Hallo allemaal,
Ik wil eens een proefje gaan rijden. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe.
Ik heb mijn eerste en laatste proefje gereden toen ik 5 was. Ben nou bijna 19 dus reken maar uit hoe lang dat geleden is.
Ik wou dit gewoon op de manege doen op een manege paard.
Ik weet niet of ik het dan dus leuk vind. Dus misschien rij ik één proefje en daarna nooit meer. Maar misschien vind ik het wel leuk en ga ik er meer rijden.
Nou heb ik een aantal vragen.
* Wat voor proefje zo ik dan moeten rijden en welk niveau dan? (ik rij al heel mijn leven, kan dus gewoon stap, draf, galop, aan de teugel en buiging als het mee zit. Kan geen schouder binnenwaarts en dat soort dingen. Ben ik wel vooor bezig.) Zijn er nog gewoon F proefjes. Want ik hoor daar eigenlijk niks meer over. Iedereen heeft het tegenwoordig over A, B, M, enz. (ik snap wel het niveau van B, M, L en Z om maar te zeggen) Komen F proefjes hier voor of zo?
* Zijn dit officiële proefjes?
* Hoe lang duurt een proefje ongeveer?
* Moet je zelf iemand mee nemen om voor te lezen of doet dat meestal iemand van de manege voor je?
* Hoe duur kost het om mee te doen met een proefje?
* Wat heb je nodig om deel te nemen aan een proefje. Ik zat te lezen over startkaarten en coupons zijn deze nodig? Las dat daar gegevens van je paard op staan. Maar aangezien deze van de manege is weet ik dat niet. Ik heb wel een ruiterpaspoort van de FNRS en het ruiterbewijs. (aan het laatste zal ik voor een proefje wel niks hebben)
* Ik heb geen nette dressuur zweep. Heb wel een lange zweep van 1m of 1,10m maar deze is groen. Moet ik dan een nieuwe nette dressuur zweep gaan halen? Moet je deze overgeven als je van hand veranderd? En op welk punt dan?
* Het even doorzitten bij van hand veranderen op welk punt kan je dat het besten doen? Aan het eind?
* Ik hoor ook mensen zeggen dat het uitmaakt aan welke kant de lus van je teugel (van wat je over hebt om maar te zeggen) hangt. Is dat zo? En zo ja aan welke kant zou hij dan moeten hangen?
* Hoe vroeg moet of is het handig om van te voren aanwezig te zijn? (ik weet natuurlijk niet of mijn paard daar voor al een proefje heeft gelopen)
* Hoe kom ik aan de proef? Zodat ik weet welke gangen en figuren ik moet rijden.
* Ik heb lang haar is het dan verstandig om een haarnetje er om heen te doen? Hoe werkt zoon ding eigenlijk? Blijft dat met elastiek of klipjes zitten of zo?
* Moet je met een proefje ook goed door de hoeken heen rijden?
Hoop dat het hier goed staat. En dat het niet te veel vragen zijn.
Als iemand nog extra tips heeft of dingen die ik moet weten of waar ik aan moet denken. Hoor ik het graag. Alles is welkom