Nadeel als je eerste start bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Nadeel als je eerste start bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:32

Aldus....

Vanmorgen had ik een discussie met een stalgenoot die beweerde dat het vaak in je nadeel werkt als je eerste start bent..

Goed, ik heb hier volgens mij nog nooit wat van gemerkt.. :)

Hoe denken jullie hier over?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:33

Ja, je moet vaak vroeg starten :Y)

Maar ik denk dat dit gaat over dat de eerste start lagere punten zou krijgen..? :) Gebruiken mensen idd vaker als excuus als ze laag gepunt zijn, dat ze als eerste moesten starten en dat de jury daarom geen winstpunt gaf omdat ze voorzichtig punten.

Ik heb er zelf weinig van gemerkt, maar soms hoor ik wel eens dat jury's minder hoge zouden geven aan de eerste paar starts omdat ze nog geen vergelijkingmateriaal hebben.. Mja, ik weet het niet hoor.

Princesspres

Re: Nadeel als je eerste start bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:35

Heb ik nog niet gemerkt. Voordeel is vaak dat je echt de eerate bent of net na een pauze djs je zeker weet hoelaat jr moet en je minder last heb van in en uitloop.
En als je lekker rijd dan rijd je toch je puntjes wel

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 20:36

Zo zei zij dat inderdaad ook, maar goed je beoordeeld toch per onderdeel? :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:38

Bij een goede jury zal het niet uitmaken als hoeveelste je start.
Echter blijkt helaas in de praktijk wel degelijk dat er juryleden zijn die in het begin zuinig jureren "omdat ze niet weten wat er allemaal nog gaat komen."
Slechte zaak. Je jureert wat je op dat moment ziet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:40

Heb ik ook wel eens gehoord. maar uit ervaring weet ik dat het niets uit maakt.
Zit zelf op het secretariaat. En mijn amazones gaan altijd langs de weg. Wat dan voor mij een reden is om ze als eerste van een klasse te laten starten zodat ze daarna nog tijd hebben om hun paard thuis te brengen en weer aanwezig te zijn bij de prijsuitreiking. En ze vallen regelmatig in de prijzen. Dus ik zie het probleem niet

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

Het nadeel wat ik daarvan vind is dat je lang moet wachten als je goed gereden hebt. :D

Men is vaak bang om dan minder punten te krijgen, maar als ik zelf zit te jureren maakt het niet uit, de eerste starter kan net zo goed winnen als iemand die pas laat start.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:13

Bij een slechte jury, zeker!
Toevallig zit ik nu in het L2, en ik moet meestal als eerste starten (ook pony in het z) met een ander meisje die 2 ponys in het L2 heeft. Eerst komen wij, en dan komen een paar ruiters die echt niet in het L2 thuishoren, en die jurys gaan omhoog met de punten om die kinderen niet met een minpunt naar huis te laten gaan. Dat andere meisje start met die pony als laatste, en bij de mindere jurys wint ze met de pony die ze als laatste heeft gestart. En niet met wie ze de beste proef reed.
Als ik mn 2 ponys in het Z gestart heb start ik meestal ook 1 als 1e en eentje als laatste. En als je dan die protocollen gaat vergelijken kom je het vaak toch ook nog wel een beetje tegen dat ze zuinig beginnen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:07

Nah dat vind ik niet hoor als jury goed jureerd maakt het niet uit of je als 1e of laatste start of na een hele goede of een hele slechte combinatie (of ervoor)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:15

Ik jureer nu al zo lang dat ik wel weet wat ik graag zou willen zien. En daarvoor hoef ik niet eerst 5 andere combinaties gezien te hebben. Iedereen hoort een fatsoenlijke en gelijke beoordeling te krijgen.

Maar ik weet wel dat er juryleden zijn die de eerste combinatie(s) lager punten. Omdat ze dat zelf tegen mij gezegd hebben. "Ik begin voorzichtig, want je weet niet wat er daarna nog allemaal gaat komen......"

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:28

Scum schreef:
Ik jureer nu al zo lang dat ik wel weet wat ik graag zou willen zien. En daarvoor hoef ik niet eerst 5 andere combinaties gezien te hebben. Iedereen hoort een fatsoenlijke en gelijke beoordeling te krijgen.

Maar ik weet wel dat er juryleden zijn die de eerste combinatie(s) lager punten. Omdat ze dat zelf tegen mij gezegd hebben. "Ik begin voorzichtig, want je weet niet wat er daarna nog allemaal gaat komen......"

Dat klopt dan toch ook niet dat ze dat zeggen. Op een jurycursus word er volgensmij toch wel ingestampt dat je iedereen individueel moet beoordelen en niet moet kijken van 'ja maar goh die vorige dit en dat en die gaf ik een 6 dus dan zou deze..'

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:35

Idd valt het meestal wel mee.
Soms kan het gunstiger zijn om na een hele slechte te rijden, maar als er eerlijk gejureerd wordt maakt het eigenlijk echt niets uit wanneer je start :)

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:39

Ik start altijd het liefste als 1e dan ben ik er maar van af en dan heb ik alle tijd om me paardje na te verzorgen.. Vorig jaar starte ik 2 dagen achter elkaar ik moest als 1e op alle 2 de dagen en ik was in 2 dagen 3x eerste 1x 2e. Dus nee ik geloof niet dat het heel veel uitmaakt als je een eerlijke jury heb.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:44

Scum schreef:

Dat vind ik dus echt zo oneerlijk, Ik las wel een tijdje terug in de paard en sport dat ze de mensen die voor nieuwe jury word opgeleid dat ze strenger worden opgeleid zodat er meer eerlijke jury's zijn. dat vind ik een goed iets. als ik namelijk als eerste rij maar is zet een geweldige proef neer zetten waarom zou ik daar dan geen punten voor krijgen. Als we iets goed doen moeten we daar onze cijvers voor krijgen maar als ik een fout maak of een onderdeel echt bagger uitvoer mag je dan van mij ook laten zien op me protecol. Wel fijn als er dan ook commetaar bij staat.

