wanneer mag je met stang en trens oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flora_horses

wanneer mag je met stang en trens oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:51

ik rijd nu m2 en ik vroeg mij af wanneer ik kan gaan trainen met een stang en trens voor het z1?
klopt het dat je vanaf 10 wp in de M2 mag gaan oefenen?

ik wil graag weten hoe mijn paard hierop reageerd

KarinvdM

Re: wanneer mag je met stang en trens oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:55

Dat moet je zelf weten. Ik ken ook mensen die een 4-jarige rustig met s&t gaan rijden...
Ik zou me wel eerst afvragen of het nodig is. Als je paard op alleen een trens ook goed loopt, waarom zou je dan met s&t gaan rijden? :)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:58

KarinvdM schreef:
Dat moet je zelf weten. Ik ken ook mensen die een 4-jarige rustig met s&t gaan rijden...
Ik zou me wel eerst afvragen of het nodig is. Als je paard op alleen een trens ook goed loopt, waarom zou je dan met s&t gaan rijden? :)

Ik kan er 1 lenen van een vriendin, dus ik ben benieuwd hoe hij erop reageerd, dus gewoon puur uit nieuwschierigheid. Als het mij niet bevalt dan ga ik gewoon verder met mijn 'standaar'd hoofstel

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:00

de 1 doet het al in de L1 en de ander pas net voor de start van Z een ander doet het helemaal niet.

Gewoon een keer proberen kijken hoe Patron er op reageert. Dat ding eruit laten kan altijd nog. Misschien loopt hij er juist fijn door. :)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:13

dat is zielig in de m1 ;)

ja adeline en ik willen het een keertje proberen, maar ik ben bang dat hij zijn mond heel snel open doet met zo veel ijzer in zijn mond ;) als hij niet los is doet hij dat vrij snel. dus met stang zie je dat helemaal goed natuurlijk

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:16

proberen kan geen kwaad.

maar opzich valt het wel mee met het zieligheids gehalte een S&T in de m1 of wat voor klasse lager dan ook.
De S&T is net zo scherp als de hand van de ruiter. en opzich is langzaam laten wennen niets mis mee.

Ieder zn eigen ding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:19

ik zelf zou eerst een paar keer op trens starten in het Z zodat je ook aan de proef kan wennen en je paard ook. als je een paar keer bent gestart dan zou ik het proberen met s&t

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:01

iet_patron schreef:
dat is zielig in de m1 ;)

ja adeline en ik willen het een keertje proberen, maar ik ben bang dat hij zijn mond heel snel open doet met zo veel ijzer in zijn mond ;) als hij niet los is doet hij dat vrij snel. dus met stang zie je dat helemaal goed natuurlijk

Eerst zorgen dat ie los is dan hé :D

Ik denk dat je niet moet kijken naar hoeveel punten je hebt in een bepaalde klasse, maar hoe die loopt.
Ik denk dat je dat samen met een (ervaren) instructrice kan proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:59

Daar zijn geen regels voor. Oefenen kan altijd natuurlijk. Ik zou het gaan oppakken als je training ook op Z niveau is. Uiteraard niet zelf gaan "klooien" maar het tijdens een les doen, zodat je er ook echt op gewezen wordt als je iets niet goed oppakt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:06

Hoi!

Gefeliciteerd met je winst :D

Wanneer je met stang en trens wil oefenen sta je vrij om zelf te beslissen wanneer je dit wilt doen. In het M1 of Z2 of... maar...

Als je voor het eerst met stang en trens gaat rijden zou ik dat doen wanneer je instructrice er ook bij is. Zij kan je helpen met het stellen van het hoofdstel, kijken of de bitten goed passen en zij kan je dan corrigeren wanneer jij teveel aan de stangteugel zit. Zoiets doe je dan meestal tegen de helft/einde van je les.. zodat je paardje lekker los is.

:j Zou er niet alleen aan beginnen maar met iemand die er echt verstand van heeft.. je kunt het paard best zeer doen met stang als je er verkeerd mee omgaat/niet leert hoe het goed moet.

Succes!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:38

dat lijkt mij een goed idee om het met mijn instructrice te oefenen, en dat ben ik ook van plan. Mijn instructrice wil wel eens weten hoe mijn paard daarop reageerd. Ze heeft namelijk zelf paarden gehad die juist heel goed liepen op stang en trens en anderen liepen er niet goed mee en die reed ze dus gewoon met een trens in het z.

het duurt nog wel een poos voordat ik z ga starten (ben trouwens nog niet eens startgerechtigd ;))

en idd, zorgen dat mijn paardje los is! maar het is dus de bedoeling dat je eerst met trens je paard losrijd en vervolgens een stang en trens?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:40

Nee hoor, dat hoeft niet. :)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:43

oh oke dan had ik dat verkeerd begrepen ;)
dus gewoon de hele les met stang en trens oefenen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:58

Hoeft niet hoor!! .. maar direct een uur lang M en Z oefeningen rijden (weetniet hoe lang jouw les duurt) met een vreemd bit + hoofdstel is misschien een beetje veel van het goede.

De eerste keer dat er S&T in hangt zou ik vooral beetje simpel rijden (half uurtje ofzo) beetje stap draf stukje galop voltetje hier en daar.. maar niet gelijk alles verwachten. Even aanvoelen wat je wel al en wat je nog niet kunt vragen. Sommige paarden moeten best wel even wennen.

Ik persoonlijk wil eerst alleen "goede ervaringen" door simpel te rijden met S&T zodat het vertrouwt raakt en het paard ontspant voor ik meer ga vragen.

Maar ook dat is voor iedereen verschillend :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-05-12 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:00

oh, maar ik heb altijd maar een half uurtje les ;)
en ik oefen ook nog geen z oefeningen, o wacht alleen appuyeren (als ik het goed schrijf)
ik snap dat je niet je paard gelijk moet overvragen, hij moet nog wennen aan een ander hoofdstel natuurlijk, en ik ook!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:04

Ah oke. Ik rijd eerst 15/20 minuten "los" (warm stappen, draven, werken aan vorig huiswerk om te laten zien hoe het gaat) en heb dan 45 minuten les. Vandaar mijn reactie :=

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:17

oh vandaar. ik rijd ook eerst een kwartiertje los en daarna een half uurtje les, iets korter dan die van jou dus.