Ontzettend groot puntenverschil!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Ontzettend groot puntenverschil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:33

Hallo iedereen,

Vandaag starte ik in het L1 bij de paarden. Het ging heel erg fijn, op een paar kleine storingen na (t kan nooit 100% goed gaan), maar al met al heel fijn gereden. En zo werd het ook beloond! Door de eerste jury tenminste......
Bij proef 8 had ik 197 punten, 2 wp dus, en 1ste plaats! Bij de proef 7 bij jury 2 had ik 175 punten!!!
22 punten verschil!
Dat is toch bizar???
Naar mijn gevoel ging het echt heel fijn, en meestal rijden we wel 1 of 2 winstpuntjes per proef...maar goed, niet volgens dit jurylid.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?

ps: ik ga proberen om de proeven in dit topic te zetten.

zuske

Re: Ontzettend groot puntenverschil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:36

Ik ben wel benieuwd naar de filmpjes... Is inderdaad wel groot puntenverschil Maar naar je gevoel allebei de proeven even lekker gelopen?

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:42

jaa absoluut...proef 2 op sommige punten zelfs fijner!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:44

ach ja paardrijden is en blijft een jury sport.
misschien vond de jury de combie niets of het paard niets, maar hé er zijn nog genoeg andere wedstrijden te rijden waar je wel de punten op scoort die je verdient.
ik heb het ook wel is gehad.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:49

Ja tuurlijk kan altijd, maar toch..het gaat toch nergens over..als een sport echt zo subjectief is..kunnen we er toch beter mee kappen haha

iemand nog tips om snel filmpjes erop te zetten? ik probeer ze te uploaden op facebook maar het gaat zo langzaam...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:54

Ik heb het ook eens gehad, bij de ene jury 202 (oid) en de andere jury serieus 30 punten minder.
Proeven beide gelijkwaardig.

acheraf naar de jury toe gegaan en gevraagd waarom het verschil zo groot was. die jury had voor elk onderdeel een punt afgetrokken omdat het paard net een fractie met zijn neusje achter de LL liep... (was L1 of L2..) Jammer, maar je moet het er maar mee doen ;) als je er niet tegen kan dan moet je gewoon gaan springen zeg ik altijd maar, daar is een balk een balk en een weigering een weigering :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:23

Ook wel is gehad, had 206 en 183, allebei winst natuurlijk, maar wel 23 punten verschil en zo verschillend waren de proeven nou eenmaal niet :') maar ja zoals magic_lover al zegt en wat ik ook zo vind, als je het er niet mee eens bent qua de jury's dan moet je maar gaan springen :')

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:00

Ik hoor jullie telkens over 2 proeven die gelijkwaardig waren. Zo heb ik eens 20 punten verschil gehad voor dezelfde proef! Was kampioenschap, dus had 2 jury's voor 1 proef. Ze konden het ook niet verklaren. :? Maar inderdaad, dan denk ik maar 'zucht... het is een jurysport'. Y;(

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:07

Ach, dit gebeurt zo vaak, niet druk om maken, ik heb ook wel eens een winstpunt gehaald terwijl het niet verdiend was, het is en blijft een jury sport....

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:13

criollolover schreef:
Ach, dit gebeurt zo vaak, niet druk om maken, ik heb ook wel eens een winstpunt gehaald terwijl het niet verdiend was, het is en blijft een jury sport....

Ja, die proeven heb ik ook genoeg gereden :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:22

Je kan toch geen 2 verschillende proeven, als gelijkwaardig beschouwen? Andere onderdelen en bijna altijd een andere jury, het is maar net wat ze willen zien!

De ene jury wil het neusje eruit zien, de andere kijkt naar de betere beweger, de een houdt van braaf en netjes,
de ander weer gewaagd maar met fouten maar wel extra durft te punten voor de goede onderdelen enz.enz.

Je kan alleen je vraagtekens zetten bij een groot puntenverschil met 1 proef en 2 jury's, maar ook daar is een puntenverschil van 15 punten zo gemaakt
als de een het een 6+ vindt en de ander toch een 7- maar net de boel afrond naar een 6 of toch 7 :) het blijft een jurysport met deels een persoonlijke smaak/visie!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:33

Jury sport is zo leuk.
Zoek de wedstrijden op met het jury lid wat jouw rijstijl hoog beoordeelt.
Idem voor de premie keuringen.

Maar ook wat je in de western meemaakt, met één en de zelfde jury is dat de eerste proof beloond wordt met 70 en de tweede proof met 68.
Je rijdt nooit het zelfde tijden de proof, elke keer maak je de ene pas wat beter en de andere wat minder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:46

Gevoel van de ruiter klopt niet vaak ;) (maar filmpjes kunnen duidelijkheid geven)
Ik heb ooit een winstpunt gereden en tweede proef verliespunt ;) (en daar had ik geen grote fouten of veel foutjes ;)).
Ik merk wel dat nieuwe manier van jureren (wat ik doe) vaak hoger of beduidend lager uitvalt... In vergelijking met de oude manier. De oude manier moet je maar eens opletten zitten ze altijd tussen de 170 en 195 en willen eigenlijk vaak niet zo graag 200 punten of 160. (Natuurlijk moet je niet iedereen over een kam scheren maar dat valt me wel veel op).
Wat ik wel apart vind in dit geval is dat de ene je 2wp geeft en dus zegt ga maar snel naar volgende klasse bij wijze van, terwijl de andere met zijn punten zegt jij bent er nog niet klaar voor....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:47

listiglistje schreef:
Je kan toch geen 2 verschillende proeven, als gelijkwaardig beschouwen? Andere onderdelen en bijna altijd een andere jury, het is maar net wat ze willen zien!

