Voor het eerst starten op gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Voor het eerst starten op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:06

Hoi!

Ik ga deze maand voor het eerst starten op gras. De hoefsmid heeft er rekening mee gehouden door gaten te maken in de ijzers.... Maar nu nog een belangrijk punt: De kalkoenen!

Hoe kies je die uit?
Wat heb je hier allemaal bij nodig?

Ik heb geen flauw idee want ik heb eens zitten kijken op internet en zag verschillende maten 14mm, 17mm etc. Ik weet dat de gaten wel evengroot zijn maar er zit nog wel verschil in de kalkoenmaat zelf. Dan heb je nog punt en stomp??

En heb je echt speciaal gereedschap nodig hiervoor of zou het ook met gewoon gereedschap kunnen?

Bonny_CT

Re: Voor het eerst starten op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:26

Je hebt heel veel verschillende soorten, ik rij altijd met punt buiten kant vierkant binnenkant in de cross. Met een gewone steeksleutel gaat het ook!

Vraag het anders eens aan Rob van Bariton, hij weet het ongetwijfeld ook

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:43

Ik ben gewoon naar de ruitersportwinkel gegaan, en daar hebben ze mij een paar aangeraden. Hoe groot ze zijn? Geen ideee maar gaat wel goed :')

verder moet je een steeksleutel hebben om ze erin te draaien, bij die van mij nummer 13 :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:45

Naast de steeksleutel heb je ook iets nodig om het vuil uit de gaten te halen :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:50

Wat voor kalkoenen je gebruikt is afhankelijk van je paard en van de ondergrond waar je op rijd.

Op een hardere bodem gebruik je kleinere kalkoenen, er komt anders teveel kracht op de hoef om de grote kalkoenen de bodem in te drukken iedere keer. De puntige zijn hierdoor ook beter geschikt voor een hardere bodem.

Op een drassigere ondergrond gebruik je grotere kalkoenen.
Hoe onstabieler je paard, hoe meer extra grip hij nodig heeft, hoe meer je eronder moet schroeven.

Ik zet zelf daarnaast meestal aan de buitenkant van de voet een slag grotere kalkoen dan aan de binnenkant. Enkel als het heel blubberig zou zijn zal ik grote kalkoenen aan de binnenkant plaatsen, als je ze echt heel hard nodig hebt. Dit om het risico op beschadigingen zo klein mogelijk te maken.

In de meeste gevallen ziet het er bij mijn paard zo uit:
- Voor kleine vierkante kalkoenen of bij hele harde bodem, kleine puntige.
- Achter buiten grote vierkante.
- Achter binnen kleine vierkante.

Verder zijn er van die dingen te verkrijgen met aan één kant een pinnetje en aan de andere kant een staalborsteltje. Vind ik zelf wel handig om de rotzooi uit de hoeven te krijgen. Fijnste is trouwens om thuis de gaten schoon te maken en er dan een watje (evt met wat olie zodat het goed blijft zitten) in te doen. Het is best veel werk om de gaten echt goed schoon te krijgen dus dat scheelt je tijd en stress op concours!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:13

Ik heb mee zitten lezen over het soort proppen (kalkoenen).
Maar ik snap alleen nog niet helemaal waarom jullie 2 verschillende proppen in draaien?
Ik heb standaard 1 maat voor alle bodems...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:18

Omdat op een hele natte/drassige bodem de kleintjes echt niet genoeg steun geven.
En ik wil niet met onnodige grote kalkoenen rijden omdat dat een groter risico is ivm aantikken, en omdat het helemaal niet zo goed is voor de hoeven, er komt namelijk heel veel kracht op één punt op het moment dat grote kalkoenen in een harde bodem gedrukt moeten worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:27

eenvoudig gesteld:
harde bodem, alleen glad door nat en platgelopen gras: korte puntige kalkoenen
"zachte" bodem (afdruk is duidelijk te zien): vierkante lange en dikke kalkoenen

en verder zal ervaring je leren wat het beste is voor springparcours etc...

ik heb voor 10 euro een sleutel gekocht met verschillende uitsparingen voor verschillende maten kalkoenen en een tap.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:41

Klinkt allemaal heel logies... Had er alleen nog nooit over gehoord... :o

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:10

Bonny_CT schreef:
Je hebt heel veel verschillende soorten, ik rij altijd met punt buiten kant vierkant binnenkant in de cross. Met een gewone steeksleutel gaat het ook!

Vraag het anders eens aan Rob van Bariton, hij weet het ongetwijfeld ook

Ja ik zie hem straks dus dan zal ik het alsnog even vragen maarja hij zei de vorige keer: Ja die kan je in de winkel kopen (ja dat weet ik, maar werd er niet wijzer van haha)

Bedankt iedereen!
Het is wel lastig om te bepalen welke ik dus moet nemen want ik weet niet hoe goed de grond daar dan is. maar als het bijv. veel geregend heeft dan kun je er dus vanuit gaan dat het zachte grond is (lijkt mij?)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:44

Je zou ook gewoon een paar verschillende setjes kunnen kopen. Kost dan even wat meer, maar dan kan je gewoon een bakje meenemen met verschillende soorten zodat je ter plekke kan bepalen welke je gebruikt.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:27

Je kan ook even bij mn werk langs komen! ruitersport wognum, hebben daar veel verschillende kalkoenen, evenals optab dingetjes enz

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:06

Bij veel ruitersportzaken heb je ook wel kant en klare koffers met meerdere soorten en maten, waarbij ook een sleuteltje en borsteltje voor de ijzers bij zit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:07

Taxc zijn heel handig, dan hoef je het gaat niet zo goed schoon te maken als normaal :)
Ik heb grote vierkante voor natte bodem en kleinere pinten voor harde bodem

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:12

Ik heb ook verschillende maten.
De groteren moet je echt alleen bij hele slechte grond gebruiken, want anders komt er veel te veel frictie op de ijzers.

Altijd in een hoef twee even grote schroeven draaien, anders krijg je ook gegarandeerd frictie.
Soms doe ik wel achter de iets grotere in, en voor de normale.
Maar nooit een kalkoen in een hoef doen, of twee verschillende maten !

Maar als ik jou zo hoor zou ik gewoon voor de standaard puntige gaan, die volstaan eigenlijk altijd wel.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:24

Ik sluit mij bij CM aan!