Ongevlochten op wedstrijd?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

AndreaB

Ongevlochten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 05:55

Al een tijdje twijfel ik erover om met mijn NRPS-merrie ongevlochten op wedstrijd te gaan. Het kost iedere keer weer een hoop tijd om alles er netjes in te krijgen (ik ben geen vlechtwonder), het ook netjes te houden en vervolgens alles er weer uit te trekken. Het kost me zomaar 2 uur op een wedstrijddag. Nu weet ik dat het officieel is toegestaan om zonder knotjes te starten mits de manen van je paard naar 1 zijde hangen. Nu is dit bij mijn merrie het geval en begin ik toch te twijfelen om me alle moeite te besparen en die tijd anders te benutten :o

Nu is mijn vraag of er meerdere mensen zijn die ongevlochten starten? Ik bedoel dan niet de mensen met een fries of haflinger o.i.d., maar mensen met een paard ala sportcoupe. Hoe is dit jullie bevallen en worden jullie er op wedstrijd om benadeeld? Zouden jullie het gewoon doen of vinden jullie het toch een afrader?

Gentiana C (Chippendale x Inspekteur) x Ferguson (v. Lauries Crusador) --> uitgerekend 31 maart 2020

Nibbit

Re: Ongevlochten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 05:59

Waarom probeer je het niet een keer ;)

(En anders misschien leren sneller te vlechten, 2 uren is wel echt heel lang)

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:36

Waarom ga je dan uberhaupt op concours? De wedstrijd an sich is ook een tijdvretend gebeuren.. Of waarom rijd je dan paard? Paardrijden kost immers ook bakken met tijd.. :+ Tja sorry hoor, invlechten hoort er gewoon bij.. :n

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:38

ik vind een paard gevlochten wel veel mooier op concours maar ik ben ook erg blij met mijn stalgenootje die vlechten helemaal het einde vind en tot nu toe bij elke wedstrijd vraagt of ze alsjeblieft mag vlechten :D

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:40

Mijn dochter is in het verleden met Sammy wel eens zonder vlechten gestart. Dat is geen koudbloed, maar hij heeft wel een dikke bos lange manen. De jury heeft er nooit commentaar op gegeven.
Maar meestal doet ze er een hengstenvlecht in. Is dat voor jouw paard eventueel een optie?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:44

Wat dacht je van sneller leren vlechten ;) ? Als ik weinig tijd heb maak ik gewoon 5 grote knotten, kost nog geen 10 minuten tijd! Als je paard zijn manen iets langer laat lukt het makkelijk om wat minder knotten te maken, gewoon een paar groten :D

Wondergirl z1+10
Roy z1+1 & B+10 springen

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:44

Ik vind het niet kunnen, bij mij krijg je op verzorging dan maar een lager cijfer. Als je echt niet wil/kan vlechten, misschien er een punker van maken? =:)

... learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow ...

... een paard galopeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart en wint door zijn karakter ...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:51

2 uur? Hier doe ik er een kwartiertje over, eruit halen vijf minuutjes. Misschien er gewoon handiger in worden. Ik vind het eigenlijk wel gewoon horen op dressuurwedstrijd. Wel zo netjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:52

Ik vind ook dat vlechten erbij hoort, manen niet vlechten vind ik een teken van luiheid, sorry .
Zo moeilijk is vlechten niet, en als je het vaak doet, lukt het uiteindelijk binnen een kwartier.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 06:52

probeer eens dikke knotten te maken alla anky zeg maar. Kan ook gewoon met elastiekjes ipv naald en draad. Dan ben je op nog geen kwartiertje klaar met vlechten en eruit trekken is binnen 5 minuten gepiept.
Dan ben je langer bezig met poetsen/ wassen als met vlechten

Hope for the best, prepare for the worst!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:33

Wat ben ik jaloers op al die mensen die zo snel kunnen vlechten zeg! Ik ben ook gauw een uur bezig (manen blijven absoluut niet zitten met stiekjes, het is nogal een pak haar en met naald en draad ben je gewoon wel even bezig).

Ik vind alleen wel dat het er bij hoort. De jury zit ook de hele dag in de auto om jouw proefjes te beoordelen. Zou toch wat zijn als die straks gaat vragen of je misschien wat sneller wilt rijden omdat het anders allemaal zo lang duurt :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:40

Uithalen als je met elastiek vlecht is 2 minuten! Neem eens een lesje invlechten het is echt niet moeilijk en met elastiek zit het er zo in.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:44

reina schreef:
Wat ben ik jaloers op al die mensen die zo snel kunnen vlechten zeg! Ik ben ook gauw een uur bezig (manen blijven absoluut niet zitten met stiekjes, het is nogal een pak haar en met naald en draad ben je gewoon wel even bezig).