Dit dus. Twee verschillende proeven bij twee verschillende juryleden.
Dan is het helemaal niet zo vreemd. Je hebt toch niet twee keer exact hetzelfde gereden en dat kan ook niet :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:09

En hoe stond je qua plaatsing? Dat zegt me eigenlijk meer dan die punten namelijk. De ene jury punt gewoon positiever. En als er eentje al jouw oefeningen net iets beter vind dan een 6 wordt alles naar een 6 afgerond. Als die andere het net iets minder vind dan een 7 wordt het naar een 7 afgerond. Kun je zomaar 25 punten verschil hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:43

Met twee verschillende proeven kun je er qua jureren al helemaal niets van zeggen. Wellicht komt jouw gevoel niet overeen met de werkelijkheid (je zal de eerste niet zijn).

Afgelopen vrijdag heb ik nog met 2 jury's 1 proef beoordeeld. Op zich hadden we nrs 1 t/m 4 wel allebei dezelfde combi's maar qua punten zat er nog wel eens verschil tussen. Uiteraard overleg je dit dan even onderling en bij 1 combi bleek bijvoorbeeld dat ik me geergerd had aan het trage en de andere jury dat ook wel zag maar zo blij was met het taktmatige. Dan is het dus maar net wat je zwaarder laat wegen en als je dan twijfels tussen die 6 en 7, ik dus die 6 gegeven heb en de andere jury die 7 dan kun je toch een aardig verschil in het totaal hebben terwijl je het allebei niet fout gedaan hebt.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:47

Indy1990 schreef:
Ik hoor jullie telkens over 2 proeven die gelijkwaardig waren. Zo heb ik eens 20 punten verschil gehad voor dezelfde proef! Was kampioenschap, dus had 2 jury's voor 1 proef. Ze konden het ook niet verklaren. :? Maar inderdaad, dan denk ik maar 'zucht... het is een jurysport'. Y;(

Ik had op de kampioenschappen in 2006 ook 25 punten verschil in dezelfde proef :) Dat is zuurder inderdaad haha, ach toen nog wel prijs gereden

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:02

Ik heb inderdaad al 2x een verschil van meer dan 20 punten gehad in 1 proef met 2 jury's. De laatste keer had de ene jury me als 1e geplaatst met de 1 na hoogste punten van de dag en de ander me laatste gezet met bijna de laagste punten van de dag. Daar snapte ik echt niets van :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:05

En hiervoor blijft de jury na afloop van de ring een halfuur om evt vragen te beantwoorden. Gewoon even op af lopen en vragen, daar bereik je een stuk meer mee dan hier op bokt lopen klagen ;)

Vivavinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:06

Het is ook maar net wat een jury wil zien... Wanneer je eenmaal ontdekt welke jury wat wilt zien, houdt je daar in je achterhoofd toch rekening mee. Althans dat doet onze dochter wel.
Inmiddels kent ze er een aantal van naam en gezicht, dus een zijdelingse blik in de auto kan nooit kwaad :-)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:20

Liselot schreef:
En hiervoor blijft de jury na afloop van de ring een halfuur om evt vragen te beantwoorden. Gewoon even op af lopen en vragen, daar bereik je een stuk meer mee dan hier op bokt lopen klagen ;)

Ja, maar dit betrof een samengestelde menwedstrijd. Ik was de laatste bij die jury en moest toen de punten bekend gemaakt werden nog vaardigheid rijden. Toen ik klaar was met uitspannen, was de jury al weg. Kon het helaas niet meer vragen. Dat doe ik normaal wel hoor, als ik m'n punten niet snap. :)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:04

Ik wilde het ook nog navragen, maar de prijsuitreiking was tijdens dat de jury nog de L2 aan het beoordelen was, kon het dus niet navragen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:08

Jurys zijn vaak een raadsel.
Ik heb ook weleens tijdens een kampioenschap bij de ene jury 180 en de andere 160 punten..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:09

nachtmar schreef:
Ik wilde het ook nog navragen, maar de prijsuitreiking was tijdens dat de jury nog de L2 aan het beoordelen was, kon het dus niet navragen.

jawel hoor, dat had je gewoon nog even moeten wachten :)*

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:12

als je daar niet tegen kunt moet je geen wedstrijden rijden.
dressuur is jurysport algemeen bekent en je zult er mee om moeten leren gaan.
en dit zal je nog heeel veel vaker mee gaan maken als je verder gaat.