Pony tussen de paarden starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:27

Ik heb een 5 jarige kruising new forest genaamd nicky.

Na heel wat ellende met verschillende bitten heb ik eindelijk wat gevonden waar ze goed op reageerd.
Een myler level 1.

Maar nu wil ik een serieus doel om naar toe te werken.
Ik heb altijd parelli/freestyl gedaan en doe ik nog steeds.

Is het gek om tussen de paarden te starten??, en kan ik ergens vinden wat je moet kunnen in de B ?
Ik heb nooit geen wedstrijden gereden. Ben overigens 22

Dit is nicky met mij erop.
Afbeelding

Maartenn

Re: Pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:28

B is gewoon de basis, stap, draf en galop met aanleuning. Gewoon voltes en soms ook een gebroken lijn volgens mij. Pony tussen de paarden is niet raar hoor!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:29

Ach wat maakt t uit, al zou het gek zijn, gewon lekker tussen de paarden starten! Mijn pony moet er ook aan geloven binnekort, ook starten tussen de paarden (Toevallig ook een halve NF)! Zijn dr wel meer! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:31

Ja natuurlijk mag je tussen de paarden starten.
Maar het is verstandig je eerst eens bij een rijvereniging aan te melden, dan kun je wat ervaring opdoen en je vragen daar kwijt, kom je vanzelf te weten wat je wilt weten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:31

er rijden zo veel volwassenen met een pony tussen de paarden, valt best mee hoe gek dat is hoor :D je ziet het zeker in de dressuur, maar met pinksteren nog reed er een paardje van 1.56-1.57 (grote E ponymaat) mee in het Z springen bij de paarden. Ikzelf rijd nu alleen dressuur tussen de paarden, omdat mijn pony met springen toch moeite heeft met de afstanden tussen de dubbelsprong.

voor je andere vragen als wat er in een proef gevraagd wordt, tuig, jouw outfit, hoe een wedstrijd gejureerd wordt kan je alles vinden op de site van de KNHS, knhs.nl

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:34

anneliesdj schreef:
Ja natuurlijk mag je tussen de paarden starten.
Maar het is verstandig je eerst eens bij een rijvereniging aan te melden, dan kun je wat ervaring opdoen en je vragen daar kwijt, kom je vanzelf te weten wat je wilt weten.

Ik ben lid van rij vereniging, ik rijd daar namelijk voor mezelf en heb daar les van iemand (niet van de club)
nicky is overigens rond de 1,37

Enige wat denk erg moeilijk wordt is het feit welke aanleuning vraagt de jury.
Ik heb wel aanleuning waardoor nicky ontspant, maar ik ben bang dat hun puur vragen het opkrullen (en daar ben ik tegen)
En ze wil soms nog wat hoog lopen met haar hoofd. Ze is ook nog jong dat mag.
En rij daar dus ook op de vereniging, en zie eigenlijk altijd paarden die kats in de krul lopen, is dat wat de jury vraagt ? Of zie ik dat verkeerd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:38

Ik ga het rustig verder uitzoeken, ben in iedergeval blij dat het dus wel kan tussen de paarden starten.
Lijkt me gewoon is reuze intressant !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:40

Ik twijfel ook nog altijd om een startpas aan te vragen met mijn NF pony. Denk dat ik maar zo'n halve ga aanvragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:41

ik denk dat ze nageeflijkheid bedoelen en wensen, maar nagefelijkheid is niet je paard in de krul trekken, dat is juist erg goed voor je paard als je het goed doet..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:44

Ik start nu tussen de paarden en ga binnenkort over naar de L1 met mijn Haflinger van 1.41 (zie profiel voor foto's).

Wat moet je nou echt kunnen in de B?
-Stap, middenstap, draf, middendraf, galop
-Fijne aanleuning, niet hoog in de oprichting. In de B mag het nog fijn laag, zolang het maar fijn op de loodlijn is. Ze willen wel meer zien dan hoofd in de lucht, maar dat betekend niet dat t strak moet zijn
-Impuls, voorwaarts, controle
-Stelling en buiging
-Netjes op de letters rijden..

Als je dat allemaal kan dan moet het lukken!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:47

Google eens op het Skala der Ausbildung

Daar staat alles wat men wil zien op concours, en de termen kun je dan vast ook prachtig uitgelegd vinden!

Met een Haf ben ik ook B gestart, 1x maar overigens toen was ie verkocht, maar dat vond ik anders dan met mijn NF... Waarom weet ik ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:51

Marjo89 schreef:
Ik ben lid van rij vereniging, ik rijd daar namelijk voor mezelf en heb daar les van iemand (niet van de club)
nicky is overigens rond de 1,37

Enige wat denk erg moeilijk wordt is het feit welke aanleuning vraagt de jury.
Ik heb wel aanleuning waardoor nicky ontspant, maar ik ben bang dat hun puur vragen het opkrullen (en daar ben ik tegen)
En ze wil soms nog wat hoog lopen met haar hoofd. Ze is ook nog jong dat mag.
En rij daar dus ook op de vereniging, en zie eigenlijk altijd paarden die kats in de krul lopen, is dat wat de jury vraagt ? Of zie ik dat verkeerd.

Bij de rijvereniging kun je al je vragen kwijt.

