Beginnend wedstrijd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mellienie

Beginnend wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:36

Hee bokkers!

Ik zit eraan te denken om misschien volgend jaar te gaan beginnen met wedstrijden rijden (dan ben ik (hoop ik) net klaar met mijn eindexamen). Maar ik ben nu al een beetje aan het kijken hoe dat nou allemaal gaat en moet en waar allemaal aan gedacht moet worden. Nu heb ik daar een paar vraagjes over.
Ik rijd met een haflinger. Hij is heel goed geschikt voor wedstrijden, hij doet heel erg zijn best en rijdt fijn. Maar als ik wil gaan starten, moet ik dan bij de paarden of bij de pony's starten? Qua ras is het een paard, maar qua hoogte is het een pony (1m 42).
En ik rijd op een stichting die niet is aangesloten bij de KNHS. Het is nu nog niet mijn eigen paard, maar ik lease hem bij die stichting (lees manege). Kan ik dan wedstrijden rijden? Of moet ik bij een vereniging gaan rijden die er wel is aangesloten? En als ik hem ga kopen, hoe moet dat dan?

Groetjes!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:38

Met een Haflinger start je tussen de pony's, tenzij je zelf ouder bent dan 18. Dan start je tussen de paarden. Maar dan heb je ook geen categorie pony's meer.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:46

Nordsvensk schreef:
Met een Haflinger start je tussen de pony's, tenzij je zelf ouder bent dan 18. Dan start je tussen de paarden. Maar dan heb je ook geen categorie pony's meer.

Okee, bedankt. Ik wordt volgend jaar 18, dus dan zal ik in de paarden starten.

antje_vip

Re: Beginnend wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:47

Je moet lid zijn van een rijvereniging, én van KNHS of FNRS. En dan moet je volgens mij ook nog een startpas kopen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:49

Het jaar dat je 18 wordt mag je nog tussen de pony's starten. Dan moet je hem alleen wel officieel laten meten. Je moet je inderdaad wel lid worden bij een vereniging die is aangesloten bij de KNHS.
Als je hem koopt veranderd hier niets aan.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:51

antje_vip schreef:
Je moet lid zijn van een rijvereniging, én van KNHS of FNRS. En dan moet je volgens mij ook nog een startpas kopen.

Okee. Dus je hoeft niet persé lid te zijn van een rijvereniging van de KNHS? Ik heb wel een ruiterpaspoort en ik ga voor mijn ruiterbewijs, dus dan ben ik individueel lid van de KNHS. Maar dan moet ik dus nog lid worden van KNHS rijverenigingen?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:54

Hoi, wat leuk dat je wedstrijden wilt gaan rijden, je hebt er duidelijk over na gedacht. Je kunt dan kiezen uit FNRS of KNHS proeven, FNRS proeven worden op de maneges gehouden en zijn in lagere niveaus, KNHS wedstrijden zijn vaak wat moeilijker en hoger niveau. Je kunt KNHS wedstrijden door heel het land rijden, enige vereisten zijn: Lidmaatschap vereniging, lidmaatschap KNHS daarbij blad paard en sport abbonnement vereist, daarnaast heb je een startpas nodig hiervoor heb je gegevens van het paspoort van het paard waarmee je gaat starten nodig dus toestemming van de eigenaar is wel vereist maar je hoeft geen eigenaar te zijn, ben ik ook niet. Ik zou gewoon bij de paarden wedstrijden gaan rijden daar lopen zeker wel vaker haflingers rond.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:57

Ostra schreef:
Hoi, wat leuk dat je wedstrijden wilt gaan rijden, je hebt er duidelijk over na gedacht. Je kunt dan kiezen uit FNRS of KNHS proeven, FNRS proeven worden op de maneges gehouden en zijn in lagere niveaus, KNHS wedstrijden zijn vaak wat moeilijker en hoger niveau. Je kunt KNHS wedstrijden door heel het land rijden, enige vereisten zijn: Lidmaatschap vereniging, lidmaatschap KNHS daarbij blad paard en sport abbonnement vereist, daarnaast heb je een startpas nodig hiervoor heb je gegevens van het paspoort van het paard waarmee je gaat starten nodig dus toestemming van de eigenaar is wel vereist maar je hoeft geen eigenaar te zijn, ben ik ook niet. Ik zou gewoon bij de paarden wedstrijden gaan rijden daar lopen zeker wel vaker haflingers rond.