(Sorry hoor, iik weet dat jij er niets aan kan doen maar moest ff me hart luchte haha :j )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:49

Aranel schreef:
Ik heb er zelf weinig van gemerkt, maar soms hoor ik wel eens dat jury's minder hoge zouden geven aan de eerste paar starts omdat ze nog geen vergelijkingmateriaal hebben.. Mja, ik weet het niet hoor.

Maar dat zou toch ook raar zijn..? Als jury beoordeel je een proef op het rijden,het plaatje en hoe alles uitgevoerd wordt. Het is niet zo dat ze op een dag maar 10 winstpunten te vergeven hebben en dus voorzichtig moeten uitdelen ofzo.

Ik denk dat het vooral een goede 'smoes' is voor de ruiters die dat zeggen om zelf te accepteren dat ze hun paard nog niet helemaal lekker voor elkaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:49

Scum schreef:

Precies zoals jij het zegt Scum! Mag hopen dag ik niet eerst een aantal combinaties moet zien voordat ik op de juiste manier kan gaan beoordelen ;)

Heb tot nu toe een keertje gebaald van mijn beoordeling, kreeg een aantal weken terug een combinatie in de ring, zo goed en zo fijn! Hartstikke goede L1 proef. Was de eerste combinatie van de ring. Kwam uiteindelijk uit op 209 pnt. Toen ik dat aan het einde van de proef optelde was ik wat teleurgesteld in mezelf want ze had toch zeker 10 pnt meer mogen hebben.
Na haar kwamen nog 24 combinaties. Bij iedere nieuwe start hoopte ik dat ik er eentje kreeg die heel kort in de buurt kon komen, maar helaas, ze won met 20 punten los!

Zelf start ik graag als eerste en vind het geen belemmering. Ga er gewoon vanuit dat collega juryleden eerlijk zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:50

Jibbel schreef:
Aranel schreef:

Maar dat zou toch ook raar zijn..? Als jury beoordeel je een proef op het rijden,het plaatje en hoe alles uitgevoerd wordt. Het is niet zo dat ze op een dag maar 10 winstpunten te vergeven hebben en dus voorzichtig moeten uitdelen ofzo.

Ik denk dat het vooral een goede 'smoes' is voor de ruiters die dat zeggen om zelf te accepteren dat ze hun paard nog niet helemaal lekker voor elkaar hebben.

Waar heb je vergelijkingsmateriaal voor nodig?

Iedereen rijd toch voor zichzelf? Ik hoop altijd dat ik hele verschillende proeven krijg.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:52

ik was afgelopen weekend op een wedstrijd waar ik het nivo van de combinaties erg hoog vond. dat klopte ook met de uitslagenlijst, de meesten uit de groep hadden een wp en aantal 2 dikke ;)

Ik vind het geen nadeel om als eerste te starten. je tijd is precies bekend en ja een klein nadeel is het lange wachten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:54

Wat ik wel vindt is dat als je na een erg slechte combinatie start je al gauw wel dikke punten rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:03

ponyparadijs schreef:
Wat ik wel vindt is dat als je na een erg slechte combinatie start je al gauw wel dikke punten rijdt.

Waarom?
Als dat gebeurt vind ik dat een jury niet per combinatie aan het beoordelen is, maar combinaties aan het vergelijken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:06

Dat maakt echt niet uit hoor, een jury punt gewoon wat hij/zij op dat moment ziet.
Zondag hadden we een ring met 20 starts en was de 1e starter 4e, ik moest als 3e en was 3e, dus allebei vooraan erbij gereden!
Ik ben ook vaak 1e geweest als 1e starter :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:08

vonneke schreef:
ponyparadijs schreef:

Waarom?
Als dat gebeurt vind ik dat een jury niet per combinatie aan het beoordelen is, maar combinaties aan het vergelijken

Toch hebben we dat een aantal keer mee gemaakt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:12

Ik denk dat vergelijken menselijk is, dat doet iedereen. Daarom kun je ook eerste of laatste worden ;) en rijdt je niet alleen voor je punten maar ook voor een plaats. En ik denk zeker dat je voordeel hebt als je een hele slechte combinatie voor je hebt.
Als jij eerst bij een afgeragde flat gaat kijken, en dan bij een mooi rijtjeshuis, is dat rijtjeshuis ineens super.
Maar ga jij eerst bij een villa kijken en dan bij een rijtjeshuis, dan zal het rijtjeshuis tegenvallen (rare vergelijking, maar ins sommige klasses is het echt appels met peren vergelijken).

Als je een TOP proef neer zet, kan de jury niet om je heen en zul je je punten toch wel rijden. Is het matig, net wel net niet, dan heb je inderdaad kans dat je iets wat benadeeld bent als je vooraan moet starten.....maar ja, dan is het het ook net niet.
Uiteindelijk zal in de meeste gevallen, de beste wel winnen, en voor de rest: het is en blijft een jurysport!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:43

Je merkt het wel duidelijk welke jury's lager punten bij de eerste (paar) ruiters en welke niet. Het is dan soms wel balen, maar als je eigen gevoel dan goed was, moet je maar hopen dat je een volgende keer een jury treft die geen angst heeft om de eerste ruiter gewoon te punten.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:47

Ik ben eigenlijk van mening dat eerste start je juist het eerlijkste wordt beoordeeld, omdat er dan nog geen vergelijkingsmateriaal is. Dat kan dus in je voor of nadeel zijn.