aan de teugel B-dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

aan de teugel B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:02

hallo
mijn pony gaat bijna altijd aan de teugel, heel soms goed in galop

Want in gallop ga ik langzaam zodat ze correct aan de teugel loopt, maar dan zit ze met haar achterbenen in draf (zie andere topic van mij!) dus hebben ze me geadviseerd om harder te gaan.

alleen dan loopt ze niet meer aan de teugel, dat is ook zo in middendraf.
Vraag 1. moet je perse aan de teugel lopen in de B-dressuur?

vraag 2. hoe kan je haar beter aan de teugel krijgen als je harder gaat??

xxx

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:12

Als ze niet meer 'aan de teugel' loopt als je versnelt of verruimt, loopt ze sowieso al niet correct aan de teugel. Plus, ze kan alleen aan de teugel lopen als ze nageeflijk is dus als ze ook een actieve achterhand heeft. Ald ze dus langzaaam, sloom, in-actief loopt kan ze onmogelijk correct a/d teugel lopen.

xsarinax

Re: aan de teugel B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:17

nou, waar ik zeker in draf nog aan moet werken is dat ze beter reageert op mijn been. Daarom leek mij kleine sporen wel een optie??

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:22

xsarinax schreef:
nou, waar ik zeker in draf nog aan moet werken is dat ze beter reageert op mijn been. Daarom leek mij kleine sporen wel een optie??

Nee, daar zijn sporen niet voor bedoeld en al helemáál niet in de B dressuur. Heb je goede les?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:14

jawel, maar ik zou toch liever priveles willen. schiet ik meer mee op.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:19

Dat is ook aan te raden :j Rijdt nu je in een groepsles met je eigen pony dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:40

Volgens mij is het in de B-dresuur nog niet zo heel erg als je paard nog niet constant aan de teugel loopt. Als je paard alleen aan de teugel loopt als hij langzaam gaat denk ik ook niet dat je het helemaal correct doet. Ik vraag me een beetje af wat je doet als je je paard aan de teugel rijdt?

Als je paard goed reageert op je been kan je proberen om dat op te lossen door heel consequent te zijn en een zweepje te gebruiken. (Consequent als in: beenhulp geven-> geen reactie -> beenhulp groter geven -> nog geen reactie -> beenhulp plus tikje zweep). Consequent zijn is volgens mij wel belangrijker dan of je nu zweep of sporen gebruikt, als je het niet correct gebruikt gaat je paard alleen maar minder reageren & word hij harder op de hulpen.

In een kleinere groep of in een priveles leer je meestal inderdaad sneller en is het ook makkelijker om gericht op je eigen problemen/doelen te trainen. Ik ken een aantal mensen die maar om de 2 of 3 weken een priveles hebben, maar omdat de lessen veel gerichter zijn en er meer persoonlijke aandacht is maken die toch sneller vorderingen als dat ze in een groepsles zouden doen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:51

Toch zien ze in de B wel graag een paard/pony dat ontspannen en nageeflijk loopt. Zou dus privé les nemen en goed trainen. Dan komt het vast wel goed.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:00

BaileyMix schreef:
Dat is ook aan te raden :j Rijdt nu je in een groepsles met je eigen pony dan?

ja idd, maar mijn ouders vinden paardrijden duur genoeg, (is eigenlijk wel zo, als je vergelijkt met mijn broertje)

dus stelde ik voor om prive les te nemen om de 2 weken, ( ik rij nu elke week een groepsles met 6 mensen) . nou vinden mijn ouders dat wel goed. alleen mijn instructrice heeft er geen tijd voor. Nou zijn we wel bezig met een andere Intructeur, die misschien wel wil. Maar het is nu vakantie en is er geen les. dus priveles kan pas geregeld worden na de zomervakantie.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:02

liedje89 schreef:
Volgens mij is het in de B-dresuur nog niet zo heel erg als je paard nog niet constant aan de teugel loopt. Als je paard alleen aan de teugel loopt als hij langzaam gaat denk ik ook niet dat je het helemaal correct doet. Ik vraag me een beetje af wat je doet als je je paard aan de teugel rijdt?

Als je paard goed reageert op je been kan je proberen om dat op te lossen door heel consequent te zijn en een zweepje te gebruiken. (Consequent als in: beenhulp geven-> geen reactie -> beenhulp groter geven -> nog geen reactie -> beenhulp plus tikje zweep). Consequent zijn is volgens mij wel belangrijker dan of je nu zweep of sporen gebruikt, als je het niet correct gebruikt gaat je paard alleen maar minder reageren & word hij harder op de hulpen.

In een kleinere groep of in een priveles leer je meestal inderdaad sneller en is het ook makkelijker om gericht op je eigen problemen/doelen te trainen. Ik ken een aantal mensen die maar om de 2 of 3 weken een priveles hebben, maar omdat de lessen veel gerichter zijn en er meer persoonlijke aandacht is maken die toch sneller vorderingen als dat ze in een groepsles zouden doen.

ik geef om de 2 passen en klein schopje, en ik geef kleine kneepjes in de teugels. Dan loopt ze wel mooi, maar zodra ik sneller wil. Moet ik ten 1ste een harde schop geven voordat ze gaat, soms gaat ze ook wel niet en gaat ze stilstaan met haar oren in haar nek. en ten 2e gooit ze haar hoofd omhoog, en als ik dan hetzelfde doe (van het begin) reageert ze er niet op. Wat doe ik fout??

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:05

leer je deze manier van je instructeur?

Deze manier 'klopt' niet. Een paard gaat aan de teugel lopen doordat die ontspannen en ACTIEF is. Je paard is sowieso niet actief, want je geeft aan dat die achter draaft als je galopeerd.

