9 uur op wedstrijd zonder stal, mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napoleon54

9 uur op wedstrijd zonder stal, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:30

Aankomende zaterdag gaat de hippiade weer van start. Een jaarlijks terugkerend probleem is het tekort aan stallen. Hoewel het een vast gegeven is dat er vele paarden van ver komen wordt er weinig gedaan om het welzijn van de paarden te garanderen. Zo zijn bijvoorbeeld de voltigepaarden minimaal van 8.30 tot 17.30 aanwezig, dat is 9 uur excluxief reistijden! Een groot deel van deze paarden heeft geen stal gekregen. Herstellen van de reis en de wedstrijd moet kennelijk op de trailer gebeuren.
Nu heb ik het volgende op de KNHS site gevonden:

Gedragscode
Welzijn van het Paard

De FEI en de KNHS doen aan iedereen, die zich bezighoudt met de paardensport, een dringende oproep om te streven naar de hoogst mogelijke ontwikkelingsgraad op alle deskundigheids­terreinen, die van belang zijn voor de zorg voor en de verzorging van het wedstrijdpaard. De FEI en de KNHS verwachten van een ieder die zich met de paardensport bezighoudt, dat men deze gedragscode naleeft, deze erkent en aanvaardt, dat het welzijn van het paard en fair play altijd voorop staat en nooit afhankelijk mag zijn van wedstrijdgerelateerde of commerciële invloeden.

1. In alle fasen van de voorbereiding en training van (wedstrijd)paarden dient het welzijn van het paard te prevaleren boven alle andere vereisten van welke belanghebbende dan ook.a. Goede verzorging van het paard
Stalling, voedering en training dienen te geschieden overeenkomstig de beginselen van goede verzorging en mogen het welzijn van het paard niet in gevaar brengen. Handelwijzen, die lichamelijk of geestelijk lijden kunnen veroorzaken, al dan niet in wedstrijdverband, zijn niet toegestaan.

en

3. Het welzijn van paarden mag niet in gevaar worden gebracht door wedstrijdomstandigheden.
d. Stalling tijdens wedstrijden
Stallen dienen veilig, hygiënisch, comfortabel en goed geventileerd te zijn en moeten voldoende ruimte bieden voor het paard, afhankelijk van type en karakter. Goed voedsel, schone ligplaatsen, vers drinkwater en voldoende spoelwater dienen voorhanden te zijn.

Ik neem aan dat hier geen trailer mee bedoelt wordt? Volgens mij leeft de KNHS de zelfopgestelde gedragscode niet na maar ik kan nergens terug vinden of het verplicht is om voor adequate stalling te zorgen bij een bepaalde duur.
Meer dan 9 uur zonder stal vind ik persoonlijk te lang. Extra (nood)stallen zoals je wel vaker op wedstrijden ziet zijn i.m.o. de oplossing maar ondanks jaarlijks terugkerende problematiek nog geen realiteit. Gaan de commerciële belangen hier voor het paardenwelzijn?

Lante

Re: 9 uur op wedstrijd zonder stal, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:34

Je hebt zeker een punt ...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:40

Commerciele belangen gaan niet voor denk ik.
Als ze concoursstallen neerzetten en deze verhuren, is dat budgetneutraal lijkt me.
Heb je deze vraag ook al eens aan de knhs gesteld?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:44

VOlgens mij zijn deze stallingsregels opgesteld voor meerdaagse wedstrijden.

Je paard kan toch ook overdag in de trailer tot rust komen? Laatste 2 zaterdagen lange dagen op concours gehad (8.00u weg en 20.00 u weer thuis). Ik zet mijn paard buiten de trailer of op de trailer, met hooi en water. Ik loop geregeld aan de hand te grazen. Ze vermaakt zich prima. Ik zou zelf geen stal huren wegens besmettingsgevaar met wisselende stallen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-08-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:45

Het is ook je eigen verantwoording! Je kunt ook een stal in buurt regelen. Ga ik ook doen als ik niets toegewezen krijg.
Tijdens de brabantse kampioensschappen toen het van die tropen temperaturen waren had ik ook een stal in de buurt geregeld en ze daar na het rijden meteen naar toe gebracht . Zodat ze de dan ook dag erna niet nog eens op neer hoefde( had ik trouwens al van te voren gepland .dit omdat ik er een hekel aan heb ze heel de dag op wagen te laten staan)
Ik heb veel mensen gehoord die het zo zielig vonden! Maar die hadden niets geregeld. Deze stal lag er 10 min vandaan en had nog 4 gasten boxen leeg??!! Ik snap dat niet!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:52

De KNHS is niet verantwoordelijk voor de gedragingen van de deelnemers. Kan ook niet aan iedere deelnemer vragen wat ze gaan doen met hun paard als ze moeten wachten op het een of ander.

