Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BaileyMix schreef:Klopt, KNHS heeft voor bitloze combinaties aparte wedstrijden. Ook een reden dat veel ruiters besluiten met bit te blijven rijden, ze organiseren namelijk zelden bitloze competities en gaan maar tot een bepaald niveau dacht ik.
kleinvosje schreef:Er zit toch wel wat verschil in bitloos en met bit rijden, vooral op gebied van nageeflijkheid. Kijk maar naar de laatste onderdelen van de proef, daar zit het verschil.
Citaat:Hoorde vandaag dat er tegenwoordig ook bitloos gestart mag worden, wel in een aparte rubriek. Waarom apart? Vond een artikel op de site van de KNHS en zit vol interesse te lezen. Met name de derde alinea moest ik een paar keer opnieuw lezen en ben er nog niet uit! Vraag me nu af hoe de meningen hierover zijn onder paardenmensen. Dus als je zin hebt: lees en brand los! Even voor de duidelijkheid; ik heb het over het (RIJ)TECHNISCHE EN FYSIEKE aspect van de veronderstelde verschillen, dus even een keertje NIET over het dierenwelzijn.
Citaat:Oh er is blijkbaar ook een vereniging ter promotie en voorlichting over bitloos rijden: De NVBP. Onder het stukje publkicaties staan een aantal stukken die me best het lezen waard lijken. Helaas, meer wil dan tijd, dus het moet maar even wachten.
-friends.... nul. Leuk geprobeerd, volgende keer beter
Citaat:Geachte heer/mevrouw,
Op uw website (homepage) staat deze zin: "Vooral nu ook de KNHS in zijn nota “Sleutelrol Welzijn Paarden” de mogelijkheid biedt om ook in de reguliere dressuur bitloos te kunnen starten."
Kunt u mij vertellen om welke nota het gaat en waar ik deze in kan zien? En kan ik hieruit opmaken dat de bitloze optoming is opgenoment in het standaardregelement of is dit nog steeds niet het geval en dient er gestart te worden in een aparte rubriek?
BVD,
Eke Visser
Citaat:Beste Eke,
Dit document kun je downloaden via de KNHS, tenminste dat was die toen die gepubliceerd werd. Ik neem aan dat je hem nog op kunt halen via de zoekfunctie op de website, of anders even contact opnemen met de KNHS.. Ik heb de nota niet in mijn computer staan.
Helaas is de bitloze optoming alleen toegestaan in een apart rubriek en nog niet opgenomen in de reguliere wedstrijden dressuur. Komend april is de proefperiode van drie jaar voorbij en wordt er bij de KNHS een evaluatie gehouden hoe nu verder. De rubriek bitloze dressuur blijft in ieder geval bestaan, dat is al bekend, maar of het dan mogelijk is overal en altijd bitloos te kunnen starten is een vraag waarop nog geen antwoord is gegeven. Ik weet dat ze ermee bezig zijn, maar ik ben bang dat de dressuurcommissie dermate behoudend is, dat men er nog niet aan wil. Ze hebben intussen wel gemerkt dat alle juryleden bitloos kunnen beoordelen, dus niet alleen de speciaal gecertificeerde 22 leden. Maar er zijn natuurlijk erg veel juryleden tegen het bitloos dressuurrijden, wat zou inhouden dat dan ook hun beoordeling negatief zou uitvallen.
We geven de hoop niet op en ik weet dat er bij de KNHS regelmatig mailtjes en telefoontjes binnenkomen over dit onderwerp. Er wordt dus constant aan de bel getrokken.
De FNRS heeft direct vanaf het begin gesteld dat alle proeven FNRS bitloos mogen worden gereden. Maar niet alle maneges vinden dit acceptabel en werken er dus niet aan mee. Alleen de manege in Klundert (RSC De Niervaert) is geheel bitloos met alle paarden, ook voor de KNHS (inde aparte rubriek) een maal per maand.
Wil je nog verdere info, dan hoor ik het wel.
--------
Met vriendelijke groet,
Madeleine Calkoen
KNHS schreef:De aanleuning volgens het scala van africhting zoals dit in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloos hoofdstel.
KNHS schreef:Wanneer we het bitloos rijden in de reguliere dressuur willen integreren vormt volgens de werkgroep de beoordeling van het begrip aanleuning een probleem. De aanleuning volgens het scala van africhting zoals dit in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloos hoofdstel. Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden Westernpaard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel. Een dressuurjurylid zal dat nooit aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiële verschillen tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. De KNHS heeft het advies van de werkgroep overgenomen
Citaat:Het is super dat bitloos is toegestaan alleen door de regelgeving rondom bitloos starten helaas gedoemd te mislukken. Er zitten te veel haken en ogen aan, zowel voor de ruiters als voor de verenigingen.
Eke1 schreef:Daan_Ordeal schreef:maar ze kunnen alleen maar reageren met een standaardmail waaruit blijkt dat er niet eens inhoudelijk naar je mail wordt gekeken.
Zien!