Wauw, duidelijk antwoord! :) Maar als je lid wordt van een rijvereniging van de KNHS hoef je er dus niet per sé te rijden? (ik heb wat met het woordje per sé :P) Maar stel nou dat je wedstrijden wilt gaan rijden met een paard waarbij alleen zijn naam bekend is, en verder niets (dat heb ik gelukkig niet, maar er lopen er genoeg rond). Kun je dan geen wedstrijden rijden?

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:10

Je kan gewoon lid zijn van een vereniging zonder er lessen te moeten rijden. je kan dus gewoon blijven lessen waar je bent. voor het paard heb je altijd het paspoort en dingen als het chipnummer nodig voor je een startkaart aan kan vragen

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:17

diddletje schreef:
Je kan gewoon lid zijn van een vereniging zonder er lessen te moeten rijden. je kan dus gewoon blijven lessen waar je bent. voor het paard heb je altijd het paspoort en dingen als het chipnummer nodig voor je een startkaart aan kan vragen

Okee, bedankt! :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:22

mellienie schreef:
Maar stel nou dat je wedstrijden wilt gaan rijden met een paard waarbij alleen zijn naam bekend is, en verder niets (dat heb ik gelukkig niet, maar er lopen er genoeg rond). Kun je dan geen wedstrijden rijden?

Ja hoor, als hij tenminste een chip+paspoort heeft.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:29

De entingen moeten natuurlijk ook helemaal in orde zijn, maar dat spreekt voor zich...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:29

Op bokt is een prachtige WIKI waar heel veel onderwerpen behandeld worden, waaronder wedstrijden gaan rijden.
Hier vind je veel antwoorden op je vragen
http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijd

en natuurlijk op op de site van de KNHS http://www.knhs.nl

Veel plezier met wedstrijden.

Voor Haflingers heb je ook aparte haflingerwedstrijden. Die rijden volgens de regels van de KNHS, maar daar kan je ook starten zonder startkaart. Misschien leuk om dit jaar al eens te doen om wedstrijdervaring op te doen.
http://www.deaangespannenhaflinger.nl vind je meer informatie over haflingerwedstrijden bij jou in de buurt. MEt als hoogtepunt in september de grote jaarlijkse landelijke haflingerdag in Ermelo. Je kan daar dressuur, springen, mennen, cross, etc. samen met zo'n 150 andere haflingers.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:03

janouk schreef:
Op bokt is een prachtige WIKI waar heel veel onderwerpen behandeld worden, waaronder wedstrijden gaan rijden.
Hier vind je veel antwoorden op je vragen
http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijd

en natuurlijk op op de site van de KNHS http://www.knhs.nl

Veel plezier met wedstrijden.

Voor Haflingers heb je ook aparte haflingerwedstrijden. Die rijden volgens de regels van de KNHS, maar daar kan je ook starten zonder startkaart. Misschien leuk om dit jaar al eens te doen om wedstrijdervaring op te doen.
http://www.deaangespannenhaflinger.nl vind je meer informatie over haflingerwedstrijden bij jou in de buurt. MEt als hoogtepunt in september de grote jaarlijkse landelijke haflingerdag in Ermelo. Je kan daar dressuur, springen, mennen, cross, etc. samen met zo'n 150 andere haflingers.

oh ja, natuurlijk zijn de haflingerwedstrijden er ook nog! :) Dat is inderdaad ook heel leuk! Wauw, heel erg bedankt!