Ik vind alleen wel dat het er bij hoort. De jury zit ook de hele dag in de auto om jouw proefjes te beoordelen. Zou toch wat zijn als die straks gaat vragen of je misschien wat sneller wilt rijden omdat het anders allemaal zo lang duurt :D

Kwestie van manen uitdunnen dan gaat het vlechten een stuk makkelijker!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:56

Ik vlecht met naald en draad en ik ben meestal zo'n 40 minuutjes bezig. Het duurt vrij lang (zeker als ik lees dat anderen er 15 minuten over doen) en ik vind het een rotklusje maar ik vind wel dat het erbij hoort. Wedstrijden rijden kost sowieso een heleboel tijd, of je nou invlecht of niet.

Z1 + 7 en zoooo trots op mijn knappe paard!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:59

Ik beoordeel paarden niet of ze een opgevlochten staart hebben of niet en als ik zelf start vlecht ik de staart ook niet, strak gevlochten staarten trekken aan de bilspier ;)
vaak zie je ook dat mensen de manen afscheren om ze niet hoeven te vlechten. In het regelemnt staat dat je de manen niet hoeft op te vlechten als ze netjes verzorgd naar 1 kant hangen!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:02

Ik scheer trouwens de zeikant van de staart een beetje op.. vind dat zelf ook hygenischer

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:08

Relaxed schreef:
Waarom ga je dan uberhaupt op concours? De wedstrijd an sich is ook een tijdvretend gebeuren.. Of waarom rijd je dan paard? Paardrijden kost immers ook bakken met tijd.. :+

Opmerking van het hellend vlak. Ik vermoed dat AndreaB het rijden en de wedstrijden op zich een stuk minder vervelend vindt. Dáárom dus.

Citaat:
Tja sorry hoor, invlechten hoort er gewoon bij.. :n

Waarom? Het is toch officieel toegestaan om zonder vlechten te starten? Als jij het een aanfluiting vindt, moet je vooral blijven vlechten, maar je kunt het een ander niet verbieden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:43

Nog nooit gedaan, maar imo een afrader. Ik denk echt dat veel jury's dan al met een ander oog naar je kijken.
Ik snap ook niet waarom je er zo lang over doet, zijn de manen zo glad? (gelijk na het wassen van het lijf vlechten en de manen niet in de shampoo zetten, natte manen zijn wat stroever, en je bent minder tijd kwijt met manen glad leggen) Of staat je paard niet stil? (opvoeden :P ) Ben je zelf niet efficient met dingen vasthouden (aantal elastiekjes in je mond, zakje elastieken met wasknijper of haarklem aan de zak van je trainingsbroek vastzetten, manenkam bij niet gebruiken tussen je bovenbenen of als je paard mooi stil staat op zijn rug of in een deel manen wat nog gevlochten moet worden, naald/draad/schaar elders al op een tafeltje oid klaarleggen en voor je gaat opnaaien eerst het aantal touwtjes al voorknippen dat je alle draadjes in je mond kan doen en niet op en neer moet lopen)
*ik zet er even achter hoe ik het aanpak*

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:46

zwieke schreef:
Ik vind het niet kunnen, bij mij krijg je op verzorging dan maar een lager cijfer. Als je echt niet wil/kan vlechten, misschien er een punker van maken? =:)

En dat vind ik dan weer niet kunnen :n Het mag gewoon volgens de reglementen. (ervan uit gaande dat ze de manen netjes schoon, op een lengte en aan een kan heeft hangen)

Je zou ook een hengstenvlecht kunnen proberen (manen laten groeien) of een fjordencoupe?
Laatst bijgewerkt door Blijheid op 27-08-12 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:47

En als je gewoon een paar dunne, strakke vlechtjes maakt, deze oprolt en er een rubber elastiekje omheen doet? Staat meteen netter dan losse manen. Want eerlijk is eerlijk, losse manen vind ík eigenlijk alleen passen bij haflingers en friezen op wedstrijd.

Of je laat de manen groeien en maakt een hengstenvlecht; ben je met 5 minuutjes klaar :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:44

Ik ben van mening dat invlechten gewoon bij het hele wedstrijd gebeuren hoort. Ik ga echt niet op wedstrijd zonder knotjes. Bij mij zitten ze er met een kwartier in, je kunt ook minder knotten en breeder maken.

