Bonitolover schreef:* Hoe kan ik Calypso laten ontspannen op concours
Zelf ontspannen blijven rijden, de eerste keren gewoon gaan voor de fun en ervaring en je paard goed bezig houden dus niet zomaar rondjes rijden, lekker overgangen en figuren en hoeken diep in, dat ie met zijn hoofd bij jou blijft
* Calypso vind het moelijk om actief + nagefelijk te blijven. Hoe kan ik dit het beste oplossen
Actief houden: Streng zijn op jezelf dat je alleen aandrijft als je van je paard meer activiteit verwacht en dat je paard ALTIJD reageert in de mate dat je hulp geeft. Dus als jij een keer flink in moet komen omdat hij een beetje tralalala rondkijkt ipv voorwaarts te gaan, moet hij ook echt flink voorwaarts. De voorwaartse reactie belonen en zeker niet afremmen, mooi benen lang en stil en soepel mee proberen te zitten.
Nageeflijk: dat moet vanuit die impuls komen, dus dat moet eerst voor elkaar zijn. Als je paard met impuls loopt en mooi buigt om je binnenbeen in de wendingen, dus voor jou ontspant en reageert op je hulpen dan zakt hij vanzelf aan de voorkant in je hand. Jouw contact met zijn mond moet daarbij soepel en verend zijn, zodat hij leert vertrouwen op je zachte hand.
Ook de goede galop vind Calypso erg moelijk. Hoe kan ik dit trainen.
Zelf goed middenin je zadel zitten, binnenheup een ietsje naar voren en je paard van het binnenbeen af en aan je buitenteugel hebben. Als het paard het zelf lastig vindt, probeer ik vanuit het wijken voor het been aan te springen.