Rechten en plichten van de wedstrijdruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Rechten en plichten van de wedstrijdruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 14:22

Sinds anderhalf jaar heb ik na een paardrijstop van 10 jaar weer een startkaart / startpas in het bezit. Als recreatieve wedstrijdruiter is voor een wedstrijd voor mij altijd weer een uitje en een gezellige dag.

De plichten van de wedstrijd rijdende ruiter zijn mij alom bekend, op tijd aanmelden, op tijd afmelden (indien noodzakelijk), indien afmelding na sluitingsdatum wordt het startgeld netjes overgemaakt, we worden geacht op tijd aanwezig te zijn op de wedstrijd, contant en gepast te betalen, of vooraf overboeken en wellicht riskeren we nog een ‘boete’ als we niet op tijd overmaken. Het startgeld gaat op veel locaties met 2,50 per proef omhoog. Zijn we netjes op tijd (minimaal 1 uur van te voren) en loopt het schema in wordt van menig ruiter ook nog de flexibiliteit verwacht om eerder te starten en dus korter los te rijden. Zijn we wegens onvoorziene omstandigheden te laat op de prijsuitreiking gaat het prijzengeld aan onze neus voorbij.

Al deze plichten (behalve die van de prijsuitreiking) van de ruiter kan ik begrijpen. Voor wedstrijdorganisaties is het tenslotte ook steeds lastiger om wedstrijden vol te krijgen en organisatie kost ook tijd en geld. Ik vind het dan ook geen probleem mij enigszins flexibel op te stellen. Echter, vraag ik mij tegenwoordig af wat mijn rechten nog zijn?

De laatste wedstrijden valt mij de verschijning van de startlijsten op. Op het vraagprogramma staat de datum waarop de startlijst dient te verschijnen. Echter met regelmaat wordt dit later bij startlijsten.nl gewijzigd, of gewoon genegeerd en de startlijst pas geplaatst indien het de organisatie uitkomt. In de regelementen heb ik gevonden dat de uiterste datum 3 dagen van te voren is. Nu ga ik, en wellicht menig ruiter met mij, zelden alleen op wedstrijd en maak ik dus aanspraak of de vrijwilligheid van mensen om mij heen. Met het dusdanig verlaat melden van de startlijst verwacht de KNHS en organiserende verenigingen dus niet alleen van mij flexibiliteit tot de laatste dag, maar ook van de vrijwilligers van al deze ruiters.

Als oplossing zou het wellicht een idee zijn om organisaties tijdslots te laten afgeven. Dus de B vindt plaats tussen 09.00 en 11.00 enz. Het maakt mij tenslotte niet uit of het 09.54 is of 10.25 in beginsel, ik vind het enkel prettig om "mijn vrijwilligers" te laten weten welk dagdeel zij vrij kunnen houden.

Ik vraag me af hoe Bokt dit ziet? Wat betekent de KNHS tegenwoordig nog voor de wedstrijdrijdende ruiter? En hoe zien jullie dit? Is wedstrijd rijden anno 2012 echt alleen maar plichten?
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 25-07-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: Rechten en plichten van de wedstrijdruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:49

Ik hoop dat je dit een beetje ironisch bedoeld.
Zo niet dan wens ik je heel vee sterkte in je hernieuwde wedstrijdcarriere.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:51

Ik snap je idee hier achter wel maar wij willen wedstrijden rijden, zo organiseren het voor ons. Dus wij moeten ons maar een beetje "aanpassen".

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:14

Ik heb ook helemaal geen moeite met de plichten hoor. Ik ben regelmatig vrijwilliger tijdens wedstrijden en weet hoe moeilijk het is om de ringen vol te krijgen en jury's te vinden. Ik stel me dan ook rustig flexibel op als ruiter.

