Wedstrijden, winstpunten, hoe werkt het precies?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Moos99

Wedstrijden, winstpunten, hoe werkt het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 18:16

Beste bokkers,

hier een recreatie ruiter die vrijwel niks weet over wedstrijden :D
Nu ik sinds kort een paard rij die best wat meer in zich heeft, en ik hele leuke prive lessen krijg begint het toch een beetje te kriebelen. Ik ben er nog niet echt mee bezig, maar heb wel al wat gegoogled etc :)

Nu heb ik al het en en ander kunnen vinden, maar dacht ik vraag het hier ook even.

Hoe werkt het nu precies?
Je begint dus in de B, en dan moet je winst punten gaan halen. Waar letten ze voornamelijk op, hoe krijg je winstpunten, en hoeveel heb je er nodig om dan naar de L te mogen.

Wat heb je nodig om te beginnnen? Ik weet dat je een start kaart nodig hebt, de outfit :D, natuurlijk vervoer etc. Wat komt er verder bij kijken? Alle informatie is welkom!

Pff ik voel me nu wel heel "dom" op het gebied van wedstrijden :7

Super bedankt alvast voor de moeite!!

Alane

Re: Wedstrijden, winstpunten, hoe werkt het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:14

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Knert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:19

je vraagt een startkaart aaan. het handigste is dat om dat voor het begin van je jaar te doen. Ga ervan uit dat het wel eventjes duurt voordat ie binnen is. Dan ga je je inschrijven bij wedstrijden. Bijvoorbeeld via http://www.startlijsten.nl kun je ook nog eens selecteren binnen een straal van je stal. Daarnaast moet je wel lid zijn van een vereniging om een startkaart aan te kunnen vragen.

Je zorgt voor een nette outfit. Dus jasje, wit dekje etc. Geen peesbeschermers om met wedstrijden. met inrijden kan dat wel.
max lengte van zweep e.d. staat ook op http://www.knhs.nl

Alvorens je start, meld je je eerst bij secretariaat voor het betalen van je proefjes. Ongeveer 10tje per proef. Je kunt er max 2 starten, ook wat de meesten doen. Proefje zelf duurt ong. 5-6 minuten. Jouwn voorlezer staat bij E of B. Dus iemand meenemen lijkt dan wel noodzakelijk. Paard moet ook juist ingeent zijn.

Je rijdt je wedstrijden en bij 180 punten heb je een winstpunt. Op http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=151& ... pCatID=166 kun je de wedstrijd onderdelen vinden voor je B proef. Let er wel op dat er 4 verschillende proeven zijn en de twee te rijden proeven afhankelijk zijn van de kalendermaand waarin we ons bevinden. Ook staat er per (geloof) 28 onderdelen een leeg vakje. Als je overal een 6 krijgt heb je een winstpunt.

Bij 10 winstpunten mag je door naar de volgende klasse, bij 30 moet je. Bij 195 punten heb je in 1 wedstrijd 2 te pakken.

Je kunt ook verliespunten rijden, maar pas in de klasse L. HC of Impuls wedstrijden zijn om te proberen, de behaalde punten of verliespunten tellen dan ook neit offivcieel mee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:34

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:56

Helemaal niet dom, het is ook best een heleboel informatie als je net begint met wedstrijden :)

Je moet lid worden van een rijvereniging en van de KNHS. Daar betaal je ook registratiekosten voor jezelf en als je paard nog nooit op wedstrijd is geweest ook voor je paard. Je paard moet gechipt zijn, een paspoort hebben en ingeent zijn tegen influenza en tetanus (jaarlijkse enting en een geldige basisenting). Bij de KNHS vraag je een startpas aan. Dan kijk je op de wedstrijdkalender voor wedstrijden in de buurt. Jij begint inderdaad in de klasse B. De proeven en het wedstrijdreglement vind je op de website van de KNHS, er is ook een boekje met DVD te koop. Je stuurt (nu nog) een inschrijfformulier per mail op naar de rijvereniging die de wedstrijd organiseert. Straks komt er een inschrijving via de KNHS website maar dat is er nog niet.

Dan op wedstrijd. Je kijkt van te voren op internet na hoe laat je ongeveer moet, en je moet minstens een uur van te voren aanwezig zijn. Je meldt je aan op het secretariaat (meestal een tafel/balie/apart hok bij de kantine of bij buitenwedstrijden soms een grote tent ofzoiets) en je betaalt daar ook of op voorhand per bank. Dan ga je losrijden. Sommige wedstrijden hebben een ringmeester die je oproept, bij andere moet je zelf (of je hulp) in de gaten houden of jij aan de beurt bent. Je rijdt je proefjes en dan kun je na het uitstappen je paard terug op de trailer zetten en ofwel tussendoor naar huis brengen ofwel je wacht op de uitslag, die in de kantine of in de tent gegeven wordt. Je mag de proeven voor laten lezen door degene die je mee hebt, of uit het hoofd rijden, maar als je kiest voor uit het hoofd rijden dan mag je niet halverwege toch nog hulp krijgen als je het niet meer weet. Uit het hoofd rijden levert ook geen extra punten op. Tijdens de proef mag je behalve het letterlijk voorlezen van de proefonderdelen niet geholpen worden door iemand langs de kant.

