paard publiek angst???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

paard publiek angst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:22

zoooo... nu maar eens raad vragen via bokt. ik heb een ontzettend mooie lichtvoetige zwart bloedpaardje die ik nu z2 ga starten. maar mijn probleem is hoe hoger we komen hoe meet publiek tribunes bloemen en mensen. meteen verstrakt mijn paardje en er valt niet meer mee te werken. zo lijken we echt niet verder te komen elke keer op wedstrijd gaan en denken als hij maar rond gaat ben ik ook spuug zat. vooral het binnenseizoen is het heel erg hij word nu 9dus het is niet te jong of wat dan ook hebben jullie iets voor nerveuze paarden gr robin

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:33

Reageert je paard net zo als je andere vreemde dingen tegen komt, bijvoorbeeld in het bos of in een nieuwe omgeving? Het zou kunnen helpen om je paard te leren met spannende situaties om te gaan en meer vertrouwen te hebben in je hulpen op dat moment. Vaak raken paarden zo gestressd van alle indrukken dat ze de ruiter bijna niet meer voelen en dan komen hulpen ook niet meer door. Veel training in vreemde situaties, nabootsen van de wedstrijdomgeving, trainen op locaties met veel mensen en training aan de hand of aan de dubbele lange lijnen kunnen daar wel aan bijdragen.
Succes!

Mandy241

Re: paard publiek angst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:51

Ik zal thuis veel 'enge' dingen trainen. Gewoon rustig aan opbouwen. Als hij hier niet meer van schrikt, kun je hetzelfde op vreemd terrein doen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:57

Volg eens een schriktraining. Die zijn er niet alleen voor recreanten maar juist ook goed om wedstrijdpaardpaarden leren om te gaan met een nieuwe omgeving, spannende oefeningen. Hierdoor leren ze het vluchtgedrag te minderen, vertrouwen op de ruiter. Je kunt je paaard leren de opgebouwde spanning weg te laten vloeien. Uiteindelijk zal je paard veel zelfverzekerder zijn. En laat de aanwezigen eens een keertje klappen voor je, tenzij die al helemaal heet is, dan verergert het.

wembleyk

Re: paard publiek angst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:59

ter aan vulling van mijn verhaal. ik heb wembley(mijn paard) al vanaf dat hij 2 is. Altijd erg lief voor mens en dier maar oooh zo gespannen bij alles wat hij eng vind. Dat begon toen we zijn begonnen in de B en nu we Z2 gaan rijden is het nog steeds niet weg. Ik heb op meerdere plaatsen deel genomen aan onderlinge wedstrijden heb maneges opgebeld of ik daar mocht rijden vanwege de spanning ij mijn paard.
En heb thuis meerdere voorwerpen inde bak gelegd waarbij ik een proef ging rijden.
Heb het wel eens zo gehad dat ik een steekkar op de kop in de bak legde een blauwe ton dekens over de bak rand en een kerst boom vlak naast de hoefslag na een paar minutjes(de minutjes die ik met wedstrijd niet heb) liep hij er zo langs en op het moment dat hij er langs liep kwam mn moeder er aan en wilde mij de proef voor lezen. In haar hand had ze een pieterpeuterig kamer plantje uit huis. ja zei ze hij vind bloemen ook en en die heb je er nog niet. Ze zette het plantje naast een bak paal ik rij er lang en hij schiet toch of zei van dat ene mini plantje. En echt of ik hem nou beloon en gerust stel of ik zeg kom op wem stel je niet aan het werkt alleemaal niet!!! iedereen zegt altijd wouw wat is die mooi wat is die mooi maar alleen mooi heb je niks aan. Op wedstrijd weet hij het prescies thuis is er niks aan de hand.Maar het moet nou een keer klaar zijn