Waar ik met name moeite mee heb is de communicatie richting de ruiters en co. Persoonlijk vind ik het vervelend dat ik tegen mijn voorlezer 3 dagen voor de wedstrijd nog steeds niet kan vertellen hoe laat ik nu moet starten. Je bent vaak toch ook afhankelijk van andere mensen en dat zijn niet altijd paardenmensen. Ik zou al erg blij zijn als er bv tijdslots worden gegeven, dus B / L1 in de ochtend enzo en dat kan uiteraard per organisatie verschillend zijn. Het voelt nu idd een beetje zo, wij willen wedstrijden rijden dus take it or leave it. Dat vind ik jammer en zou volgens mij beter kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:28

Ik begrijp wel wat je bedoelt ja. Het zijn maar incidentele gevallen, maar ik weet een secretariaat die in de nacht voor de wedstrijd nog het hele programma omgooide. Helemaal geen probleem voor mij als ik ineens een half uurtje later moet starten ofzo, maar ik kijk niet midden in de nacht of mijn starttijd veranderd is van 13 uur naar 10 uur. Nou wist ik het van die vereniging dus ik maakte er een gewoonte van om als ik er 's nachts uit moest om te plassen gelijk even na te kijken, maar er stond een meisje naast me met de trailer die dus pas aankwam terwijl haar rubriek al een half uur klaar was, die was wel even verbouwereerd en verontwaardigd natuurlijk. En eigenlijk vind ik dat ook niet kunnen, aangezien je planning doorgaans toch uren voor je starttijd al begint te lopen (wassen, vlechten, evt. lang vervoer, ...)

Idem met een vereniging die ik had gebeld omdat ik er 4 paarden startte en graag veel ruimte had tussen de starts. Was geen probleem, maar de dag zelf gooiden ze het nog om en zat er 45 minuten tussen de laatste proef van een paard en de eerste proef van een ander paard, waarin ik moest uitstappen, afzadelen, opzadelen en losrijden.. waardoor ik dus maar een paard heb afgemeld. Tevens was ik met twee paarden tegelijk ergens ingeboekt en waren er volgordes van paarden omgedraaid, heel fijn om het verkeerde paard mee te hebben.

Of programmatijden drastisch veranderen en dan om 13 uur de tijden voor het middagprogramma vanaf 13.30 uur ophangen. Erg tof voor de mensen die onverwacht de eerste starts hebben! Of juist de mensen die er langer dan 45 minuten van te voren opzitten en ineens blijkt dat ze pas twee uur later moeten, kun je weer afzadelen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:43

Ik weet vrijwel altijd een week van tevoren hoe laat ik moet rijden. Vaak is er al een tijdindicatie bij het aanvraagformulier.
45 minuten tussen 2 paarden lijkt me tijd zat, is goed te doen.
Wanneer er op tijd gereden wordt hoef je je niet eerder te melden in de ring, wanneer er op nummer gereden wordt wel en even overleggen doet wonderen ;)
Nooit problemen op wedstrijden gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:02

belle_boef schreef:
45 minuten tussen 2 paarden lijkt me tijd zat, is goed te doen.

Nummer 2 had al een uur losrijtijd nodig, daarom had ik om anderhalf uur tussentijd gevraagd vooraf. En dan had ik geluk dat ik de goede paarden al op het terrein had, meestal rij ik nl. met de trailer op en neer als er meerdere paarden moeten. Prima als ze dat niet willen doen, maar niet eerst beloven en dan op de dag zelf alles nog omgooien.

Bovendien heb je zelfs reglementair recht op 8 combinaties ertussen, dat is tussen proef 2 van het ene paard en proef 1 van het andere paard 56 minuten. En dus geen 45 minuten tussen proef 1 en proef 1.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:18