De jury geeft je per onderdeel punten, waarbij 0-4 onvoldoendes zijn en 5-10 de voldoendes. Bij gemiddeld allemaal 6en (60%) heb je een winstpunt, bij 65% heb je er twee en bij meer dan 70% heb je er drie. Wanneer je minder dan 50% rijdt heb je een verliespunt, maar dat is pas vanaf de klasse L1, je kunt nl. niet lager dan L1 met 0 winstpunten meer terugzakken. Voor de klassen B tot en met M2 is 60% gelijk aan 180 punten (dus een winstpunt) en bij 149 heb je een verliespunt.
Heb je 10 winstpunten dan mag je over naar het L1, heb je er 30 dan ben je verplicht om over te gaan.
Daarna volgen volgens ongeveer hetzelfde systeem de klassen L2, M1, M2, Z1, Z2 en ZZ-L in de basissport.

In de B let de jury op de regelmatigheid van het lopen van je paard, op de ontspanning en soepelheid en op de aanleuning. Uiteraard hoort erbij dat je netjes je figuren rijdt, een nette houding hebt en vriendelijk inwerkt op je paard en dat je paard gehoorzaam, ontspannen, alert en vanzelfsprekend reageert op jouw hulpen.

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:37

@Urielle: waar staat dat eigenlijk van de tetanus enting?
Ik lees in de reglementen alleen over Influenza.
Voor de basisenting minimaal 21 dagen tussen de eerste en 2e enting.

En als het paard een paspoort heeft, geboren is voor 1 juli 2009 dan hoeft het paard geen chip te hebben.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:43

Volgens mij moet ieder paard gechipt zijn hoor Alane, ook de paarden die ouder zijn dan 3 jaar. Ik geloof dat er voor deze groep nog wel de uitzondering mogelijk was te registreren via DNA ipv chippen.

En de tetanus-enting is idd niet verplicht, alleen de influenza omdat dit overdraagbaar is. In de praktijk zullen vrijwel alle paarden elk jaar de gecombineerde influenza-tetanus injectie krijgen om logistieke redenen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:30

gomir schreef:
Volgens mij moet ieder paard gechipt zijn hoor Alane, ook de paarden die ouder zijn dan 3 jaar. Ik geloof dat er voor deze groep nog wel de uitzondering mogelijk was te registreren via DNA ipv chippen.

En de tetanus-enting is idd niet verplicht, alleen de influenza omdat dit overdraagbaar is. In de praktijk zullen vrijwel alle paarden elk jaar de gecombineerde influenza-tetanus injectie krijgen om logistieke redenen.

Ik heb onze paarden dan wel zowel tetanus als influenza geent, maar hoor de laatste tijd de wildste verhalen.
Oa 2 X per jaar enten volgens de KNHS regels (ook nergens gevonden)

Ik wil geen chip discussie, maar paarden geboren voor 1 juli 2009 in bezit van een geldig paspoort hoeven geen chip en geen DNA. De KNHS volgt de I&R regels zoals ze oa beschreven staan op
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Citaat:
27 WANNEER IS EEN NEDERLANDS OF BUITENLANDS PAARD CORRECT GEÏDENTIFICEERD?
* paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.

* paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.

* paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.

* paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

en zo heb ik dus paard met een geldige startpas zonder transponder en zonder DNA-code geheel volgens de regels van de KNHS en de I&R regels

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:46

Alane schreef:

Sorry, je hebt gelijk, voor de KNHS alleen influenza (hoewel toch een combispuit dus eigenlijk boeit het niet zo denk ik).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:48

Urielle schreef:
Alane schreef:

Sorry, je hebt gelijk, voor de KNHS alleen influenza (hoewel toch een combispuit dus eigenlijk boeit het niet zo denk ik).

nee maar door alle wilde verhalen begon ik te twijfelen of ik ergens een reglement had gemist of zo :+ :D

Urielle

Citaat:
* paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

Hier heb ik wel ontzettend gemiep over gehad trouwens, kwam toch neer op een verplichte chipregistratie.

Urielle

Neuh, was gewoon foutje van mij, solly :Y) ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:56

Urielle schreef:
Citaat:

Hier heb ik wel ontzettend gemiep over gehad trouwens, kwam toch neer op een verplichte chipregistratie.

Ik ook, en toen werd het voor mij een principe kwestie.
Juridische dienst alles gesproken van de KNHS en toen was het geregeld. Die van ons en van nog iemand van de rijvereniging, beide hebben we een startpas bij een paard zonder transponder nummer.

De KNHS verwijst in haar reglementen naar de I&R regeling paardachtigen, volgens die regels moeten de paarden te identificeren zijn en geregistreerd zijn. Die verteld dus van die overgangsregeling voor paarden geboren voor 1 juli 2009 in bezit van een geldig paspoort.
Ik moet er wel bij vertellen dat de KNHS vroeger niet die verwijzing erin had staan, maar dat je alleen een startkaart kreeg en mocht deelnemen als je paard een transponder had.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:31

En uiteraard hebben ze dit niet al te vaak gepubliceerd ;)
Het was mij ook niet bekend en ik ben toch wel aardig op de hoogte van de reglementen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 12:11

bedankt voor de info! het is allemaal een heel stuk duidelijker :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie