het valt mij op dat de een het wel en de ander het niet doet; de voeten/sokken van hun paard afscheren als ze op concour gaan.
In het proevenboekje staat er verder niets over in, maar móet je de sokken scheren, of mag je dat zelf weten?
Volgens iemand op stal moet je de sokken scheren, anders mag je je proefje niet rijden. Maar ik weet dus niet of het klopt wat hij zegt, of niet. Want opzich, vind ik dit best overdreven.
Weet iemand of dit een 'moet' is?

)
Is smaakgebonden. Bij een KWPN'er vind ik het zelf mooier als er geen wildgroei aan sok is, maar aangezien mijn paard altijd buiten staat lijkt het mij slimmer om die sokjes fijn te laten doen waar ze voor bedoeld zijn (afwatering, scheelt een hoop gezeur met mok als je zo'n warmbloed-toefje laat zitten). Daarvoor neem ik de opmerkingen van stalgenoten over dat mijn paard zo'n onverzorgde haarbal is wel voor lief. Ik word juist altijd een beetje kriegel van die mensen die neurotisch al het haar van hun paard af moeten hebben, zeker bij Friezen/Haflingers/Tinkers/Fjorden vind ik het niks (en laat dat in mijn omgeving nou net de mensen zijn met commentaar op de mini-toefjes sok van mijn paard 
Niet dat ik dat vanuit de gemiddelde caravan kan zien en daadwerkelijk ga doen, maar zo kijkt de bond er dus blijkbaar wel tegenaan