gomir schreef:Volgens mij moet ieder paard gechipt zijn hoor Alane, ook de paarden die ouder zijn dan 3 jaar. Ik geloof dat er voor deze groep nog wel de uitzondering mogelijk was te registreren via DNA ipv chippen.
En de tetanus-enting is idd niet verplicht, alleen de influenza omdat dit overdraagbaar is. In de praktijk zullen vrijwel alle paarden elk jaar de gecombineerde influenza-tetanus injectie krijgen om logistieke redenen.
Ik heb onze paarden dan wel zowel tetanus als influenza geent, maar hoor de laatste tijd de wildste verhalen.
Oa 2 X per jaar enten volgens de KNHS regels (ook nergens gevonden)
Ik wil geen chip discussie, maar paarden geboren voor 1 juli 2009 in bezit van een geldig paspoort hoeven geen chip en geen DNA. De KNHS volgt de I&R regels zoals ze oa beschreven staan op
http://www.nl-paardenpaspoort.nl
Citaat:
27 WANNEER IS EEN NEDERLANDS OF BUITENLANDS PAARD CORRECT GEÏDENTIFICEERD?
* paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
* paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
* paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.
en zo heb ik dus paard met een geldige startpas zonder transponder en zonder DNA-code geheel volgens de regels van de KNHS en de I&R regels