diskwalificatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bb260

diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:09

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over diskwalificatie in een B dressuur proef.

Laatst was ik op wedstrijd en viel mij met losrijden al iemand op die erg onvriendelijk haar paard reed, ook in de ring met verzet als gevolg. Onvriendelijk wil zeggen schoppen met er sporen om en echt aardig hard slaan met zweep. Verders liep het paard braaf zijn rondje en was dit (vond ik) onvriendelijke gedrag niet nodig. Maar kun je hier dan gediskwalificeerd voor worden? Want ze mocht beide proeven verder rijden en de punten waren niet echt vreselijk, volgens mij rond de 165-170.

Alvast bedankt!

Groetjes

Anoniem

Re: diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:58

Ja hoor, je kunt gediskwalificeerd worden, maar dat is aan de jury.. Ik waarschuw vaak sowieso een keer, dan krijgen ze de keuze om normaal te doen en anders kunnen ze eruit :j

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 13:56

Oke dus het kan wel! nou ik vond het zo vreemd want ik vond het zelf wel echt te gek worden. Bedankt voor je antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:59

Ja het is best moeilijk om te beslissen wanneer het echt te ver gaat.. Ik heb 1x iemand eruit gestuurd, dat was notabene op een onderlinge wedstrijd :+ Paard was jong en erg onervaren, liep dus erg te slingeren nog.. Amazone zat maar te trekken en te schoppen.. 1e keer haar aangesproken, kreeg meteen weerwoord dat het aan het paard lag, dat die niet oplette :+ Haar gezegd dat ze het nog mocht proberen, maar wel normaal moest doen. Dat duurde nog geen halve ronde, toen mocht ze vertrekken.. Nogmaals kreeg ik te horen dat het aan het paard lag.. Toen heb ik haar gevraagd waarom zij er dan opzat :+

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:12

Ja hopelijk word het dan beter, want ik denk dat de meeste het niet zo door hebben hoe erg het er aan toe gaat. Dit was dan ook zo'n geval die maar bleef zeggen dat ie druk was en dit en dat, beestje ging echt niet vooruit gewoon en naja wat ik er aan kon zien leek ie wel echt bomproof. Ik zie het wel is vaker maar dat is meer dat ik het niet eens ben met het 'kinnetje op de borst' maar die was echt een klassiek verhaal van ik trek en sleur maar wat en ik hoop de eindstreep te halen haha. Wel jammer dat het zo moet gaan..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:56

Als verzet binnen de proef langer dan 20seconden (aan een stuk) duurt, dient de combinatie uitgesloten te worden.
Verzet in onderdelen (korter dan 20seconden) dient mee te worden genomen in het desbetreffende punt voor dat onderdeel.

Verzet/onregelmatigheden op het losrij-terrein is niet aan de jury om daarover te oordelen.
Naar mijn weten moet daar officieel iemand staan (dit gebeurd haast nooit). Mocht het echt te ver gaan (dit heb ik ooit meegemaakt) kun je bij de wedstrijdorganisatie/KNHS een klacht indienen, hiervoor moet je wel getuigen hebben (ik geloof 3) die deze ruiter ook hebben gezien en je moet natuurlijk de naam van de ruiter weten. Dit gaat behoorlijk ver hier iemand van te beschuldigen, maar ik heb ooit meegemaakt dat iemand na de proef paard echt afsloeg (en ik ben niet te flauw) dat men binnen dacht dat er buiten geschoten werd.... En toen is er inderdaad een klacht ingediend en deze heeft ook consequenties voor de amazone gehad.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:14

Het ligt aan de jury maar je kan idd gediskwalificeerd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:00

Er is een groot verschil of je wordt uitgesloten of wordt gediskwalifiseerd.
Bij uitsluiting betekend dat dat je voor die rubriek of proef niet meer mag starten. Tweede proef mag je dus wel rijden.
En als je gediskwalifiseerd bent dan mag je die dag niet meer aan het concours deelnemen.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:07

Misschien schopte ze omdat het dier niet vooruit wil?
Wij waren er niet bij en vind dat je er dan niet over kunt oordelen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:18

angell81 schreef:

:wow: Ja hoor, geef het beest maar een rotschop :x

Op basis van wat ts beschrijft zou ik wel zeggen dat de combi uitgesloten zou moeten worden. Ik zie zelf ook dingen op het inrijterrein waar mijn hele lijf zeer van gaat doen..

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:14

Aranel schreef:
angell81 schreef:

Op basis van wat ts beschrijft zou ik wel zeggen dat de combi uitgesloten zou moeten worden. Ik zie zelf ook dingen op het inrijterrein waar mijn hele lijf zeer van gaat doen..

Dus als jij been geeft en je krijgt geen reactie dan blijf je lief wachtten tot paard zin heeft?
Als die van ons niet aan het been is dan krijgt hij een schopje, reageert hij daar ook niet op dan krijgt hij toch echt een rotschop! (wacht op de scheinheilige reacties)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:42

Dan vind ik het nog een verschil. Zoals TS het beschrijft is het niet alleen een schop om je paard vooruit te krijgen. Tuurlijk, dat heb ik ook wel eens gedaan. Wat ik uit de beginpost begrijp is dat het paard onnodig pijn aangedaan wordt en vandaar mijn reactie op jouw post.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:46

Ja maar dat maak jij er uit op. De ts zegt dat, wij waren daar niet bij. Misschien was het wel zoals jij denkt maar het kan ook net zo goed iets zijn wat ik zei.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:51

angell81 schreef:
Aranel schreef:
...

Dus als jij been geeft en je krijgt geen reactie dan blijf je lief wachtten tot paard zin heeft?
Als die van ons niet aan het been is dan krijgt hij een schopje, reageert hij daar ook niet op dan krijgt hij toch echt een rotschop! (wacht op de scheinheilige reacties)[/quote]

TS beschrijft in OP dat het paard in haar opinie braaf zijn rondje liep. Een paard dat echt niet vooruit wil lijkt mij vrij duidelijk te herkennen. Daarbij vind ik het toch wel tot de dressuur behoren dat je paard netjes aan de hulpen is, en als je paard alleen niet voorwaarts is, dan is hij dus duidelijk niet aan de hulpen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:58

Hier over kan je gewoon niet oordelen... Ik zie soms ook mensen raggen en trappen dat ik denk '''denk aan zn glazuur''
Mijn merrie is op wedstrijd soms ook ontzettend lui en die krijgt dan ook gewoon een poffer tegen zn donder maar houd het wel eerlijk. :j

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:02

Ja, de TS schrijft dat. Wil niet zeggen dat het ook zo is. Die van ons is een boef, je wil niet weten wat voor grappen hij in zijn pet heeft. Menig penny vind een schopje dan al mishandeling, deze is dan eerder een waarschuwing.
Wil niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk zo is, wij waren er niet bij!

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:04

WhySoWhite schreef:
Hier over kan je gewoon niet oordelen... Ik zie soms ook mensen raggen en trappen dat ik denk '''denk aan zn glazuur''
Mijn merrie is op wedstrijd soms ook ontzettend lui en die krijgt dan ook gewoon een poffer tegen zn donder maar houd het wel eerlijk. :j

Kijk, dat bedoel ik. Soms is het nodig om hem op zijn donder te geven. Wil niet zeggen dat jij hem dan mishandeld...