Toen ik nog wedstrijden reed ging ik gewoon alleen daar rijden waar ik het fijn rijden vond. Dus waar de bodems goed waren, weinig uitloop was, snelle prijsuitreiking, in de zomer niet naar een terrein langs een bos met veel horzels etc. Dan maar geen selecties, er waren best 3-4 fijne locaties in de buurt (veel oud NVDR) en dan af en toe een keer wat verder voor de afwisseling. Ik doe het tenslotte voor mijn lol. Verbaas me nog steeds over de kosten en verplichtingen die je als wedstrijdruiter hebt en wat je daarvoor dan terug krijgt. Bij veel andere sporten werkt één bond prima, de KNHS kan blijkbaar minder goed omgaan met de monopolie positie die ze hebben.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:34

hier in d eomgeving is dat gelukkig niet staat over het algemeen de startlijst er een week van te voren op en de definitieve 2-1,5 dag van te voren. Kan soms zijn dat er op het laatste moment nog iets veranderd maar dat is nooit heel erg drastisch.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:04

Misschien ben ik dan wel van de oude stempel, maar nog geen 15 jaar geleden stond je 's nachts om 4 uur op om je paard om 5 uur op de vrachtwagen te zetten omdat er nog 7 paarden her en der opgepikt moesten worden van andere stallen om voor 8 uur op concours te zijn. Omdat 1 van je collega ruiters als nummer 1 moest starten en jij misschien wel pas nummer 25.
Dan was je de hele dag onder de pannen.
Of je kwam op het wedstrijd terrein en was je ineens van nummer 15 naar nummer 6 gezet.
De 2de proef reden we in het middagprogramma, dus op de ochtend reed je proef 1 en op de middag proef 2.

Dan hielp je elkaar onderling en hield je rekening met elkaar. Je had respect voor de organisatie en was niet eens bezig met de tijd tussen 9 en 11, je was gewoon de hele ochtend en soms de hele dag op wedstrijd.

Wees blij dat je tegenwoordig vanuit je luie stoel thuis de startlijst kan bekijken, al is het 2 dagen van te voren. Ik ging op de fiets naar de manege waar het boek lag met de startlijst, als je pech had moest je de volgende dag weer fietsen omdat de startlijst over de post nog niet was aangekomen.

Het zal wel ouwelullen gezwam klinken in je oren, maar ik wil je ervan bewust maken dat we misschien wel helemaal niet zo flexibel zijn als we denken als je zelfs een tijdslot zou willen invoeren.

Je zegt zelf te weten hoe het zit met de organisatie en het vrijwilligen bij een wedstrijd. Serieus, dan begrijp ik de vragen van het topic niet. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar ik begrijp het dan niet. Want dan weet je hoeveel werk het is om een fatsoenlijke startlijst in elkaar te draaien en dat het rekening houden met ieders zijn wensen (mag ik in vroeg starten; mag ik laat starten; mag ik starten met 8 combinaties tussen mij en huppeldepup anders kunnen we elkaar niet voorlezen, enz!)

Het is al gezegd, maar ik benadruk het toch nog, het zijn allemaal vrijwilligers die naast hun eigen baan, gezin, eigen paard dit voor ons regelen, organiseren. Dus als je dan pas 2 dagen van te voren weet hoelaat je start, so be it!

Succes met je rentree, geniet er vooral van en als het toch hobby is, misschien is het dan een goed idee om er dan ook lekker van te genieten en op zaterdag niet nog meer afspraken inte plannen, dan heb je verder ook geen tijdsdruk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:09

niet vervelend bedoeld, maar 15 jaar geleden hadden mensen volgens mij ook wat meer tijd dan nu. Als mensen nu een eigen trailer hebben om niet afhankelijk te zijn van anderen en niet de hele dag op anderen te hoeven wachten is dat toch lastig als midden in de nacht ineens starttijden wijzigen.
Nu is dit in mijn geval niet van toepassing omdat ik nu niet start, maar ik heb ook een gezinsleven en die willen niet de hele dag moeten wachten omdat tijden gewijzigd zijn, of ineens nog maar 15 minuten te hebben omdat je een aantal naar voren geschoven bent.
Je betaald om te starten, je moet je aan allerlei regels houden, waarom kan dat andersom vaak niet?

