Topsport springen = ongecontroleerd rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson_oud

Topsport springen = ongecontroleerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:24

Als ik naar niveau B springwedstrijden kijk, zijn er combinaties die heel beheerst het parcours door gaan. Ik kijk nu naar CHIO (en ik kijk wel vaker springen hoor), maar ik zie eigenlijk veel geruk aan de mond. Tussen de sprongen door wordt er echt hard getrokken om hun paard terug te krijgen. Ook hangen er overal hulpteugels aan.

Als je op dit niveau rijdt, zou je toch eigenlijk verwachten dat er niet zulke grote hulpen nodig zijn om je paard langzamer te laten lopen? En kan iemand mij uitleggen waarom hulpteugels bij de dressuur niet toegestaan zijn en bij springen wel?

Ik ben geen springruiter, dus misschien zeg ik wel iets heel doms hoor, maar dan zou ik graag uitleg hebben :+

antje_vip

Re: Topsport springen = ongecontroleerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:27

Het valt mij ook op.
Maar het is wel zo dat als je topsport wil doen, is er wel een paard voor nodig die uithoudingsvermogen en energie van zichzelf heeft. Meestal zijn topsportpaarden wat pittiger. (correct me if i'm wrong)
Maar ik vind het ook geen gezicht hoor, hoe sommige springruiters rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Ik weet niet in welke regio jij bent wezen kijken, maar hier is het niveau in de B over het algemeen om te huilen...
Het ziet er misschien ongecontroleerd uit, veelal door de ruiter / amazone, die erop zit, maar effectief is het wel. Zonder 100% controle krijg je een paard niet zo'n parcours door :n Je ziet een balk vaak al aankomen op dat niveau. Als een ruiter met zijn paard aan het vechten is, resulteert dat vaak in toucheren of een balk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:33

Omdat als je een heel parcours over hindernissen van 1.50/1.60 moet (enne, die oxers zijn ook nog eens zomaar 1.60 breed) je een paard met heel, heel veel go nodig hebt. Ander komen ze of helemaal niet aan de andere kant, of met een bult fouten, of je krijgt ongelukken. Die paarden weten precies dat het er op dat moment om spant, moeten een enorme kracht-explosie leveren en gedragen ze zich daar ook naar.

Misschien een rare vergelijking, maar een sporter aan het begin van een wedstrijd, neem een boxer. Die is ook hartstikke opgefokt. Denk dat als je die op dat moment zou vragen om even rustig te gaan zitten en een kalm gesprek te voeren op fluistertoon, je ook geen al te vriendelijke reactie gaat krijgen. Laat staan midden in de wedstrijd...Datzelfde gebeurt eigenlijk met de paarden. Die zijn op dat moment zo ontzettend gefocust en zitten zo vol adrenaline, dat de rest soms even wat minder doorkomt.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:52

Het bokser voorbeeld is misschien wat raar, maar ik vind het wel een goed voorbeeld. Ik kan mij zo een stuk meer inleven.Voor mij voelt een dressuurwedstrijd hetzelfde als een springwedstrijd, maar is dit voor een paard dan dus echt anders? Met dressuur moet er toch ook een prestatie neergezet worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:57

Dat heeft met heel wat factoren te maken.
Over het algemeen is het zo dat de wat fellere paarden de toppers zijn. En spring je op zo'n niveau dan moet je een paard hebben wat er echt over wil anders kom je er niet.
Tegelijk moet je dat enthousiasme in goede banen kunnen leiden anders gebeuren er ongelukken.
Een B parcourtje komt elk paard wel door, ook als de afstanden niet kloppen ed.
Maar op dat niveau kun je je geen fouten veroorloven, zeker bij een dubbel of driesprong komt het heel precies anders verongeluk je.

Dus in het kort; het hoge niveau, de felheid van de paarden en de precisie die nodig is om foutloos rond te komen.

Maar mag ik vragen naar welke zender je kijkt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:58

Ladyson schreef:
Het bokser voorbeeld is misschien wat raar, maar ik vind het wel een goed voorbeeld. Ik kan mij zo een stuk meer inleven.Voor mij voelt een dressuurwedstrijd hetzelfde als een springwedstrijd, maar is dit voor een paard dan dus echt anders? Met dressuur moet er toch ook een prestatie neergezet worden.

De prestatie is echt anders ja. Een dressuurproef duurt veel langer en vraagt dus een andere manier van inspanning en concentratie. Stel je eens voor dat je een dressuurproef moet rijden met een paard waarmee je net keihard door het bos hebt gecrosst....Niet gemakkelijk denk ik! Springen vraagt een korte, zeer felle krachtexplosie. Niet alleen op de sprong maar ook in de galop tussendoor. Het adrenalinepeil, de ademhaling en hartslag schieten dus omhoog. De kracht die bij dressuur gevraagd word, is langduriger. Verzameling kost natuurlijk ook kracht, maar op een andere manier. Daarnaast zit er natuurlijk rust in de proef, stappen en halthouden. Een springproef is één piek van ongeveer 1 tot 1,5 minuut. Een dressuurproef duurt zo'n 5-6 minuten en bestaat uit kleine piekjes. Bijvoorbeeld een piaffe en passage (om de GP als voorbeeld te nemen) kosten veel kracht en daarbij zal de hartslag omhoog gaan. Maar direct daarna in de stap, zakt die weer een stuk.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, lastig om precies uit te leggen hoor. Als je het interessant vind kan je eens zoeken naar verschillende manieren van energie verbranden (aeroob en anaeroob). Dat heeft onder andere hiermee te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:00

Een dressuurproef is geen explosieve inspanning en geen kwestie van centimeters.
Wel concentratie, alle juiste spieren gebruiken, heel exact op de hulpen van de ruiter letten om dat appuyement perfekt te maken.

Ga zelf eens een parcour springen of een dressuurproef rijden, het verschil wat er voor jou is is er voor het paard nog veel sterker.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:02

ja, maar in een dressuurproef zit ook wel degelijk inspanning en kracht, maar dit word op een andere manier gebruikt, om de piaffe als voorbeeld te nemen, het kost enorm veel kracht om een paard op de plek te laten draven, waarbij de kont er dus sterk onder moet en daar is dus ook kracht en inspanning voor nodig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:05

Kracht en inspanning wel maar dat is wat anders dan explosieve inspanning.
Bij een springpaard maakt het in princiepe niet veel uit hoe die rondgaloppeert als hij maar foutloos over de hindernissen komt, daarvoor moet hij er precies voor geplaatst worden en heel krachtig kunnen afzetten.
Bij een dressuurproef moet het paard zich vooral goed concentreren en ook zeker kracht leveren maar op een heel andere en uiterst gecontroleerde manier.

Maar welke zender kijk je?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-07-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:05

CasanovaLY schreef:
ja, maar in een dressuurproef zit ook wel degelijk inspanning en kracht, maar dit word op een andere manier gebruikt, om de piaffe als voorbeeld te nemen, het kost enorm veel kracht om een paard op de plek te laten draven, waarbij de kont er dus sterk onder moet en daar is dus ook kracht en inspanning voor nodig

Ik zou hier lieven het woord VOOR zien, want het is namelijk niet de bedoeling dat je het paard met kracht op de plek houdt! :n

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:07

ik heb het ook over de kracht van het paard zelf, niet over iemand die hem in zijn mond zit te rukken om hem op de plek te houden :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:10

Dat snap ik maar dat schrijf je niet :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:12

Zooist schreef:
Dat snap ik maar dat schrijf je niet :)

dan heb ik dat verkeerd verwoord, nu ik het zo terug lees :)
ik bedoelde er mee dat het paard veel kracht moet hebben om überhaupt op die achterhand te komen :)
niet dat wij als een blok beton aan die mond gaan hangen om hem stil te krijgen :+

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 16:16

anneliesdj schreef:
Kracht en inspanning wel maar dat is wat anders dan explosieve inspanning.
Bij een springpaard maakt het in princiepe niet veel uit hoe die rondgaloppeert als hij maar foutloos over de hindernissen komt, daarvoor moet hij er precies voor geplaatst worden en heel krachtig kunnen afzetten.
Bij een dressuurproef moet het paard zich vooral goed concentreren en ook zeker kracht leveren maar op een heel andere en uiterst gecontroleerde manier.