Hoe de mensen met de voltige paarden het geregeld hebben?
Geen idee, om dan te gaan speculeren vanuit aannames dat die paarden dan de gehele dag op de trailer staan vind ik erg kort door de bocht.
Die aannames geldt ook voor de rest van de paarden die daar zijn.

Napoleon54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:58

Jazeker! Deze vraag komt jaarlijks terug. Het antwoord is dat er een stallentekort is voor alle disciplines en dat er zoveel mogelijk gekeken wordt naar de reisafstand en het aantal starts. Neemt niet weg dat er een chronisch tekort aan stallen is. In de buurt stallen is een optie als je maar een keer aan de start moet verschijnen, als je meerdere keren per dag aan de gang moet zoals bij voltige het geval is (minimaal 2 tot 3x bij teams, keuring, verplichte oefening en kur), is het alleen maar extra reistijd en minder tijd om te herstellen, eten en drinken. Kortom geen welzijn voor het paard.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:02

M.i. zou de KNHS ook kunnen opteren voor een tent met demontabele stallen. Er is plaats genoeg daar op het terrein om daarin te kunnen voorzien.

Napoleon54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:27

@ Alane: als organiserende partij is de KNHS wel degelijk verantwoordelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:50

Bij normale temperaturen zie ik het probleem niet zo. Ik ben regelmatig lange dagen op concours met een volle vrachtwagen paarden en ondervind daar eigenlijk nooit problemen mee.
Ze staan heel erg rustig, vaak te slapen, gaan heel graag de wagen op (neusje voor de klep en ze lopen zelf naar boven, bijna alle paarden die ik ooit mee neem) en ze komen fris de wagen af.
Uiteraard krijgen ze regelmatig water, maar op transport en concours geen eten, alleen wat gras als ze van de wagen af zijn.
Ik ga zo heel vaak met heel veel verschillende paarden op concours en merk eigenlijk nooit vermoeidheid bij een van hem na één of meerdere dagen. van het (lange) reizen in een wagen kunnen ze wel vermoeid raken, doordat ze niet echt kunnen ontspannen omdat ze steeds hun balans moeten houden. Staat de wagen daarna stil, kunnen ze imo prima uitrusten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:11

Tripjes naar Ermelo (en sommige andere wedstrijden) beteken voor mijn pony's ook altijd lange dagen.
Mijn pony's lopen normaal 24/7 buiten. Die breken de tent af als ik die in een stal zet.
Op hun eigen trailer staan ze rustig te suffen of te eten, hooinetje er bij, bak water er naast, vaak nog een maatje mee (start vaak 2 pony's op wedstrijd).

Natuurlijk lopen ze liever thuis in het land. Maar hun eigen vertrouwde trailer is een prima plekje om uit te rusten tijdens wedstrijd dagen. Dat geeft ze zeker meer rust dan een vreemde stal.

Pony's zijn na zo'n wedstrijd dag niet meer vermoeid dan wanneer het eens een nacht slecht weer geweest is waardoor ze minder rust gekregen hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:31

Paarden kunnen wel ergens tegen hoor, en ik denk dat de mensen een groter probleem er van maken dan de paarden.
Wij zijn altijd meer dan 9 uur van huis als wij wedstrijd hebben. Komende zaterdag bijvoorbeeld, 9 uur eerste rubriek, uur van te voren aanwezig, dat is om 8 uur 's morgens. Laatste rubriek is om 17:45. Wedstrijd is in Drogeham, is vanuit omgeving Eersel een uurtje of 4 rijden. We rijden om 4 uur 's morgens weg, en zijn met een beetje geluk rond 23 uur 's avonds weer thuis. En geen dier die daar problemen mee heeft. Ze gaan nog steeds met veel plezier mee en kunnen niet wachten om de vrachtwagen in te gaan.
Dit gaat altijd zo bij aangespannen wedstrijden, geen paard die een stal nodig heeft. Ze staan veel rustiger op de vertrouwsde wagen dan in een stal. Soms zijn er wel eens stallen beschikbaar, maar geen rijder die daar gebruik van maakt. :n