Diesel54 schreef:
Misschien ben ik dan wel van de oude stempel, maar nog geen 15 jaar geleden stond je 's nachts om 4 uur op om je paard om 5 uur op de vrachtwagen te zetten omdat er nog 7 paarden her en der opgepikt moesten worden van andere stallen om voor 8 uur op concours te zijn. Omdat 1 van je collega ruiters als nummer 1 moest starten en jij misschien wel pas nummer 25.
Dan was je de hele dag onder de pannen.
Of je kwam op het wedstrijd terrein en was je ineens van nummer 15 naar nummer 6 gezet.
De 2de proef reden we in het middagprogramma, dus op de ochtend reed je proef 1 en op de middag proef 2.

Dan hielp je elkaar onderling en hield je rekening met elkaar. Je had respect voor de organisatie en was niet eens bezig met de tijd tussen 9 en 11, je was gewoon de hele ochtend en soms de hele dag op wedstrijd.

Wees blij dat je tegenwoordig vanuit je luie stoel thuis de startlijst kan bekijken, al is het 2 dagen van te voren. Ik ging op de fiets naar de manege waar het boek lag met de startlijst, als je pech had moest je de volgende dag weer fietsen omdat de startlijst over de post nog niet was aangekomen.

Het zal wel ouwelullen gezwam klinken in je oren, maar ik wil je ervan bewust maken dat we misschien wel helemaal niet zo flexibel zijn als we denken als je zelfs een tijdslot zou willen invoeren.

Je zegt zelf te weten hoe het zit met de organisatie en het vrijwilligen bij een wedstrijd. Serieus, dan begrijp ik de vragen van het topic niet. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar ik begrijp het dan niet. Want dan weet je hoeveel werk het is om een fatsoenlijke startlijst in elkaar te draaien en dat het rekening houden met ieders zijn wensen (mag ik in vroeg starten; mag ik laat starten; mag ik starten met 8 combinaties tussen mij en huppeldepup anders kunnen we elkaar niet voorlezen, enz!)

Het is al gezegd, maar ik benadruk het toch nog, het zijn allemaal vrijwilligers die naast hun eigen baan, gezin, eigen paard dit voor ons regelen, organiseren. Dus als je dan pas 2 dagen van te voren weet hoelaat je start, so be it!

Succes met je rentree, geniet er vooral van en als het toch hobby is, misschien is het dan een goed idee om er dan ook lekker van te genieten en op zaterdag niet nog meer afspraken inte plannen, dan heb je verder ook geen tijdsdruk.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:24

Ik begrijp wat je bedoelt Lynn_Nikita, ik wil er ook niet mee aangeven dat je van 's nachts 4 tot 's middags 17 uur moet vrijhouden voor je wedstrijd. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je er ook op een andere manier naar kan kijken.
Je opmerking over dat men toen meer tijd had als nu vind ik wel mooi, want is dat zo? Een dag heeft 24 uur en je bent zelf degene die in de hand heeft wat je doet met je tijd. Daar is niets aan veranderd.
Het is maar net hoe je zelf wilt omgaan met de situatie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:25

Ik gebrijp het stukje er op andere manier naar kijken, maar op het stukje tijd indelen, Vroeger konden mensen een hypotheek betalen met 1 loon, dat is op vandaag al bijna onmogelijk.
Dus niet alles is zelf in de hand te houden, kosten zijn ook omhoog gegaan waardoor je nu veel meer moet werken dan misschien 15 jaar geleden het geval zou zijn geweest

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:03

Het is ook een stuk individueler geworden. Ik ben nog weggeweest met een grote vrachtwagen, mijn ouders zijn alleen ooit naar de Brabantse Kampioenschappen geweest, verder hielpen de leden van de vereniging elkaar, die zaten er toch. Nu moet je al familie of vrienden erbij betrekken, die vaak helemaal niks met paarden hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:45

Dat is het ook, dat is ook een van de redenen dat ik geen selecties reed. Waren niet altijd de beste wedstrijden (lang wachten op prijsuitreiking die soms pas was als iedereen van die hele dag klaar was) en dan ook nog eens 5 weken achter elkaar waarvan je er dan minimaal 4 gereden moest hebben. Mijn ouders zagen me al aankomen.

Verder vind ik dat je voor het geld wat je betaald ook wel wat meer mag verwachten. Voor die 140 euro lidmaatschap en startkaart krijg je helemaal niets, nog geen startcoupons. Als je dan op wedstrijd gaat is dat op een bestaande accommodatie die een ander hoofddoeleinde heeft dan wedstrijden. De jury krijgt een lage vergoeding en toch betaalde je 20 euro voor 2 proefjes. Stel je gaat iedere maand 1 x op wedstrijd, dan ben je in een jaar 400 euro kwijt voor in totaal 3 uur proeven rijden voor het oog van de jury. Dat is een ruime 130 euro per uur. Jury's krijgen een lage vergoeding en betalen hun opleiding zelf. Veel verenigingen verplichten hun leden 2 keer per jaar een dagdeel te helpen.
Toen ik hockeyde betaalde ik 250 euro voor zo'n 30 weken twee keer per week training op net zo goed dure velden (en die waren wel speciaal aangelegd voor de trainingen en wedstrijden), en stonden er ook iedere zaterdag twee scheidsrechters langs het veld. De 'scheidsrechters voor op laag niveau' waren vrijwilligers die hun opleiding kregen van de club en dat een paar keer per jaar deden. Trainers kregen wel een vergoeding. Alles begon altijd keurig op tijd en stond al een half jaar vooraf vast, zowel training als wedstrijden alles liep op rolletjes. Als lid deed je af en toe fluiten o f had je bardienst (ook zo'n 2 keer per jaar een dagdeel) Ik had dan samen met 14 teamgenoten, voor 250€ zo'n 60 uur training gehad en 20 uur lang één scheidsrechter. Ohja van collega's hoor ik dat er tegenwoordig zelfs kinderopvang mogelijk is tijdens hun wedstrijden en er voor oudere kinderen huiswerkbegeleiding is ;).

Echt waaarom betaal je zo veel voor zo weinig bij de KNHS, waar geven ze in godsnaam dat geld aan uit? En hoe kan het, dat je ondanks die hoge kosten nog zo sterk afhankelijk bent van het organisatievermogen van individuele verenigingen. Want volgens mij is het vaak geen onwil van verenigingen, maar gewoon maar net of er een paar mensen zitten die goed zijn in 'projectmanagement' en het overzicht een beetje kunnen houden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:56

Wellicht zit je in de verkeerde regio? Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat een programma op de laatste dag compleet om werd gegooid.
Idd een week vooraf de voorlopige startlijst op internet en hooguit`1 dag van tevoren de definitieve, waarbij er misschien een verschuiving in de starts kan zitten maar geen grote tijdsverschuivingen met de rubrieken.
Met het wedstrijdprogramma kan trouwens heel eenvoudig door de organisatie worden bekeken of een ruiter of paard wel uitkomen op die dag qua tijden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:57

ik ben het helemaal met je eens,wij hebben onze verplichtingen naar hun toe,dan vind ik dat het ook van hun kant moet.
ik heb een keer bijna 3 uur moeten wachten op de prijsuitreiking,(ik was tweede dus wel de moeite waard) iedere keer weer vragen wanneer de prijsuitreiking was en iedere keer werd ons verteld dat dat zo ging gebeuren.
en inderdaad zoals hier ook wordt gezegd,je betaald er best veel voor.maar ik zie dat niet altijd terug,op de wedstrijden.
als je bv.toch nog bij de prijzen bent en je bent naar huis gegaan,ben je je prijs kwijt,ik vind dat niet kunnen.
ach ja,zo zal er bij elke sport wel wat zijn.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 09:26

@ Diesel, ik begrijp je reactie. Uit mijn ponytijd nu zo'n 10 jaar geleden gingen de wedstrijden er ook heel anders aan toe, toen was het ook echt een dagje uit. Vanuit onze ponyclub werd er toen een vrachtwagen gehuurd en heel de club ging mee. Stoeltjes, tafeltjes en een hoop gezelligheid. De wedstrijd duurde toen ook een hele dag en de starttijden wisselde inderdaad flink. Ik ken de tijd die jij beschrijft ook nog.

Echter toen waren er enkel grote wedstrijden en niet altijd in de buurt. Er wordt soms flinke stukken gereden voor de wedstrijden en op het terrein was altijd van alles te doen en te koop. Tegenwoordig zijn er (in mijn regio) heel erg veel wedstrijden en zit de dag er heel anders in elkaar (individueel en vaak maar 1 discipline op een vereniging met enkel 1 kantine). Geen probleem hoor, maar dit maakt de organisatie ook heel anders.

Ik heb het wedstrijden rijden al vaak vanaf verschillende oogpunten bekeken, vanuit ruiter, vanuit organisatie, maar ook vanuit mijn studie (ik heb toevallig ook nog eens organisatiewetenchappen gestudeerd).

Persoonlijk vind ik dat wedstrijden organiseren een kwestie is van vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Veelal wordt geopperd dat wedstrijden organiseren zo lastig is, ringen zijn niet vol te krijgen en jury's / schrijvers vinden is ook niet altijd even gemakkelijk. Naar mijn inzicht is vraag en aanbod niet genoeg op elkaar afgestemd, waarom willen zoveel verenigingen zo graag een wedstrijd organiseren? Als er geen vraag is, dien je ook geen aanbod aan te bieden. Op deze manier krijg je inderdaad ringen van 2 / 3 / 4 combinatie. Vanuit het organisatie perspectief begrijp ik dan dat de prijzen ook minder wordt, je hebt tenslotte minder omzet. Maar vanuit ruiter perspectief begrijp ik dit niet. Ik betaal overal 10 of 12,50 per proef en ik weet van te voren niet hoeveel deelnemers er zijn. Waarom is de eerste prijs dan anders? En waarom ben ik mijn prijs kwijt als ik mijn paard terug naar huis breng en net te laat terug ben voor de prijsuitreiking? Dat zijn dingen die ik werkelijkwaar niet begrijp. Gewonnen is gewonnen toch? Oké als je drie dagen later terugkomt dan kan ik het begrijpen maar op de wedstrijddag zelf?

Dit topic is niet bedoeld als klaagtopic (in tegendeel), maar om gezamenlijk eens te kijken hoe de sport nog beter kan. Zoals Fleurtje100 ook aangeeft is wedstrijd rijden een dure sport het zou fijn zijn als alle partijen zich dan enigszins prettig voelen bij het rijden van wedstrijden. Constateren dat ik dan maar moet stoppen is kort door de bocht, ik vind het hartstikke leuk, maar heb in mijn korte periode van rentree al veel dingen meegemaakt waarvan ik denk dat kan toch ook anders.

Zoals al eerder vernoemd heb ik helemaal geen moeite met de plichten die bij het wedstrijd rijden horen. En als vrijwilliger ken ik de problematieken van de organisaties maar al te goed. Maar als wedstrijdruiter zet ik mijn beste beentje ook altijd voor en dan is het prettig dat deze inzet andersom ook door organisaties wordt gewaardeerd, door tijdig en juist te communiceren. uiteindelijk blijft het een kwestie van wederzijds verwachtingen managen.

horse180698

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:31

dit kan ik altijd makkelijk halen nooit problemen als spje goed regelt

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:33

Vraag en aanbod op elkaar afstemmen klinkt makkelijker dan het in de praktijk is, vooral als je bedenkt dat wij onze wedstrijden al meer dan een jaar van te voren moeten vastleggen, en je dit niet zomaar meer mag wijzigen.

Het zou fijn zijn als ze hier iets flexibeler mee zouden worden, dan kun je je dagen ook beter vol krijgen.
Sowieso merken we hier in de omgeving dat er veel minder gestart wordt als een jaar geleden, crisis misschien?