Maar welke zender kijk je?

WDR! De hele week wordt het dagelijks een paar uur uitgezonden :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:24

Ja op WDR idd. Heb vanmiddag ook zitten kijken. Nick Skelton was weer in topvorm en dus ook 1e.
Vond het er juist allemaal zeer prettig ogend aan toe gaan. Heb in ieder geval genoten. Tja er zitten paarden bij die zijn zo fel op de sprong, dat je als ruiter echt wel even 'tegengas' moet geven zodat het paard wel op het juiste moment afzet en er geen ongelukken / fouten ontstaan.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:56

Nou zie ik toevallig dit topic voor bijkomen en ik zet net mijn tv op eurosport. En ik moet toch zeggen dat ik die jens fredericks van zweden héél netjes en beheerst door het parcours vond gaan.
Ik denk dat het met heel veel dingen te maken heeft. Niet alleen met het niveau maar ook met de kundigheid van de ruiter en rijdbaarheid van het paard. Zo zul je in elke klasse combinaties hebben die heel beheerst door het parcours gaan en combinaties die dat minder doen maar wel foutloos rond komen, en die dus net zo goed die rubriek kunnen winnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:00

En vergeet niet dat zo'n ruiter het er ook niet om gaat er maar zo lomp mogelijk mee te rijden.
Met een te zwaar bit heeft het paard de go niet meer of gaan ze teveel stuiteren.
Je moet wel de juiste balans zien te vinden want hoe ritmischer het rondje gaat hoe beter de ruiter kan plaatsen en hoe beter het paard springt.
Dus getrek en gestuiter heeft zo'n ruiter ook niets aan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:28

ik loop momenteel stage op een wedstrijdstal, waar de eigenaar zelf wedstrijden rijdt en les geeft. En zowel zijn eigen rijden in het parcours als het les geven in springen beginnen met controle over het paard.

Zonder controle zou je een paard, zeker op hoger niveau, niet foutloos door een parcours krijgen :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:29

ik was bij indoor brabant en inderdaad wat ik daar af en toe langs zag komen..
vraag je je af hoe ze ooit met deze manier van rijden zohoog zijn gekomen joh.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:12

Om te beginnen, de enige hulpteugel in die toegestaan is in de springring is een martingaal, een andere hulpteugel kun je niet gezien hebben in de ring.
Veel verschillende bitten dan weer wel.

In het B is het niveau lang niet altijd om over naar huis te schrijven hoor, er zijn er natuurlijk wel bij die een net parcours rijden, maar de meeste moeten nog heel erg veel leren, maar daar zijn het dan ook B(eginners)-ruiters voor.
Voor een parcours op 1m is veel minder temperament en vechtlust voor nodig dan voor een 1.60m parcours. Een B parcours kun je in een handgalopje rondrijden, overal wat dichter komen en als je paard een keer niet perfect op je hulpen reageerd en daardoor de afstand niet helemaal goed is, kan het paard zich vaak makkelijk redden.
Paarden die op topniveau lopen hebben een ongekende vechtlust om aan de andere kant te komen, daardoor kan het er vaak net wat hectischer uitzien. In het heetst van de strijd voelt het paard door de adrenaline ook minder 'pijn' en zal dus daardoor ook net even minder goed reageren op hele kleine hulpen.
Ik vond de vergelijking met een bokser eigenlijk wel heel erg goed!

Dat alles bij elkaar maakt het dat het er op topniveau ooit wat wild uit kan zien. Deze ruiters hebben hun paarden vaak wel dressuurmatig heel goed voor elkaar, ze staan meestal super aan de hulpen. Deze paarden moeten namelijk lichamelijk in topconditie zijn, dat kan niet als het paard allerlei pijntjes in zijn lichaam heeft door een slecht rijdende ruiter.