Aanleuning is zo simpel als het klinkt; paard moet aan de hulpen zijn, in de B zijn ze nog niet zo streng in de hoofdhouding.
Wat is bij jou kats in de krul en hoe ziet de aanleuning bij je eigen paard eruit?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-06-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:52

Chaos schreef:
Ik twijfel ook nog altijd om een startpas aan te vragen met mijn NF pony. Denk dat ik maar zo'n halve ga aanvragen...

Een halve?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:53

Een halve startpas, dan mag je 4x per jaar starten.
(Of was het 4x per seizoen 8x per jaar?)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:57

@Anneliesdj, naar mijn ervaring rijd je echt je punten niet als je paard de hoofdhouding niet in orde hebt. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, denk dat het ook wel verschilt per jury.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:59

Inderdaad wat is bij jou kats in de krul en wat is aanleuning?
Aangezien je een paard netjes kan rijden zonder er aan te sjorren of trekken,
die keurig naar het gewenste plaatje in aanleuning loopt.
In de B hoeft een paard nog niet met oprichting te lopen.

Pony tussen de paarden zou geen probleem moeten zijn, gewoon netjes rijden en je paard voor elkaar hebben.

Overigens jaren gestart met mijn fjord bij de paarden (zij 1.47 ik 1.84, recent filmpje in mijn onderschrift (na lange tijd weer aan het werk),
gaan misschien binnenkort weer ONofficieel starten, gewoon voor de leuk, want wedstrijd klaar is ze nog lang niet.)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:07

ben ook erg benieuwd, heb tot nu toe no nooit de stap durven wagen. wat is zo n halve startpas wil namelijk niet volluit gaan is nu niet te combineren met kind en werk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:10

Gelimiteerde startpas kost geloof ik 25 euro minder dan een gewone.
Je kan daar beperkt mee starten, meen 4 x (weet niet of dat 4 proeven of 4 wedstrijden a 2 proeven mogen zijn).
Je kan hem opwaarderen naar normale startpas als je dat zou willen.

Als je gewoon een keer wilt starten om te kijken hoe het werkt, kan je ook kijken of er in de buurt
oefen dressuur wedstrijden zijn.
Daar zitten officiele jury leden, is geen wedstrijd, is gewoon oefenen, maar je krijgt wel punten en dient te rijden en te kleden zoals op echte wedstrijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:41

Laurahh schreef:
@Anneliesdj, naar mijn ervaring rijd je echt je punten niet als je paard de hoofdhouding niet in orde hebt. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, denk dat het ook wel verschilt per jury.

Het gaat om aanleuning, niet om hoofdhouding, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:56

ik kan mijn pony op zit naar alle letters rijden en op de volte houden, dit is mijn manier van inrijden geweest.
Ook bv de manier dat ik me nu pas hierin verdiep omdat ze er gewoonweg nog niet klaar voor was.

In de krul bedoel ik gewoon dat het er voor de buitenwereld netjes uit ziet maar niet zo hoort.
Ik heb in de loop dr tijd gezien dat dat normaal is geworden. En vind ik zonde.

Mijn pony zakt wel, en heeft een mini boogje. En ik gebruik mijn benen amper ze is zo ligt.
Het is haar taak om in draf te blijven (en in tempo waarin ik het vroeg)
En dit doet zij ook altijd.

Een oefen wedstrijd heb ik aan zitten denken, bij de club maar is ff vragen.
die is op 10 min rij afstand.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:58

Maar als je aanleuning ed nog niet begrijpt hoe kan je dan zien of de aanleuning en nageeflijkheid die jij ziet bij wedstrijdruiters wel of niet correct is verkregen/gereden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:03

Ja dat vraag ik me ook af.
Zoals je je rijstijl omschrijft zie ik meer een western-achtig plaatje voor me. (qua zit van ruiter en houding van paard dan)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:09

Recreatief western dan wel. :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:05

Chaos schreef:
Maar als je aanleuning ed nog niet begrijpt hoe kan je dan zien of de aanleuning en nageeflijkheid die jij ziet bij wedstrijdruiters wel of niet correct is verkregen/gereden?

Ik snap het wel, maar ik zie het heel anders. Ik zie correcte aanleuning als de rug van mijn pony ook goed mee doet.
En dat is puur voelen.
het plaatje wil vast iets, maar ik vind ontspanning veel beter.

Dit is puur buitenrijden he, ik rijd in de bak een stuk netter. En rijd dus altijd bitloos buiten en in de bak ook wel veel.
En dan zou mijn houding me een zorg zijn.
Ik kan geen western zadel op mijn pony leggen omdat ze daar veel te klein voor is. (blijft een droog die nooit gaat uitkomen)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:11

In de dressuur willen ze ook een paard dat actief en ontspannen over de rug loopt en nageeflijk is.
Maar hierin zitten wel verschillende niveaus van africhting. In de B wordt wel verwacht dat je paard nageeflijk is en met zijn hals gebogen loopt. Als hij af en toe nog wat voor de loodlijn is, is dat zeker niet erg. Belangrijker is dat hij goed voorwaarts is, op je hulpen reageert en de figuren netjes loopt.
Dat het in de praktijk soms anders gaat (in de krul getrokken) en dit ook nog beloont wordt door jury's betekent niet dat je dit zelf ook moet doen om succesvol te kunnen starten.
Ik start overigens ook met mijn pony tussen de paarden, dat kan prima.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 04-06-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt