Wie leest jullie voor op wedstrijd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chikie1989

Wie leest jullie voor op wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:05

Hallo,

Sinds kort rijd ik met mijn paard dressuur wedstrijden en het is handig als je dan een voorlezer mee neemt! Probleem is echter dat de gene die met mij mee zou gaan daar niet heel veel trek meer in lijkt te hebben. Mijn ouders willen en kunnen niet alle wedstrijden met me mee ( en daarnaast hebben ze het nog nooit gedaan!) en mijn paard staat aan huis en mijn vriendinnen hebben niks met paarden, dus terug vallen op stalgenoten of vriendinnen wordt hem ook niet!

Dus hoe doen jullie dit op wedstrijd? gaan je ouders altijd mee? of vriend/vriendin? uit je hoofd? of regel je iemand terplekke?? en hoe wordt daar op gereageerd?

Brand los..!

Apple

Re: Wie leest jullie voor op wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:07

Ik heb een vaste voorlezer die gelukkig bijna altijd kan :-)

Mocht zij een keertje niet kunnen dan regel ik vaak wel iets daar ter plekke en dat is ook nog nooit een probleem geweest :-)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een heel fijn en rustig beeld vind geven als ik mensen de proeven uit hun hoofd zie rijden, maar zelf heb ik dat nog niet aangedurfd := . Misschien moet ik dat toch eens gaan oefenen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:19

Gewoon lekker uit je hoofd leren, dat scheelt weer een zorg.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:56

Vaak zijn er wel mensen te vinden op wedstrijdterrein, maar geeft wel een bron van stress omdat je dat niet zeker weet.
Voor de zekerheid zou ik de proeven gewoon uit je hoofd rijden, geeft inderdaad een fijn en rustig beeld,
plus dat je van niemand afhankelijk bent en gewoon lekker kunt gaan rijden. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:59

Mijn moeder vaak bij dressuurwedstrijden ohz :j
En met mennen vaak mijn groom want die zit achterop de kar met tweespan, en enkelspan staat mn na ook aan de kant te lezen.

En anders zoek ik iemand die even voor wilt lezen :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:01

Ik ken het...
Ben inmiddels zover dat ik mijzelf alleen kan redden betreft vervoer enz, dus in principe alleen nog maar een lezer nodig.
Meestal gaat er een vriendin mee, of komt op het wedstrijd terrein, maar voel mij toch altijd een beetje bezwaard dat ik iemand anders daarmee moet "lastigvallen" omdat ik zonodig wedstrijden moet rijden... :o
Dat is ook mede de reden dat ik op het moment geen wedstrijden heb. zit dus een beetje met hetzelfde.
Heb ook wel eens wedstrijden gehad waar mijn lezer niet kwam opdagen, en ik dus op laatst nog iemand moest regelen (wat vrijwel niet lukte vaak :\) Kan je vertellen dat is niet echt goed voor je rust.
Heb ook het idee dat mensen dat veel minder snel doen als vroeger, dan kon je altijd wel 1 of meerdere krijgen die wouden. Tegenwoordig is het allemaal ieder voor zich, en o wee als je eens een onbekende moet helpen.

Thuis rijd ik de proef zo uit mijn hoofd, maar op wedstrijd durf ik dat toch niet zo goed... bang dat ik een black out krijg ofzo :o Maar misschien toch gewoon eens proberen. Dan hoef je verder ook niet echt iemand te regelen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:16

Ik had vroeger nooit en lezer bij me en kon dat altijd wel geregeld krijgen op wedstrijd.
Maar het geeft wel een hoop rust als je een lezer bij je hebt en dit niet nog 5 min voor je de ring in gaat voor elkaar moet krijgen.
Ik heb een paar jaar een vaste groom gehad,helaas is zij dit voorjaar overleden.
Nu heb ik niet zoveel wedstrijdpaarden meer en degene die graag mee wil hoeft niet te lezen.
Ik ga de aankomende wedstrijd uit mijn hoofd rijden in de hoop dat het paard meer ontspant in de proef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:18

Mijn moeder leest me altijd voor en leest ook vaak anderen voor op wedstrijd..als zij niet kan dan kan ik wel iemand anders vinden maar ik heb het liefst m'n moeder..{die stem herken ik gewoon uit duizenden haha}
Uit m'n hoofd leren zou ik wel willen,maar dat lukt helaas maar met 1 proef..als het er 2 zijn ga ik ze door elkaar halen..

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:20

Ik regel altijd iemand ter plekke.
Heb hetzelfde probleem als jij, mijn ouders hebben geen verstand van paarden.
Ik ervaar het nooit als een probleem en vraag meestal de voorlezer die diegene voor mij heeft gelezen. Weet ik zeker dat ze op tijd zijn en me niet laten zitten ;).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:26

Meiden, uit je hoofd leren kunnen jullie echt! *\o/*

Even een voorbeeld: ik rij western en bij verschillende disciplines moet ik proeven leren.
Bij 'ons' is voorlezen niet toegestaan! Dus wij leren alles uit ons hoofd, ook als ik meerdere onderdelen start.
En sterker nog: bij sommige wedstrijden worden de proeven pas die ochtend bekend gemaakt :D

Een voorbeeldje van een amateur trailproef:
Afbeelding

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:33

Uit het hoofd heb ik ook weleens over nagedacht, maar als ik zenuwachtig ben dan vergeet ik de helft haha :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:41

Ga ook 95 % van de wedstrijden alleen op pad.
Maar 2 kan ik er niet onthouden, 1 wel (met 2 haal ik ze door elkaar, als ik te veel bezig ga met rijden).

Dus vraag altijd ter plaatse voorlezers, vind het wel genant, maar ja, het is dat of niet starten....

Zondag ga ik met stalgenoot mee als lezer en lees ook vaak voor anderen als ik op wedstrijd ben,
vind dat totaal niet erg, hoop altijd maar dat anderen dat als ik het vraag dan ook maar niet erg vinden.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:44

Mijn insterectuer gaat altijd mee op wedstrijd. dus zei leest voor. zei is ook mijn chaffeur. en als zei niet kan dan leest mijn moeder voor en rijdt mijn vader.
Ik zal niet zo snel een proef uit mijn hoofd kunnen leren. Zal bang zijn dat ik verkeerd rij(doe ik al soms met voorlezer)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:52

Ik lees mijn dochter altijd voor. Maar als je geen voorlezer hebt zou ik de proefjes uit mijn hoofd leren. Mijn wordt ook weleens gevraagd of ik nog iemand wil voorlezen. Dit deed ik voor heen ook wel. Maar tegenwoordig zeg ik nee, want als je klaar bent met lezen krijg je van de meeste nog geen dank je wel. Of bied desnoods degene die je voor gelezen heeft een kopje koffie aan. Maar dit is vaak niet het geval. En dat stoort mij wel.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:57

Hierleest de eigenaar van paard me voor als hij erbij is, anders rijd ik uit mn hoofd!

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:59

Ik kan mezelf redden op wedstrijd !:D heb een eigen paard, eigen trailer, BE rijbewijs en een auto alleen geen voorlezer!!

vind het een bonk stress om dus iemand te vragen en dan hopen dat diegene zelf ook oplet wanneer ik moet en niet nog koffie in de kantine zit te drinken!! heb al een heethoofd onder mijn kont en hoe erger ik ben hoe erger mijn paard!

de proefjes van aug - sept kon ik bijna dromen maar op het moment dat ik de ring in moest wist ik al niet eens meer op welke hand ik moest binnen komen!!! uit het hoofd vind ik ook dood eng!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:03

Wellicht een idee om een advertentie op boktmarkt/marktplaats te zetten voor een groom. Denk dat er genoeg jongere meiden (12-14) zijn die het heel leuk zouden vinden om mee op wedstrijd te gaan, en met een beetje oefening zouden die prima in staat moeten zijn om een proef voor te lezen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:04

Ik was afgelopen weekend voor 2 stalgenoten mee om te lezen, op het terrein zelf kreeg ik er nog 2 combi's bij. Mij maakt het niet uit om gevraagd te worden, ik ben er toch en hoop er iemand mee te helpen.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:06

Ik heb binnenkort mijn eerste officiele wedstrijd. Mijn instructrice leest bij mij voor. Het is ook haar pony en zij mag mij erheen rijden ;) Dusja.
Als zij zelf op wedstrijd gaat lees ik altijd voor.. Dan weet ik ook gelijk hoe het er op een wedstrijd aan toe gaat..

oja: ik ben trouwens 15.. :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:50

Bij mij is het verschillend.
Vaak kan er wel een stalgenootje van me mee op wedstrijd.
Het is maar zelden dat ik alleen van huis ga, en dat ik op wedstrijd iemand moet vragen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:29

Mijn vader leest vaak voor en als dat niet kan probeer ik iemand anders te regelen of rijd ik m uit mn hoofd!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:07

ik heb dus een vast iemand die altijd mee gaat en eigenlijk ook altijd kan aangezien die meestal op zondag moet rijden bij de paarden en ik vaak zaterdag bij de pony's en als ik een keer op een zondag moet geef ik dat ruim van tevoren op zodat ze dan vrij kan houden, maar mocht zij een keer niet kunnen dan heb ik altijd nog vriendinnen die zelf ook aan paardrijden doen en dus wel kunnen voorlezen. Is er niemand die je van de pony/ruiter club kent? (tenminste als je daar bij zit?? )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:17

Ik ben al lang blij als ik vervoer heb, wat diegene dan verder op het terrein doet maakt mij niet zoveel uit eigenlijk. Het zou héél erg fijn zijn als diegene een beetje de taken van een groom op zich neemt, maar zelf zorg ik ervoor dat ik verder op het concours terrein nergens van afhankelijk ben. Ofwel, zelf aanmelden, opzadelen, losrijden, aantal starts voor je in de gaten houden (even aangeven bij de ringmeester dat je 'alleen' bent en of die je wil waarschuwen als er bv. nog 2 voor je zijn ofzo, zo kun je wel rustig losrijden), proef uit m'n hoofd rijden, uitstapen, afzadelen, coupons ophalen. En dan m'n chauffeur nog weer zien te vinden op het terrein als die gewoon lekker in de kantine is gaan zitten met evt. wat bekenden ofzo. :P

Alle hulp die ik dan extra krijg zou ik super blij mee zijn en ik weet voor mezelf dat als ik er niet op reken en ik krijg het dan toch ik dat ook dankbaar laat merken. Als ik er op reken dan laat ik het toch minder merken dat ik er wel heel blij mee ben. :o

Proef uit je hoofd rijden moet toch te doen zijn? Ik heb al hele tijd geleden voor mezelf besloten dat ik het uit het hoofd ga doen. Stukje rust in je proef zien te krijgen, minder afleiding. Nu komt het moment daar dat ik met mijn eigen ga starten steeds dichterbij (voorheen al wel bij de pony's gestart, tijdje er tussen uit en nu ga ik mijn eigen starten) en krijg ik voorstellen van mensen dat ze wel eens mee willen voorlezen of dat ze graag gewoon eens mee willen enzo. Super leuk dus! Wanneer ik dan zeg dat ik het uit m'n hoofd wil doen kijken ze me raar aan haha.. Ik ga me er niet zo zorgen om maken in elk geval. En kop op mensen het is maar een proefje, gewoon doen, al rij je een keer verkeerd? Maakt toch niet uit? Zie het als een oefening voor je zelf. Je word ook gedwongen beter te concentreren op je proef zelf en minder op je zenuwen. ;) En het aller belangrijkste: oefening baart kunst!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:56

Ik had hetzelfde als TS, mijn chauffeur kan geen proefjes voorlezen, mijn ouders hebben niks met paarden, mijn vriendinnen ook niet en degene die wèl wat met paarden hebben wilde ik vaak niet lastig vallen.
Mensen moeten toch hun halve dag voor je opofferen om je voor te lezen.
In het begin vroeg ik dus altijd op de wedstrijdlocatie zelf, maar ik was dat gewoon zat geworden omdat je wel altijd in de stress zit of je nog iemand kan vinden.

Mijn paard was zelf ook altijd erg nerveus tijdens wedstrijden, dus ik koos ervoor om de proeven uit mijn hoofd te rijden. Geen stress meer vantevoren, en een heel groot pluspunt: je bent voor je gevoel ook veel beter voorbereid. En dit werkt ook door op mijn paard gek genoeg.
Ik zou ook niet anders meer willen, het rijdt echt heerlijk zonder dat gebrul langs je ring.
En de proeven zijn ook heel logisch opgebouwd, dus het door elkaar halen gebeurt niet zo snel als je gewoon de logisch blijft nadenken. :j
Gewoon doen! Je moet alles een keer geprobeerd hebben in je leven, toch? :D

(als je een filmpje wilt zien hoe het is om een proef uit je hoofd te rijden, dan heb ik nog wel een wedstrijd filmpje voor je)

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:37

Hier leest een vriendin van me voor in ruil voor een broodje kroket na de wedstrijd. Ik rij niet veel wedstrijden al ik ga maken we er een gezellig dagje van. Na de wedstrijd lekker bijkletsen.