Wedstijdstress..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Wedstijdstress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:47

Hoi,

Afgelopen winter ben ik een paar keer gestart en dat ging eigenlijk wel goed. 5 keer gestart, 4wp en paar keer in de prijzen. Niks aan de hand dus..

Tot nu toe.. Ben nu 3keer weggeweest en het gaat echt slecht. Ik raak helemaal verkrampt, ga zitten trekken en val helemaal voorover. Jury's vinden het een super gaaf paard met potentie,maar ik moet meer ontspannen.. Vandaag weer geweest met als doel ontspanning.. Nou die was in de eerste proef ver te zoeken.. Ze wou er zelfs tussenuit. 2e proef ging beter met een heel fijn stuk op het einde. Het lostijden is eigenlijk geen probleem ze is dan heel braaf en ik aardig ontspannen..

Ik heb de komende 2 weekenden weer ingeschreven om mezelf een schop onder de kont te geven..maar om nu elke keer met 164 punten thuis te komen!? Denk dat ik dat ook niet eeuwig volhoud. Paard is dus niet het probleem hoewel het een wakkere en slimme tante is ze blijft toch eigenlijk wel heel braaf onder mijn gestress.

Wie heeft er tips? Zit zelf te denken om misschien iets langer lot te rijden zodat ik zekerder ben over mijn rijden.

O ja start B dressuur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:50

Enig idee waarom je zo verkrampt? Vind je het bv spannend om op vreemd terrein te rijden en ben je een beetje bang dat je paard gek gaat doen? Of vind je het bv eng dat een vreemde naar julile kijkt en daar "iets van vindt"?

HighVoltage

Re: Wedstijdstress..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:01

ik volg dit even, ik ben ontzettend gestrest bij wedstrijden, vooral door het laatste wat sonja zei

Femberry97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:03

Ik heb dat ook een beetje, daarom wacht ik een paar maanden totdat ik weer aan een wedstrijd meedoe. Ik geef alleen paarden op die ik echt vertrouw (maar dat heb jij ook). Verder vraag ik advies aan mijn instructrice. Ik ga dit ook verder volgen, kijken of er mensen nog meer advies hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:07

Combi van bovenstaand, wil te graag goed doen, en bang dat paard wegschiet. Ze was toen ik haar kocht nogal snel en stond zo andersom. Ze bleek uiteindelijk rug klachten te hebben en heb een ander zadel aan laten meten en osteo en massage. Ze is nog wel iets scheef maar dat probeer ik met lessen te verbeteren.
Omdraaien doet ze eigenlijk niet meer maar maakt zich wel wat groot en dan klap ik dicht en rij niet meer, ga dan zitten trekken. Heb nu zitles genomen, thuis kan ik al goed ontspannen en loopt inja wel aardig fijn.

Steek er dus veel tijd moeite en geld in en maakt het nog frustrerender...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:09

loe008x schreef:
ik volg dit even, ik ben ontzettend gestrest bij wedstrijden, vooral door het laatste wat sonja zei

Wat jou dan zou kunnen helpen, is gewoon eens wat verschillende privelesjes rijden bij verschillende instructeurs danwel juryleden/instructeurs. Dan wen je aan de verschillende manieren van feedback krijgen, en het is hartstikke leerzaam!

Emmy21_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:11

Misschien kun je HC starten of oefenwedstrijden. Voor mij helpt het als mijn instructrice komt helpen en tijdens m'n proef zing ik soms een liedje. Hierdoor krijg ik controle op mijn ademhaling.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:14

Emmy21_3 schreef:
Misschien kun je HC starten of oefenwedstrijden. Voor mij helpt het als mijn instructrice komt helpen en tijdens m'n proef zing ik soms een liedje. Hierdoor krijg ik controle op mijn ademhaling.

Haha denk dat ik tijdens het zingen de weg kwijt raak haha! Wel goede tip! Ga thuis eens oefenen. Voor commentaar jury ben ik niet zo heel erg bang,tot nu toe was dit terecht en ben blij met de aanmoedigende woorden en tips die ik krijg van ze!

Emmy21_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:23

Niet lachen, maar ik zing altijd; op een grote paddestoel, rood met witte stippen... Het klinkt lachwekkend, maar het werkt echt. Het is een makkelijk liedje en een fijn ritme.
Als ik straks op wedstrijd ben en ik hoor iedereen dit liedje zingen, dan weet ik dat jullie bokkers zijn. Ha, ha...

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:33

bedankt allemaal!

@emmy: ooit al gedacht aan 'handjes draaien, koekenbakken draaien?' :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:53

Emmy21_3 schreef:
Niet lachen, maar ik zing altijd; op een grote paddestoel, rood met witte stippen... Het klinkt lachwekkend, maar het werkt echt. Het is een makkelijk liedje en een fijn ritme.
Als ik straks op wedstrijd ben en ik hoor iedereen dit liedje zingen, dan weet ik dat jullie bokkers zijn. Ha, ha...

Ghehe ik zal het in stilte doen ;) anders wordt de jury misschien teveel afgeleid door m'n valse gezang.

Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die er last van heeft..