Iemand tips voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

walkaway_

Iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:47

hey,
sinds deze zomer rijd ik op een 4 jarig d-pony arabiertje.
ik het begin was het 3x niks en leek het wel of het nooit wat ging worden, je kon er niet fatsoenlijk mee draven zonder dat ze van alles wegschrok. Na al die maanden is het me eindelijk gelukt om redelijk dressuur te kunnen rijden en op de manege waar de pony staat parcourtjes tot 1 meter rond te springen.
maar mijn probleem is nu dus, op "vreemd" terrein begint alles weer opnieuw met het wegrennen en alles. Ik heb nu een startkaart aangevraagd en wil binnenkort starten in de B dressuur en springen met haar, maar aangezien ze alles vreemd vind gaat dit niet makkelijk worden.
iemand tips?
xx

Cossie

Re: Iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:50

Als het je eigen pony is zou ik met wedstrijden wachten, dat is de eerste tip die in mij op komt.
4 jaar is nog best jong, zou het rustig aan doen.

walkaway_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:52

nou het is niet 100% mijn eigen pony maar ik lease/rij hem voor de eigenaar,
de eigenaar is soms wat over-enthousiast en wil dan zo snel mogelijk zo ver mogelijk komen enzo, vandaar

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:53

Je er niet te druk om maken. Gewoon naar die wedstrijden gaan voor de ervaring en niet voor de proef zelf. Paardje is nog jong dus geeft het de tijd

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:54

Veel vreemde terreinen opzoeken en daar oefenen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:47

aankloppen bij diverse verenigingen en vragen of je een keer op hun terrein mag rijden (evt tegen betaling), net zo lang tot het paard inziet dat het niets anders is dan rijden op eigen terrein.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:48

gewoon doen!, is het enige advies dat ik je kan geven :)

lovefifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:55

Mijn pony lijkt wel een beetje op die van mij alleen is die van mij 13 en niet zo super erg als die van jou(niet rot bedoelt ofzo hoor)maar als ik een wedstrijd doe is die ook heel erg druk en als ze de trailer uit komt maakt ze zich groot en gooit haar Hooft omhoog als ze dat doet praat ik zacht en gerust stellent tegen haar en ga eerst wat met haar lopen over het terein het helpt echt en als ze het goed doet beloon ik haar tip:zorg dat de pony je leert vertrouwen dan komt het vast wel goed veel succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:19

Ik zou gezien de leeftijd komende jaar eerst lekker gaan dressuren, en zo nu en dan een bb parcoursje meepakken, zo went ze vanzelf aan vreemde dingen en vreemd terrein.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:57

Mijn verzorgpony is ook een angsthaas, als ik jou was zou ik gewoon eerst aan wat onderlinge wedstrijdjes meedoen (zonder startkaart) dat is bijv. 4x in het jaar dezelfde wedstrijd. als je daar dan elke keer aan mee doet gaat hij vanzelf wennen aan het terrein. dus gewoon lekker rustig aan onderlinge wedstrijdjes rijden en hem laten wennen en vooral vertrouwen opbouwen !

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:26

beste tip hierboven :)

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:01

iriscap schreef:
beste tip hierboven :)

Bedankt !

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:04

Gewoon aventoe met 'm op pad gaat, zo groeit het vertrouwn in jou en zijn eigen zelfvertrouwen. Des noods ga je alleen voor het trainen ergens anders heen.

Kilometers maken!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:59

Thuis alles eerst goed bevestigen.
Als dat goed gaat dan zou je kunnen kijken of je niet ergens een bak kan huren om zo je paard op vreemd terrein te laten wennen.

Meteen in het diepe en wedstrijden rijden kan een hoop stress opleveren immers heb je als ruiter ook vaak een bepaalde spanning.
Oefen je op vreemd terrein zonder wedstrijden dan is de druk ook minder want je gaat niet voor punten.

Mijn Av merrie is 9 heb haar nu een jaar.
En ze is nog lange na niet klaar voor wedstrijden.
Ook bij haar gaat ik het langzaam opbouwen.

lisahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:35

ga is naar een vreemd terrein, wedstrijd kan ook, ze went er vanzelf aan ze moeten alles toch een keer leren.