Slecht gereden op Fjordenkeuring Beekbergen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Slecht gereden op Fjordenkeuring Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 11:27

Afgelopen zaterdag, 1 september, vond de Fjordenkeuring plaats in Beekbergen op het terrein van Hoogeland.

Wat mij opviel is hoe schrikbarend slecht er werd gereden. Iemand die met twee teugels aan het bit rijdt (mag dit?) en constant het paard in de mond trekt. Een Fjord die niet vooruit te branden is. Fjorden met erg slechte gangen. Uit de baan rijden, maar niet gediskwalificeerd worden...

Ik weet niet of er meer mensen naar deze keuring zijn geweest? Is het jullie ook opgevallen?

germie

Re: Slecht gereden op Fjordenkeuring Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:44

Zadelrubrieken worden vaak gereden door mensen zonder startkaart. En ja, dan is het niveau dus lager. 2 teugels aan 1 bit mag, niets raars mee, al doe ik het niet. Bij een zadelrubriek doet het rijden er ook niet echt toe, het gaat om de aanleg van het paard. Maar je bent natuurlijk in het voordeel als je zelf goed kunt rijden.
Ik heb ooit eens zo'n nrps rubriek gewonnen met een dier wat nog maar 3 maanden onder het zadel was. 2e werd een Z2 ruiter die dus met dat paard Z2 reed. Die baalde wel, maar het gaat niet om de africhtingsgraad, maar om de potentiele kwaliteiten van het paard.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:20

De aanleg van het paard bedoel je daarmee dat de gangen goed moeten zijn? Hoe het paard loopt? Wordt dan helemaal niet gekeken naar hoe het effect van de ruiter is op de prestatie van het paard? Als het paard de wedstrijd met mond open loopt dan wordt daar niet naar gekeken? Of begrijp ik je nu verkeerd :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:23

Het gaat om de natuurlijke aanleg, dus eigenlijk een keuring onder het zadel. En ja, tuurlijk haal je meer uit een paard als je goed rijdt. Maar als je niet zo goed rijdt en het paard loopt toch heel aardig, dan kun je gewoon eerste worden. Het is geen dressuurproef en het rijtechnische is feitelijk niet van belang. Daarom kon ik het ook ooit eens winnen in een groep van 20 ruiters met een volledig onervaren paard, nr2 was een Z2 geklasseerd paard. Ik reed een dier met enorm veel balans, prachtige hals en die liep gewoon aan de teugel, op de achterhand, enz. Maar kon echt niet meer dan een B proef lopen op dat moment hoor.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:01

Dan begin ik het nu beter te snappen, maar ik blijf erbij dat ik het wel een hele kromme jurering vind. Het zou fijn zijn als ze naar de hele combinatie kijken.

Bedankt voor je fijne uitleg Germie :)