paard wedstrijd klaar maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard wedstrijd klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:50

ik zou graag met mijn paard op wedstrijden beginnen te gaan. ik ben zelf nog nooit op wedstrijd gegaan en mijn paard ook nog niet, dus het is voor ons allebei nieuw.

even voorstellen:
naam: donaxtma (wij zeggen donna)
leeftijd: 8 jaar
geslacht: merrie
ras: rheinlander
afstamming: onaxtma x darlington

ze is goed in springen en dressuur maar allebei doen we liever springen.

het ding waar ik het meeste schrik voor heb is dat ze van mensen die bewegen langs de piste en lawaai nogal snel schrikt. als ze schrikt dan begint ze soms hard weg te lopen of opzij springen of stoppen en er niet voorbij willen. ik zou voor te starten met dressuur beginnen en dan pas later jumping beginnen doen. is er een manier om haar deze dingen gewoon te maken zodat ze op wedstrijd er niet van schrikt?
ik ben van plan om binnen enkele weken met haar regelmatig op verplaatsing te gaan rijden maar daar ziet ze geen mensen aan de piste of hoort ze niet al dat lawaai dat je op wedstrijd hoort.

RusselNuwell

Re: paard wedstrijd klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:54

Gewoon heel veel oefenen, pak een paar oefenwedstrijden mee. Het is vooral belangrijk dat jij je zelf niks van het publiek aantrekt, als jij bij voorbaat al zoiets hebt van 'ze gaat schrikken', dan kun je er geld op inzetten dat ze schrikt, als jij zelf een houding hebt van 'och, laat maar komen', dan is die kans ineens al veel kleiner.

Succes alvast :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:55

Regelmatig naar vreemd terrein.
Ik heb nu ook 3j, top braaf maar nog hengst en totaal geen andere paarden/mensen gewend.
Dus rij eens keer met hem naar vriendin die eigen stal heeft en ga in de springbak rijden waar nog 1/2 andere rijden die af en aan gaan (zo dus ook leert alleen achter te blijven etc). En zo elke keer iets anders, bos in meenemen. Keer oefenwedstrijdje, dan kijken of je alleen los kan rijden (in mijn geval) en dan door losrijterrein naar de ring etc. Langzaam opbouwen, vertrouwen is belangrijkste.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:59

Veel kilometers maken... zit weinig anders op, anders leert je paard nooit vreemd terein kennen.

Dus lekker naar andere terreinen, oefenwedstrijden, hou het simpel, ervaring opdoen is het belangrijkste. Dus ook de enge hekjes, de enge obstakels in de springring die erbij kunnen staan.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:15

en vergeet niet dat je eerst een winstpunt in de dressuur moet halen voor je mag springen ;)

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:05

Oefening baart kunst :) ik heb ook een jonge pony die alles nog eng en spannend vindt. Veel dingen mee doen! Oefenwedstrijdjes meepakken zodat ze aan hekjes, bloembakken en publiek etc. kan wennen
Veel succes verder :)