jury-hokjes-angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjesterre

jury-hokjes-angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:07

hoi bokkers,
Ik heb een vraagje; Ik rij al een tijd op een tuigermerrie van iemand anders.
Ze heeft meer in zich dan af en toe een rondje voor de kar, dus zijn we begonnen met wedstrijd rijden.
Ik heb daar zelf weinig ervaring mee, en het paard idem.
Nu heb ik inmiddels 3 wedstrijdjes gereden, waarvan 1 voor ons doen goed ging.
de andere 2 waren met juryhokjes, en zodra ze die ziet, flipt ze.
Een auto geen probleem, ze is goed verkeersmak, die hadden ze ook staan bij de wedstrijd waar het wel goed ging.
Heeft er iemand anders ervaring mee, met het eng vinden van dat soort dingen?
En hoe hebben jullie dat opgelost?

groetjes tessa

(ben nog maar kort actief op bokt, weet nog niet zo goed hoe alles werkt, dus als ik iets fout doe, hoor ik het graag:))

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:11

Mijn paard was ook niet dol op juryhokjes. Dat komt omdat je niet voldoende de leiding hebt, dan heeft het paard niet genoeg vertrouwen om er gewoon langs te lopen.
Dus kordaat rijden, niet twijfelen en gewoon er langs.
Wat ook kan helpen is eerst niet te dicht er langs rijden, dus zorgen dat je zelf de lijn rijdt en het paard niet uitwijkt. Dan kan je het volgende rondje er weer iets dichter langs rijden.

eefjesterre

Re: jury-hokjes-angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:18

oke bedankt. wat er wel bijkomt is dat ze erg lastig karakter heeft, staan ze ook ombekent(stamboom) dus als ze iets in d'r hoofd heeft, gebeurd dat ook. Daarom moet ik het zien te voorkomen, dus wel goede tip:) bedankt!

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:50

Iemand die ik goed ken heeft hetzelfde probleem. (ook een tuiger)
Om de merrie meer km's/ervaring te geven ben ik nu crosstrainingen met haar gaan rijden.
Zoveel nieuwe dingen/ervaringen met de hoop dat ze daarna veel minder kijkerig is.

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:19

Mijn verzorgpaard heeft dat ook, gewoon steeds langs het hokje lopen en steeds wat dichter en laten snuffelen. Of gewoon vaak meedoen zodat ie er vanzelf wel een keer aan went.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:25

Laat ze er rustig aan wennen en maak er zelf geen 'belangrijk iets' van :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:30

Je kunt ook de eerste paar rondjes langs het juryhokje schoudervoor/omstellen zodat het paard aan het werk blijft en geen tijd heeft om te kijken..

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:37

Vervelend! probeer voordat je proef begint een paar voltes te rijden voor het juryhokje, desnoods iets verder er van af, maar wel goed voorwaarts houden.
Misschien kun je een keer in een bak rijden van die wedstrijdorganisatie, dan heb je wat langer de tijd? dat kost wss wel geld maar misschien is het dan ook zo over
Succes :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:11

Zo lang mogelijk in de ring rijden voor je proefje.
Zorg dat je klaar staat als de ruiter voor jou uit de ring komt. En ga er dan meteen in, dat is extra tijd.
Lekker draven en goed voorwaarts houden, ook in je proef. Rij een grote volte bij B of bij E.
Daarna ga je rustig je volte verschuiven naar de C. Lukt het niet, niet gaan vechten, dan heb je alleen maar meer stress in je paard!
Ga van hand veranderen en doe het op nieuw: Grote volte B of E en weer naar de C.

Wat ik ook altijd doe, is zorgen dat je op het moment, dat je het seintje van de jury krijgt, ik op de verkeerde hand zit.
Dan kun je nog even rustig van hand veranderen (is ook weer extra verkenning) ;)

Blijf vooral ontspannen en doe alsof je gek bent op het moment dat ze raar gaat doen. Niet vechten, dat werkt ave rechts!!!
Geef het tijd, het is nieuw voor jullie allebei! En jullie zijn niet de enige met een "probleempje" op wedstrijd ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:20

Je hebt meestal wel even tijd voordat je je proef moet starten.
Gewoon direct de ring in gaan en richting het juryhokje rijden.
Op het moment dat de oren naar voren gaan(en ze dus iets 'engs' ziet) op de volte. Dan weer verder rijden, langs het jury hokje.
Springt ze naast het juryhokje opzij? Direct op de volte.

