Do's en Don't 1e x ander terrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Do's en Don't 1e x ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:58

Alvast bedankt voor het lezen/ reageren _/-\o_

Heb de 19e mijn allereerste wedstrijd met Zafirah. We doen mee voor de B, maar eigenlijk meer voor de ervaring. Ze is nog nooit op een ander terrein geweest (we zijn nu wel aantal keer langere tochten naar buiten geweest, pakt ze vrij goed op) en ook nog nooit in een binnenbak. Ze is ondertussen (alweer :D ) 5.

Nu ben ik best wel zenuwachtig dat het fout gaat, is natuurlijk enorm spannend voor zo'n jong paard voor de allereerste keer. Niet zozeer dat de proef foutgaat, want daar gaat het me niet echt om, maar meer dat ze er als een rodeo vandoor vliegt en ik daar lig :') hihi.

Hebben jullie nog tips om haar gerust te stellen, en goed te laten wennen? En wat moet ik echt beslist niet doen?

Wxyz

Re: Do's en Don't 1e x ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:00

gewoon rijden! jij vind het spannender dan je paard. breng jouw spanning niet over op je paard dan gaat alles gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:01

Eerst met haar een rondje maken over het terrein, aan het touw.
Dan went ze alvast aan de omgeving/geluiden, zonder dat jij er op zit.
En haar rustig laten kijken als ze iets ziet wat ze niet kent.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:04

Absolute do: longeerlijn meenemen!!

Ik was zo blij dat ik die meehad mijn eerste buiten concours.. Paard was heel, héél druk en ging helemaal los aan de longeerlijn, dat had ik echt niet uit kunnen zitten :n

Dat werd na verloop van tijd beter trouwens hoor, nu kan ik er zo opstappen zonder eerst te longeren :)

Verder misschien zelf bach oid nemen als je erg zenuwachtig bent? Dat zal je paard ongetwijfeld aanvoelen en dat levert ook weer spanning op.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:22

Oke dankjulliewel! Ben meer bang dat ze bij het losrijden ervandoor gaat en bovenop een pony knalt ofzo (doet ze wel vaker :o ). Ben inderdaad zelf vaak meer zenuwachtig dan Zafirah := Je kunt daar niet ergens longeren dus dat gaat niet, gelukkig rijden we ernaartoe (zo'n halfuurtje) dus dan is ze vast wel wat rustiger, rijd haar de dag ervoor nog en misschien nog even voor we weg gaan... Heb wel nog Bach liggen, zou dat echt helpen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:02

Ik heb er 2 verschillende ervaringen mee :))
Mijn ene paard verwachte ik echt het ergste, die heeft wat gedribbeld maar verder geen pas verkeerd gezet!
Mijn andere paard waarvan ik dacht die is wel braaf! Daar stuiterde ik al steigerend en bokkend het terrein mee af :')
Die heb ik een aantal keer daarna ook even gelongeerd voor ik erop ging.

Maar ik zie dat je er onder de man naartoe gaat?
Dan zal ze vast al wat energie verbruikt hebben voor ze daar is!
Zie het gewoon voor je zelf als een van je lekkere buitenritten! Probeer zelf goed te ontspannen!
Ik heb "vroeger" ook aan de bach rescue gezeten, en heb het nou ook altijd bij, mocht ik me echt druk maken neem ik gewoon wat. Baat het niet schaadt het niet.
Succes alvast met je wedstrijd!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 00:51

Renske_W schreef:
Ik heb er 2 verschillende ervaringen mee :))
Mijn ene paard verwachte ik echt het ergste, die heeft wat gedribbeld maar verder geen pas verkeerd gezet!
Mijn andere paard waarvan ik dacht die is wel braaf! Daar stuiterde ik al steigerend en bokkend het terrein mee af :')
Die heb ik een aantal keer daarna ook even gelongeerd voor ik erop ging.

Maar ik zie dat je er onder de man naartoe gaat?
Dan zal ze vast al wat energie verbruikt hebben voor ze daar is!
Zie het gewoon voor je zelf als een van je lekkere buitenritten! Probeer zelf goed te ontspannen!
Ik heb "vroeger" ook aan de bach rescue gezeten, en heb het nou ook altijd bij, mocht ik me echt druk maken neem ik gewoon wat. Baat het niet schaadt het niet.
Succes alvast met je wedstrijd!

Dan schijt ik ook 7 kleuren, ben een enorm mietje :') Hihi. Hoop dat ze inderdaad alleen wat dribbelt, hoop ook dat het 'publiek' een beetje rustig is want daar is ze ook beetje allergisch voor af en toe.

Dankjewel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:00

Misschien kun je er voor alvast een keer op dat terrein rijden, zonder wedstrijd.
Dan weet je wat ze doet, is er geen wedstrijdspanning en de volgende keer is het dan geen vreemd terrein meer :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:36

BaileyMix schreef:
Oke dankjulliewel! Ben meer bang dat ze bij het losrijden ervandoor gaat en bovenop een pony knalt ofzo (doet ze wel vaker :o ). Ben inderdaad zelf vaak meer zenuwachtig dan Zafirah := Je kunt daar niet ergens longeren dus dat gaat niet, gelukkig rijden we ernaartoe (zo'n halfuurtje) dus dan is ze vast wel wat rustiger, rijd haar de dag ervoor nog en misschien nog even voor we weg gaan... Heb wel nog Bach liggen, zou dat echt helpen?

Je kan daar wel longeren hoor.. Je hebt 2 buiten bakken.. En die achter de manege is om los te rijden.. Die aan het begin van het terein kan je longeren..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:44

noortjjjj schreef:
gewoon rijden! jij vind het spannender dan je paard. breng jouw spanning niet over op je paard dan gaat alles gewoon goed.

Precies. Stomste wat je kan doen is gaan zitten afwachten of ze het spannend zal vinden en waar ze eens op zal gaan reageren....Erop en aan het werk. Kijken mag, maar je paard moet ondertussen wel gewoon luisteren en blijven lopen.
Verder als ze het echt spannend vinden goed blijven letten op je eigen ademhaling, dat doet ook al heel veel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:49

Ladyloe schreef:
BaileyMix schreef:

Je kan daar wel longeren hoor.. Je hebt 2 buiten bakken.. En die achter de manege is om los te rijden.. Die aan het begin van het terein kan je longeren..

Is er aan het begin ook een buitenbak? Neeee :') Is me echt nog nooit opgevallen? Die daarachter weet ik, maar waar is die andere dan?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:40

Aan het begin van het terrein.. Als je het pad op rijd dan gelijk links.. Ik weet uit me hoofd hoe het er daar uit ziet.. Heb er een winter lang rond gelopen.. Pff.. Hihi.. En ik ga mee in de tips hier boven.. Niet zenuwachtig zijn want die stress geef je alleen maar over.. En anders gewoon zo'n kalmeer pilletje nemen.. Heb ik ook gebruikt voor examens enzo.. En het werkt!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:41

Als ik jou was zou ik vóór de 19e al proberen om ergens op een vreemde plek te rijden. Is er geen manege of stal in je buurt waar je misschien gewoon eens kort kunt trainen?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:43

Voor je wedstrijd een paar keer meenemen naar een andere plek.
Op concours rustig de tijd nemen voor het opzadelen en rondje aan de hand stappen. Tijdens het losrijden goed aan het werk zetten zodat ze niet gaan lopen klieren.