Hoe zit het nou echt E achter B?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Hoe zit het nou echt E achter B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:28

Hoi!

Eeuwige discussie, maar wat is nou waar?

De ene zegt, dat als de auto + combinatie onder de 3500kg is, je mag trekken zonder e achter b.

De ander zegt, zonder e achter b mag je alleen enkelas, ongeremd en onder de 750kg rijden.

Ik weet het nog steeds niet, iedereen heeft een andere mening. Dus wat is nu waar?

Om het zeker te weten, voor mezelf, ga ik e achter b halen. en dan maakt het niet meer uit. zolang de auto het maar kan en mag trekken.

Brand los?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:38

Het CBR zegt het volgende;

In de praktijk blijkt nogal eens dat bestuurders van een combinatie van een personenauto met aanhangwagen niet over het juiste rijbewijs beschikken. Wie bijvoorbeeld met een zware caravan, een paardentrailer, boottrailer of andersoortige aanhanger wil rijden moet een geldig Nederlands rijbewijs BE hebben en hiervoor dus apart examen hebben gedaan. We hebben de verschillende eisen en bevoegdheden nog eens op een rijtje gezet in het zijmenu.

Via het stroomschema hieronder is eenvoudig te bepalen of rijbewijs B of BE vereist is.

Afbeelding

PDF van het CBR

TurboTinker

Re: Hoe zit het nou echt E achter B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:39

volgens deze mag ik met mijn auto wel de trailer met paard vervoeren, echter zijn er zat mensen die dit tegenspreken. (kan die gene nu niet bellen voor de uitleg waarom niet)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:40

Snackie schreef:
volgens deze mag ik met mijn auto wel de trailer met paard vervoeren, echter zijn er zat mensen die dit tegenspreken. (kan die gene nu niet bellen voor de uitleg waarom niet)

Ik vind het ook allemaal maar lastig := Maar het lijkt mij dat degenen die over de rijbewijzen gaan, het toch wel weten? :Y)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:49

Het schema lijkt me duidelijk. Soms vergeten mensen alleen het laadvermogen van hun auto mee te tellen bij het tweede gedeelte van het schema, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:50

Ik heb mijn E rijbewijs en het is idd zo dat je zonder E achter B met een totale combinatie van 3500 kg mag rijden, echter moet de auto dan zwaarder zijn dan de aanhanger incl lading. De auto moet het natuurlijk ook mogen trekken, geremd of ongeremd (dat is vaak die 750 kg)

Ze zijn nu bezig de regels te veranderen. Dan mag je een totale combinatie hebben van 3500 kg maar dan hoeft de auto niet persen zwaarder te zijn. Auto moet het natuurlijk nog steeds wel mogen trekken.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:52

Gewoon het schema aanhouden!

Als je auto zwaarder is dan de MTM (maximale toelaatbare massa) van de trailer, en het samen onder de 3500 kg blijft, kan dit dus.

Bijv: Je hebt een auto van 1400 kg, een trailer die MTM 1300 kg is. Samen 2700 kg dus dat kan prima.

Heb je een auto van 2000 kg, trailer van 1800 MTM heb je dus wel BE nodig.

Natuurlijk is het wel handig dat je een klein beetje kan sturen met een trailer achter je auto, ook al heb je geen E rijbewijs :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:43

Ik heb op facebook weer een ellende lange discussie met mensen van stal en die denken dat je ongeacht gewicht etc. altijd je E moet hebben om maar een aanhangertje te kunnen trekken, bah wordt er echt moe van om mezelf steeds te verdedigen. En op elk berichtje van mijn kant af, wat ook maar iets over trailer, mezelf en trekken gaat, krijg ik weer zo'n discussie, heb het schema gestuurd en nog niet overtuigt..

Hun hebben 2 politie agenten gevraagd en volgens die politie agenten mag het niet, wordt er zo moe van.. pfft. -O-

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:46

Pff wat een gedoe he om erachter te komen wat nu wel en niet mag. volgens het schema mag ik dus wel mn hooi halen met geremde dubbelasser. gezien dit lichter is dan de auto en minder dan 3500 in totaal...handig! dit dwed ik dus nooit

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:54

Als de auto zwaarder is dan de trailer en niet meer dan 3500kg. Ze zijn nu bezig met b+ weer een vervanger van de e. Maar ook b+ moet je dan halen dus geen id wat daar het verschil van is

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:04

quintolover schreef:
Als de auto zwaarder is dan de trailer en niet meer dan 3500kg. Ze zijn nu bezig met b+ weer een vervanger van de e. Maar ook b+ moet je dan halen dus geen id wat daar het verschil van is

Is idd even afwachten nog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:10

Mooi schema in dat plaatje! Heel duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:42

Vragen over dit onderwerp horen op TAO daarnaast zijn er over dit onderwerp verschillende topic die met de zoekfunctie gevonden kunnen worden. Ook is er een Wiki artikel waar het eea in uitgelegd wordt http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE
Daarom hier een slotje.