Eclair dore B+3 - L1+7
Ingmar M2+4 ⭐

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:52

Ik sluit me aan bij bovenstaande :-)

2 uur voor vlechten is echt heel lang, hoe doe je dat dan? Wat gaat er niet goed? Ben je misschien te 'precies'?

Ik ben met het ene paard (hele dunne manen) hooguit 15 minuten bezig. Dunne manen, dus wil ik de vlechtjes nog iets laten lijken dan liever niet teveel vlechtjes. Bij haar eindig ik meestal op 7-8 knotten. De ander (hele dikke manen) duurt wat langer, meestal ergens tussen de 20 minuten (met elastiek) en 40 minuten (als ik echt precies wil zijn en met naald en draad vlecht). Dan kom ik uit rond de 15 knotten.

Wat voor mij helpt is als ik de manen eerst in gelijke plukken verdeel (met elastiekje eromheen) dan zie ik alvast of het een beetje mooi gelijk uit komt :-)

Daarnaast, net wat Urielle zegt, alles al klaar leggen. Als je met naald en draad vlecht alvast alle draadjes op lengte knippen (niet te kort, des te langer de draad, des te makkelijker om te gebruiken).

Toevoeging: het is ook een beetje zoeken naar wat werkt. Bij paard 1 gaat het beslist sneller als ik haar gewoon tussen twee touwen vast kan zetten en er niemand in de buurt is om haar af te leiden. Dan staat ze mooi stil, kan ik op een stoeltje staan en zitten die knotten er zo in. Bij paard 2 kan ik ook al beginnen met vlechten als ze bij wijze van spreken helemaal los staat en nog geborsteld wordt. Dan moet ik haar alleen even vastzetten (en op stoeltje staan) voor de bovenste 3. Paard 2 wordt juist geïrriteerd als ze 'te lang' tussen twee touwen moet staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:59

Blijheid schreef:
En dat vind ik dan weer niet kunnen :n Het mag gewoon volgens de reglementen. (ervan uit gaande dat ze de manen netjes schoon, op een lengte en aan een kan heeft hangen)

Bij mijn weten (en ik hoop dat jury's op Bokt me verbeteren als ik het mis heb) mag de jury wel punten naar verzorging ivm de voorkeursvolgorde.
Dus bijv. een 8 voor gevlochten manen, een 7 voor losse manen, een 6 voor hengstenvlechten ed, een 5 voor afgeschoren manen.
Tenzij er sprake is van bepaalde rassen, zoals Fjorden of Friezen.

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:07

richtlijnen voor de verzorging van het geheel
het paard word in wedstrijdconditie voorgesteld. het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beordeling niet van belang. voor de wijze van correct toiletteren van het paard word een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

de manen
a. gevlochten in één enkele rijvan dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de manen top mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frondriem worden geslagen.
b. los gedragen goed verzorgde naar één zij liggende manen van gelijke lengte.
c. op andere wijzen dan onder (a) aangegeven gevlochte manen.
d. totaal afgeschoren manen.
bij voorkeur word vlak achter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'), zodat het hoofdstel goed op de plaats blijft.

de bovekant van de staart
a. de haren van de staart worden ingevlochten over een afstand van tenminsten een vierde deel van de staartwortel. het meevlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. de haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. de haren van de staartwortel 'bijgeknipt'.
d. natuurlijke staartgroei, mits verzorgd.

het mag dus wel maar ik zelf vind het niet mooi, kun je niet vaker oefenen ofzo zodat het sneller gaat? ik kon vort in 10 min vlechten met stiekjes, en met naald en draad 15/20 min ongeveer.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:07

2 uur vlechten... Zo, dat doe je knap!
Vaker vlechten dus, dan leer je sneller vlechten!

Ik knotte mijn paard vaak in 20 minuutjes. Stuk of 8 knotjes vaak, en dan nog voorpluk.

Nu heb ik alleen nog maar pony's, allemaal halflange/lange manen dus hengstenvlechten. :j

www.MelanievandeBunt.com Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid | Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019
Jimmy/Tommy 2 span: Drs ZZ+10 | Vdh Z+3
Diego/Tommy 2span: Drs L+11 | Vdh M+2

Sylvester: Drs Z+3 + Vdh Z+13 | Jimmy: Drs M+10 + Vdh M+7 | Tommy: Drs L+30 + Vdh M+15 | Diëgo:Drs L+26 + Vdh Z+1| Pablo:Drs L+11 + Vdh M+1| Herbie:Drs L + Vdh M