Jonge paarden in de sport..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linerfa

Jonge paarden in de sport..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:18

Hallo allemaal,

Ik lees hier op bokt heel veel mensen met hun jonge paard, bijvoorbeeld een paard van een jaar of 5 al in het M.. Wat vinden jullie hier nou van? Mijn mening is daarover dat ik het veelste vroeg vind.. Je zet toch een kind van 6 ook niet in groep 8? Misschien een gekke vergelijking, maar zo denk ik er wel over..

DaraBariton

Re: Jonge paarden in de sport..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:43

Maar als een kind goed is op school dan mag er in sommige gevallen toch ook een groep overgeslagen worden? En de KNHS heeft regels. Bijv. paard dat 5 jaar geworden is mag vanaf april in het M uitgebracht worden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:46

Ja ligt er helemaal aan hoe het paard zich ontwikkelt of ontwikkeld heeft. Je hebt vijfjarigen die echt nog jonkies zijn en waarbij je bijvoorbeeld echt nog aan balans en basis moet werken en andere vijfjarigen zijn er wel klaar voor :) Maar het is idd niet goed als mensen te graag te snel de sport in willen gaan, fysiek maar ook mentaal. Ik zou liever iets langer de tijd nemen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:51

Hoe goed een paard er ook klaar voor is, feit blijft dat de meeste groeischijven past sluiten/gesloten zijn met 6. Dus paarden (te) vroeg in de sport ben ik geen voorstander van! Dan liever uit laten groeien en met 6 of 7 in een korte tijd naar het Z rijden. Een goed paard wat er "klaar" voor is, kan dat namelijk ook!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:54

een paard mag vanaf 3/3,5 toch al wedstrijden lopen??
sommige paarden vliegen er doorheen inderdaad.

ik vind dat de leeftijd wat later moet worden, vanaf een jaar of 5.
dan nemen mensen misschien ook de tijd om het paard uit te laten groeien en pas met 3,5/4 jaar beginnen met beleren.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:54

linerfa schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees hier op bokt heel veel mensen met hun jonge paard, bijvoorbeeld een paard van een jaar of 5 al in het M.. Wat vinden jullie hier nou van? Mijn mening is daarover dat ik het veelste vroeg vind.. Je zet toch een kind van 6 ook niet in groep 8? Misschien een gekke vergelijking, maar zo denk ik er wel over..

Zodra je een jong paard met een kind vergelijkt denk ik al dat je verkeerd denkt. Je kunt paarden niet met mensen vergelijken!

Zelf heb ik er geen problemen mee. Mijn 6 jarige loopt nu ook net Z.

Bij dressuur zie je meer dat je meer thuis trainen, later op concours gaan en dan snel doorstromen (of zelfs beginnen) in het M/Z. Met een springpaard is dat niet mogelijk, die moeten kilometers maken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:59

Koekje_ schreef:
linerfa schreef:
Hallo allemaal,

Zodra je een jong paard met een kind vergelijkt denk ik al dat je verkeerd denkt. Je kunt paarden niet met mensen vergelijken!

Zelf heb ik er geen problemen mee. Mijn 6 jarige loopt nu ook net Z.

Bij dressuur zie je meer dat je meer thuis trainen, later op concours gaan en dan snel doorstromen (of zelfs beginnen) in het M/Z. Met een springpaard is dat niet mogelijk, die moeten kilometers maken.

Hoezo kan dat niet bij springpaarden? Als jij een paard wegbrengt naar bijvoorbeeld een ruiter die meermaals Z heeft gestart moet ie gewoon HC starten tot hij Z start? Of bedoel je dat jij vindt dat de paarden km moeten maken? In dat geval ben ik het niet met je eens, springpaarden worden op de meeste springstallen gewoon dressuurmatig getraind en nemen af en toe een sprongetje mee. Geen enkele paard springt daar heel de week. Het is gewoon kijken wat voor het dier het beste werkt. :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:02

Maar een springpaard moet wel ervaring krijgen in het parcours(bijv. met lastige lijnen, afstanden) dus ook km's maken :)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:03

Selka schreef:
Hoezo kan dat niet bij springpaarden? Als jij een paard wegbrengt naar bijvoorbeeld een ruiter die meermaals Z heeft gestart moet ie gewoon HC starten tot hij Z start? Of bedoel je dat jij vindt dat de paarden km moeten maken? In dat geval ben ik het niet met je eens, springpaarden worden op de meeste springstallen gewoon dressuurmatig getraind en nemen af en toe een sprongetje mee. Geen enkele paard springt daar heel de week. Het is gewoon kijken wat voor het dier het beste werkt. :)

Dat eerste klopt niet, Ik heb ook meerdere malen Z gestart en dan mag je inderdaad geen B meer, je mag wel gewoon officieel L en M starten.

Met kilometers maken wordt bedoeld op concours. Een springpaard moet veel zien op andere plekken. Je kan niet thuis t/m bijv. Z hoogte trainen en dan op concours een Z parcours springen. Je gaat naar oefenparcoursen/ BB parcours en dat bouw je op. Dat springruiters thuis weinig springen, daar heb je inderdaad gelijk aan!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:04

Ag ik ben er langer op tegen met 5 rij je eens leuk b/l dat is nog tijd zat en met jaar of 9 z.
Maja ik denk dat het gros zichzelf wel tegenkomt. Kijk naar die jonge paarden competities... Kijk hoeveel er met zn 15 nog op hoog niveau lopen...

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:47

Ik vind het gewoon een beetje egoistisch van de ruiter zelf, een paard van 6 jaar? is in mijn ogen misschien wel toe aan het ''werk'' maar inderdaad wat hierboven gezegd is, is nog niet helemaal uitgegroeid.. En waarom wil je een paard zo snel mogelijk in een hoge klassen starten? Om het vervolgens als een Z paard van 6 jaar te kunnen verkopen? Vind dit echt een beetje hypocriet.. Colette ook met jou ben ik het eens hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:51

Selka schreef:

De springpaarden moeten routine houden in de parcoursen. Ik merk dat heel sterk aan die van mij, als ie te lang thuis blijft loopt ie toch minder fijn in het parcour. Die van mij wordt in juni 7 en hobbelt gewoon B hoor overigens :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:53

een paard kan meer waar maken,lichamelijk en geestelijk na zijn 8 jaar dan ervoor.
Mensen zijn haastig,vooral om financiele belangen,de sport dus.
Kan het paard het niet aan,jammer...dan beland hij in de handel.Gaat het goed dan is het geluk hebben.
Over het algemeen zou ik nooit een paard van 6 kopen wat al Z loopt.
Liever een onbeleerd paard van 4.Dan weet ik tenminste dat mocht hij gebreken hebben het niet komt door te vroeg, teveel vragen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:02

Ik heb vorig jaar een 4-jarige gekocht en die langzaam maar zeker opgebouwd in training.
Dit jaar is ze 5 en wil ik beginnen met wedstrijden. We rijden heel af en toe intensief en de momenten dat ik rij (ongeveer 3 á 4 keer in week) ben ik heel erg consequent. Paard heeft de basis perfect geleerd en is nu klaar voor wedstrijden. Op het moment dat ik start weet ik ook zeker dat het haar makkelijk afgaat.

Met mijn andere paard ben ik pas begonnen met wedstrijden op haar 6e. Die is nu 16 en vorig jaar nog röntgenologisch nagekeken. Dierenarts vond dat het er allemaal nog super uit zag. Hij verwachte niet zulke goede foto`s bij een 16-jarige! Paard is heel fit en heeft nog nooit gebreken gehad.

Je kunt wel op jonge leeftijd starten mits je dit goed opbouwt en rustig aan doet. Vaak zijn paarden op jonge leeftijd te intensief gereden waardoor er overbelasting optreed en vroegtijdige slijtage.

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 13:07

paard89 schreef:
Ik heb vorig jaar een 4-jarige gekocht en die langzaam maar zeker opgebouwd in training.
Dit jaar is ze 5 en wil ik beginnen met wedstrijden. We rijden heel af en toe intensief en de momenten dat ik rij (ongeveer 3 á 4 keer in week) ben ik heel erg consequent. Paard heeft de basis perfect geleerd en is nu klaar voor wedstrijden. Op het moment dat ik start weet ik ook zeker dat het haar makkelijk afgaat.

Met mijn andere paard ben ik pas begonnen met wedstrijden op haar 6e. Die is nu 16 en vorig jaar nog röntgenologisch nagekeken. Dierenarts vond dat het er allemaal nog super uit zag. Hij verwachte niet zulke goede foto`s bij een 16-jarige! Paard is heel fit en heeft nog nooit gebreken gehad.

Je kunt wel op jonge leeftijd starten mits je dit goed opbouwt en rustig aan doet. Vaak zijn paarden op jonge leeftijd te intensief gereden waardoor er overbelasting optreed en vroegtijdige slijtage.

Ik ben het helemaal met jou eens hoor, begrijp me niet verkeerd, tuurlijk kun je met een jong paard starten, maar er zijn genoeg mensen die hun paarden over belasten. Mijn mening is een 6 jarig paard hoort niet in het Z thuis!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:49

Hier zijn al best veel discussie over geweest :)

Ik denk dat veel huis tuin en keuken ruiters (ben er zelf ook een) het niveau nogal overschatten. Als je met een jong paard begint, en hier geen, tot zo weinig mogelijk fouten in rijd zul je sneller door de klasse gaan dan wanneer je incorrecte dingen weer moet gaan herstellen. Daarbij spelen vaak de handigheid van de amazone, en de capaciteiten van het betreffende paard een enorme rol. Een amazone met ervaring op het niveau weet hoe een oefening moet voelen, en kan dit gevoel dus weer sneller opzoeken dan een amazone met minder ervaring.

