee banen met ieder een jurylid. Het is wel twee keer zo duur dan 1 jury 2 proeven laten beoordelen. Dat klopt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:55

Het gaat juist om locaties die geen twee rijbanen kunnen uitzetten.