Daar naast laat je hem in 'de krul' lopen door gas te geven (been) en tegelijken tijd te remmen (kneepje/ophouding)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:11

Gianti schreef:

Deze manier 'klopt' niet. Een paard gaat aan de teugel lopen doordat die ontspannen en ACTIEF is. Je paard is sowieso niet actief, want je geeft aan dat die achter draaft als je galopeerd.

Daar naast laat je hem in 'de krul' lopen door gas te geven (been) en tegelijken tijd te remmen (kneepje/ophouding)

ja ik leer dit van mijn instructrice, alleen zegt ze soms ook wel dat ze harder moet draven. Alleen zoals ik al zei: gaat ze niet aan de teugel als ik harder ga :(

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:14

Denk dat het in de B dressuur toch wel noodzakelijk is om je paard nageeflijk (of aan de teugel) te hebben lopen
Ik zou het ook niet overhaasten om te beginnen met wedstrijden rijden
Zorg eerst maar dat alles goed gaat bij de training :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:16

xsarinax schreef:
Gianti schreef:

ja ik leer dit van mijn instructrice, alleen zegt ze soms ook wel dat ze harder moet draven. Alleen zoals ik al zei: gaat ze niet aan de teugel als ik harder ga :(

Focus minder op het aan de teugel en GA harder draven, maar zorg er vooral voor dat die actiever word in de draf. Zorg dat je paardje lekker actief word en ontspannen

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:19

dat ga ik proberen, en als ze pas goed loopt zal ik verder gaan met aan de teugel

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:19

TS waar woon je? Misschien dat iemand je hier een goede instructeur kan aanraden. Schopjes en kneepjes zijn geen hulpen, dat is gewoon rommelen. Kan jij niets aan doen, maar het zal niet meevallen om het nu correct aan te leren dus een goede, fijne maar vooral ook duidelijke instructeur is wel erg belangrijk voor je nu.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:19

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:21

xsarinax schreef:
liedje89 schreef:

ik geef om de 2 passen en klein schopje, en ik geef kleine kneepjes in de teugels. Dan loopt ze wel mooi, maar zodra ik sneller wil. Moet ik ten 1ste een harde schop geven voordat ze gaat, soms gaat ze ook wel niet en gaat ze stilstaan met haar oren in haar nek. en ten 2e gooit ze haar hoofd omhoog, en als ik dan hetzelfde doe (van het begin) reageert ze er niet op. Wat doe ik fout??

Wat doe je fout? Je geeft om de 2 passen een schopje, dat zou niet nodig moeten zijn.
(trap ik zelf ook in als mijn paard niet actief genoeg loopt, maar hoe meer je blijft drijven, hoe trager ze worden voor het been.)
En als je sneller/actiever/ruimer wil, moet je bijdrijven, niet met harde schop en als je bijdrijft, niet tegelijkertijd aan de rem hangen,
dus wel de ruimte geven om te vertrekken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:24

BaileyMix schreef:
Als ze niet meer 'aan de teugel' loopt als je versnelt of verruimt, loopt ze sowieso al niet correct aan de teugel. Plus, ze kan alleen aan de teugel lopen als ze nageeflijk is dus als ze ook een actieve achterhand heeft. Ald ze dus langzaaam, sloom, in-actief loopt kan ze onmogelijk correct a/d teugel lopen.

kortom je rijdt van voor naar achter ipv van achter naar voren.

Ga tempo rijden en rij met je been naar je hand toe.

Doe losmaak oefeningen. wendingen en voltes, volte sluiten en openen, speel met je stelling, een beetje meer een beetje minder, linksom en rechtsom, vergeet voor al het rechtzetten niet, een paard moet kunnen buigen maar nog belangrijker een paard moet je kunnen rechtzetten en het rechtzetten is moeilijk dan buigen.

In de B word je afgerekend als je paard niet nagevelijk loopt.

Ik zou zeker kijken voor les als ik jou was. Iemand op de grond er naast die je kan begeleiden is altijd fijn!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:27

ik snap niet helemaal wat je bedoeld met rij met je been naar je hand toe. Bedoel je daarmee dat ze eerst actief moet lopen en daarna pas aan de teugel?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:28

w8, het klinkt heel logish nu ik het intik! ik snap het al XDD

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:29

Als je paard actief is, de achterhand er goed onder zit komt de nagevelijkheid vanzelf. Actief maken op de manier van Marcella_e

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:29

Maar ik ga nu offline, ik ga rond 4 uur rijden, En jullie tips proberen! Ik hoop dat lukt! Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!!!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:35

xsarinax schreef:
Maar ik ga nu offline, ik ga rond 4 uur rijden, En jullie tips proberen! Ik hoop dat lukt! Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!!!

verwacht niet dat alles in 1 x lukt probeer de tips eens een week lang dagelijks en kijk of je verbetering ziet.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:39

Waar ze daar mee bedoelen is dat je inderdaad eerst moet zorgen dat je je pony aan het been hebt en actief voor elkaar hebt. Als dat zo nog niet is dan moet je de voorkant gewoon even helemaal laten. Als je dan dan voor elkaar hebt én je pony kan ontspannen (dat moet jij dus wel toelaten in je zit en je hand) dan zal je pony zakken met het hoofdje, dan heb je de pony op de goede manier nageeflijk.

edit; reken er idd maar niet op dat binnen 1 training je pony perfect nageeflijk gaat lopen, ze moet eerst leren op je hand te vertrouwen en bepaalde spieren kunnen ontwikkelen en los kunnen maken.