Zelf denk ik dat je het ook kunt oplossen met kilometers maken.

jonasdebock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:31

proberen in binnenstelling voorbij te rijden en met u binnenbeen haar in de richting van het jurykot te begeleiden, als het echt een groot probleem blijft moet je eens de piste met dat kotje huren en en iemand in de piste laten staan en jij tussen die persoon en dat kot rijden en die persoon geleidelijk aan laten opschuiven.

eefjesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:35

ah, bedankt voor alle tips!
ik ben al een tijdje niet meer online geweest, dus vandaar laat met mijn reactie.
Het rijden en het onder controle hebben gaat nu al stukken beter, dus hopelijk binnenkort op wedstrijd ook.
Nogmaals bedankt voor alle tips!

lisajenifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:13

kun je niet ergends met een juryhokje oefenen?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:34

Heel herkenbaar.. bij mij is het ook drama met jury hokjes.. buiten cc geen probleem met de auto's.
binnen, ene x kan ik er redelijk bij in de buurt komen. andere x kom ik niet verder dan e of b. ik ga gewoon doen alsof er niks aan de hand is.. resultaat, hele kleine bak, extreem lage punten maar wel weer een ervaring rijker. kilometersmaken is de beste oplossing. ik hoop straks binnen iets beter te kunnen rijden weer.
maar die van mij vind alles eng.. witte hekjes eten paarden vlees. thuis dus witte hekjes gemaakt en naast de bak gezet, gaat steeds beter

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:07

1 Zelf niet naar het hokje kijken. Onbewust geef je dan aan dat daar gevaar loert. En je gaat er onbewust naar zitten=spanning=extra spanning bij het paard opwekken. Hoe losser je er mee omgaat, hoe eerder het paard snapt dat het zich druk zit te maken voor niks en zal ontspannen. LACH er dus om, al of niet hardop en maak je er zeker niet druk of boos om, want dat is ook weer verkeerde energie.
2 Is al genoemd, wend zelf eerder af, rijdt in een rechte lijn er langs, goed kijken waar je heengaat tussen de oren van het paard door, negeer het hokje. Tweede rondje wend je iets later af. En hopelijk zit je het derde rondje al op de hoefslag. Lukt dat niet, blijf dan liever rechte lijnen rijden voorlangs zodat de proef nog lijn heeft en het paard niet opgefokt raakt, dan steeds een hoop gesodemieter voor de neus van de jury en een opgefokt paard dat verder ook steekjes laat vallen daarom.
3 Ook genoemd, genoeg van te voren flink je binnenbeen erbij en
4 wat of flink binnenstelling. Als het hoofd nl naar binnen is, van het hokje af, is die kant op uitwijken een stuk lastiger tenzij ze echt gaan springen of achteruit gaan.
Daarbij vestigt paard zo ook niet de aandacht op het enge voorwerp.
Daarbij brengt een paard in stelling ook niet zijn hoofd omhoog wat zo typisch is bij dit soort verzet en het zo lastig maakt controle te houden.

Als een paard werkelijk "aan de teugel" is, is het gehoorzaam aan de hulpen en zal het enge dingen theoretisch moeten negeren.
Paard dat erg verzet geeft staat dus feitelijk niet aan de hulpen en dan kun je je afvragen of het zinvol is om wedstrijden te starten.
Iets langer thuis doorrijden en oefenen op werkelijk "aan de teugel" als in werkelijk gehoorzaam op jouw hulpen te krijgen, is misschien het beste advies. Je kunt bv tijdens een buitenrit eens een paar pasjes opzij vragen, of een keertwending, om te zien of ze op je hulpen reageert of alleen maar "loopt". Leren reageren op eenzijdige beenhulp is altijd nuttig.

Maar als je al ingeschreven staat op wedstrijden, heb je in elk geval iets aan de bovenstaande punten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:56

ik ben het met bovenstaande opmerking niet eens of ik begrijp het niet...
dus als het paard aan de hulpen is en "aan de teugel" dan ziet ie dat soort dingen ineens niet meer?

Thuis en in de losrij baan. en ook tijdens de proeven zonder jury hokje of witte hekjes is bij prima te rijden.. en nee niet dat ie alleen maar braaf zijn rondje loopt maar dat ik er ook echt aan kan rijden.
dit gaat allemaal super.. maar dat doet hem zo'n jury hokje echt niet vergeten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:15

Donna89 schreef:
ik ben het met bovenstaande opmerking niet eens of ik begrijp het niet...
dus als het paard aan de hulpen is en "aan de teugel" dan ziet ie dat soort dingen ineens niet meer?