Mijn guppie van 5 mag vanaf April ook een paar wedstrijdjes in de M1 doen :)
Hij is vanaf Juni vorig jaar dan een keer of 15 mee geweest op wedstrijd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:01

themuisje schreef:
Hier zijn al best veel discussie over geweest :)

Ik denk dat veel huis tuin en keuken ruiters (ben er zelf ook een) het niveau nogal overschatten. Als je met een jong paard begint, en hier geen, tot zo weinig mogelijk fouten in rijd zul je sneller door de klasse gaan dan wanneer je incorrecte dingen weer moet gaan herstellen. Daarbij spelen vaak de handigheid van de amazone, en de capaciteiten van het betreffende paard een enorme rol. Een amazone met ervaring op het niveau weet hoe een oefening moet voelen, en kan dit gevoel dus weer sneller opzoeken dan een amazone met minder ervaring.

Mijn guppie van 5 mag vanaf April ook een paar wedstrijdjes in de M1 doen :)
Hij is vanaf Juni vorig jaar dan een keer of 15 mee geweest op wedstrijd.

Helemaal eens met deze post.

Ik heb het al eens vaker geschreven, men blijft ontzettend overschatten hoeveel uren een paard moet maken om M of Z te kunnen starten. In de meeste gevallen is het de ruiter die vaker op wedstrijd moet gaan, de ruiter die hard moet werken om de oefeningen te leren en uit te kunnen voeren. Ik zie liever een 6 jarige op Z niveau onder een goede ruiter, dan een 6 jarige op B/L niveau onder een minder fijne ruiter. Ben ervan overtuigd dat de eerste er beter aan toe is en waarschijnlijk ook nog minder uren heeft gemaakt, dus minder kans op slijtage of overvragen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:04

Sommige ruiters rijden ieder weekend wedstrijden met hun paard (dus trainen hun meestal automatisch iets zwaarder).
En sommige ruiters waaronder ik (vroegahh :') ) rijd ongeveer 1 keer per maand een wedstrijd, moet te doen zijn, maar dat komt misschien ook wel hoe zwaar de training is :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:20

M stelt meer voor voor de ruiter dan voor het paard imo :D

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:35

linerfa schreef:
Ik vind het gewoon een beetje egoistisch van de ruiter zelf, een paard van 6 jaar? is in mijn ogen misschien wel toe aan het ''werk'' maar inderdaad wat hierboven gezegd is, is nog niet helemaal uitgegroeid.. En waarom wil je een paard zo snel mogelijk in een hoge klassen starten? Om het vervolgens als een Z paard van 6 jaar te kunnen verkopen? Vind dit echt een beetje hypocriet.. Colette ook met jou ben ik het eens hoor!

De meeste ruiters willen helemaal niet zo snel mogelijk in het Z rijden. Zoiets kan je ook niet afdwingen, dat gaat niet goed. En je hoeft echt niet bijzonder veel of zwaar te trainen om een Z parcours te springen hoor. Dressuurmatig goed scholen, 1 a 2 keer per week een sprongetje, meer is niet nodig.

_Esther_87_ schreef:
Ik heb het al eens vaker geschreven, men blijft ontzettend overschatten hoeveel uren een paard moet maken om M of Z te kunnen starten. In de meeste gevallen is het de ruiter die vaker op wedstrijd moet gaan, de ruiter die hard moet werken om de oefeningen te leren en uit te kunnen voeren. Ik zie liever een 6 jarige op Z niveau onder een goede ruiter, dan een 6 jarige op B/L niveau onder een minder fijne ruiter. Ben ervan overtuigd dat de eerste er beter aan toe is en waarschijnlijk ook nog minder uren heeft gemaakt, dus minder kans op slijtage of overvragen.

Helemaal mee eens! De ruiter vind een M of Z parcours vaak moeilijker dan het paard, waardoor het meteen moeilijk genoemd wordt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:14

Een M of Z parcours springen is niet bijzonder zwaar voor een goed jong paard met een goede ruiter, mits hij dit niet elke dag hoeft te doen natuurlijk.
Voor een paard met weinig vermogen of waar een ruiter op zit die het het paard niet eenvoudig maakt, kan een B parcours zelfs wel een hele opgave zijn.
Onder een goede ruiter kan een 5-jarige dus best M en een 6-jarige Z lopen, probleem is vaak dat minder goede ruiters dan denken dat hun jonge paard dan ook in die klasse moet gaan lopen.

Het is dus aan de ruiter en/of instructeur om te bepalen of een paard of combinatie klaar is voor een stap hoger.