Hij ziet het wel, maar regaeert niet, hij reageert immers alleen op jouw hulpen. Dat is het werkelijke aan de teugel gaan.
Niet alleen maar het hoofd in een bepaalde houding hebben...

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamt onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Zolang je die voorwaarden nog niet bereikt hebt, is wedstrijdrijden feitelijk zinloos, vind ik persoonlijk.

Los vanTS , maar even in het algemeen:
Let ook eens op "overmatig openen". Paarden mogen, in tegensteling tot wat veel denken, de mond best iets openen. Het aansnoeren van de neusriem, die openen tegengaat en dus zorgt dat die punt of boog van een bit tegen het verhemelte kan komen en de wangen tussen de kiezen duwt, is dus een onnodige (wrede) praktijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:07

Hoe je de eerste keer op een schrikrecatie reageert bij zo'n juryhokje, bepaalt hoe een paard er de volgende keer naar kijkt. Lach je het weg, dan zal er minder verzet zijn de volgende keer dan als je er een punt van hebt gemaakt.

Heel vaak is het dat de ruiter onbewust al zit te spannen. Neemt de teugels strakker aan, verander been houding, knelt benen meer aan, kijkt naar het enge voorwerp. Duikt soms zelfs naar voren.

Ik kan hier een leuk voorbeeld van geven. Men weet dat ik vroeger voor de Penny werkte. Ik zette oa samen met mijn ex kwissen en artikelen in elkaar (hij was de fotograaf) en we hadden een keer een foto nodig van een opzijspringende pony.
Een meisje bood zich meteen aan, haar pony wilde nooit langs een bepaald bosje, schrok makkelijk, gedroeg zich idioot etc. Pony werd opgezadeld en erbij gehaald, fotograaf installeerde zich bij het bosje, maar er gebeurde nul komma nul. Waarom niet? Meisje was bezig met hoe ze op de foto zou gaan, we hadden een lacherige sfeer, het bosje speelde geen rol in haar hoofd.
Nog iemand in het bosje met een zakje laten wapperen, maar zelfs dat kon hem niet laten schrikken en uiteindelijk heeft ze hem maar op de hulpen zijwaarts laten gaan, op de foto zag je toch geen verschil.

Daarmee was wel bewezen dat het helemaal geen eng bosje was in de ogen van de pony, maar dat was het geworden in de ogen van de ruiter, wellicht nadat pony echt eens geschrokken was.
Ze anticipeerde op raar gedrag als ze er langs moesten en daardoor ging ze spannen, wat de pony dan weer oppakte als "er moet daar wel wat engs zijn".

Ander voorbeeld: Ik reed eens een paard van iemand die op vakantie was. Dat paard durfde niet langs de deur in de bak. Eigenaar was gewend paard dan aan te pakken en paard was onwijs gespannen. Ik liet het paard gewoon en paar keer met een boog erlangs gaan en schonk er geen aandacht aan. Na een paar rondjes ging hij er gewoon langs. Eigenaar komt terug van vakantie...verwachtte problemen, en kreeg die dus ook gewoon weer.

Ander voorbeeld:Ik reed eens op een Fries van iemand die er op de fiets naast reed. Ze zei dat hij verkeersmak was, maar bang voor trekkers. En natuurlijk kwamen we een trekker tegen. Eigenares gespannen, ik een los teugeltje en een klopje op de hals. Paard draaide niet eens een oor.

Ik blijf dus herhalen, maak er zelf geen probleem van, dat is het belangrijkste! Dan maar een keertje of wat met een boog erlangs. Als er verder niks gebeurt zal paard snappen dat het hokje ongevaarlijk is.
Ga niet straffen, ga niet spannen, ga niet de teugels extra straknemen of wat, doe net of het hokje niet bestaat en doe net of je de spanning van je paard niet in de gaten hebt. Concentreer je op je proef, werk alle onderdelen zo netjes mogelijk af. Dat kleine stukje hoefslag waar je paard dan niet over gaat weegt niet zo zwaar als wanneer het paard totaal over de zeik door de baan gaat en overal fouten gaat maken.

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:55

Doorzetten, en de rest is hierboven al genoemd.