aan de teugel rijden in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxJulia

aan de teugel rijden in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:57

Dit is de eerste topic die ik hier plaats en ik weet ook niet of er al 1 van is of dat de topic hier goed staat. Maar ik vroeg me af of een jury in de B erop mag letten of een paard aan de teugel loopt en daar extra punten voor mag geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:00

Tegenwoordig moet je ook in de B je paard nagevelijk kunnen rijden.
Loopt je paardje de hele proef sterren te kijken dan ben je nog niet toe aan de officiele wedstrijden en zou ik voorlopig onderling of de F proefjes rijden.

xxxJulia

Re: aan de teugel rijden in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:02

Oke bedankt!

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:11

mag ik ook een vraagje stellen?
ik heb zelf een vijfjarige e-pony, en zit er ook aan te denken om te beginnen in de B.
we rijden al f proeven. we hebben afgelopen weekend proef 9A gehaald.

hij heeft een paar maanden eruit gelegen, omdat hij drie behandelingen van de osteopaat heeft gehad. we mochten 2 maanden lang ook alleen maar stappen aan de hand etc.
hij is sinds 3 maanden weer onder het zadel, en loopt steeds beter.

nu loopt hij dus wel aan de teugel, en steeds langere stukken, alleen soms wil hij nog eens omhoog komen en gaat dan sterren kijken. moet ik nu wachten met B gaan rijden tot hij niet meer omhoog komt of kan ik rustig aan gaan beginnen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:16

Waarom starten jullie niet een keertje HC?
Dan kun je zien wat een officiële jury er van vindt :) Weet je ook meteen of je kan starten of niet.
@xNadia, misschien heeft osteopaat nog trainingstips voor je? Lijkt me niet handig dat je hem laat helpen en vervolgens in de kreukels rijdt. (ik zeg niet dat dit zo is, maar gewoon als tip!)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:11

ja de osteo was laatst komen kijken en zei dat ik goed bezig ben! nee, ik wil hem ook echt niet in de kreukels rijden. toen ik hem kocht bleek hij al vast te zitten zijn we achter gekomen, gelukkig is het nu echt over. van de osteo moet ik ook niet meer denken dat majoortje pijn heeft.

hij loopt nu dus ook super fijn, alleen komt hij soms nog omhoog, dus ik vraag me af ofdat dat erg is in de B ofdat dat nog kan?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:15

Mij is altijd geleerd dat het er vooral omgaat hoe je dingen oplost :)
Dus in theorie zou dat betekenen dat je best B kunt starten en dat het dan belangrijk is voor de jury om te zien hoe je het oplost!

Maar hebben jullie op stal nooit een onderlinge wedstrijd, dat is een mooie manier om te kijken hoe ver je bent. Anders kun je natuurlijk altijd een keertje HC starten (onofficieel).

Vergeet alleen niet dat een paard dat niet aan de teugel loopt ook verder niet correct kan lopen en je dus nooit hoge punten kunt rijden :)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:21

ja, bij ons op stal elke maand die FNRS proeven, maar nooit KNHS. hadden we vroeger wel, alleen toen had ik majoor nog maar net.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:24

Wat heeft HC starten in de B dan voor zin? In de B kun je geen verliespunten rijden. En al je HC start moet je evengoed een startkaart hebben. Dus dan kun je net zo goed officieel starten.

@Julia; daar zal een jury zeker op letten. En je krijgt zeker een hoger punt als je dat netjes voor mekaar hebt. Als je paard helemaal niet nageeflijk loopt kun je beter nog even wachten met starten. ALs hij af en toe omhoog komt dan zou je best al kunnen starten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:26

@Scum, het is toch best zuur als je je eerste wedstrijd meteen als laatste eindigt. Dan kun je beter HC starten, dat voelt toch anders ;)

Maar er is niks mis met proberen natuurlijk. Er zijn zat combinaties die vaak niet in bepaalde klasses thuis "horen" :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:28

Als je HC start kun je ook als laatste eindigen. En als je daar bang voor bent moet je gewoon niet starten. Er moet altijd iemand de laatste zijn.

Het is natuurlijk wat anders als je altijd als laatste eindigt maar daar is nu nog helemaal geen spraken van want ze is nog niet gestart.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:31

Ja klopt, je hebt helemaal gelijk :) Maar volgens mij is zowel TS als xNadia nog jong. Vandaar ook mijn idee om eerst maar eens onderling te starten. Een startkaart (en alles er omheen) is duur zat :)

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:41

Ik weet niet of je het paard&sport hebt? Maar in de een na laatste uitgaven stond een heel artikel over jureren in de klasse B! Best handig om te weten allemaal.
Maar in het B wordt er vooral verwacht dat het paard constant loopt. Dus niet perse heel mooi in de krul... Als ie maar niet het ene stuk in de krul loopt en dan weer in de lucht etc. Ook is het belangrijk dat ze over hun rug lopen

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:38

Scum schreef:
Wat heeft HC starten in de B dan voor zin? In de B kun je geen verliespunten rijden. En al je HC start moet je evengoed een startkaart hebben. Dus dan kun je net zo goed officieel starten.

@Julia; daar zal een jury zeker op letten. En je krijgt zeker een hoger punt als je dat netjes voor mekaar hebt. Als je paard helemaal niet nageeflijk loopt kun je beter nog even wachten met starten. ALs hij af en toe omhoog komt dan zou je best al kunnen starten.

Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en ik heb binnenkort de volgende. Maar mij is altijd verteld dat er in de B totaal niet op aan de teugel lopen word gelet maar ik had het al gemerkt.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:41

Wat houd HC starten in de B, rijd je dan je proef maar telt hij niet officieël mee?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:35

ja, je krijgt gewoon punten en commentaar op je protocol, maar wat voor punten je ook hebt: ze tellen niet mee!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:44

In de b moet een paard smakelijk in de aanleuning zijn. Dit moet met het hoofd naar benedem iets voor of achter de loodlijn is geen probleem, als hij maar niet achter of op de teugel loopt. Voor de rest moet hij ontspannen zijn in de rug (van daaruit zal hij ook beter in de aanleuning worden).
Als je paard hoofd keer omhoog doet en hersteld geen probleem zal niet afgestraft worden, wel als dit om de 10 passen gebeurd of als de oefening eronder lijdt.

Mbt hc starten: hiervoor heb je startpas nodig, dus je kan net zo goed officieel starten. Zeker in de b je kan geen verliespunten rijden (als je over wil stappen naar hogere klasse is dit een goede uitvinding vooe de b vind ik het beetje onzin).
Hc tellen je punten niet mee officieel en kom je ook niet in aanmerking voor evt prijzen.
Je kunt dus gewoon officieel starten als je laatste word met hc staat dat ook gewoon op uitslag lijsten hoor ;).

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:26

okeee, dat is duidelijk, dus eigenlijk vind jij (colette_007) het zonde om hc te starten in B?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:16

Ik wel ja. Zonde niet wel onzin haha ;).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:22

Soms kan je bij je plaatselijke ponyclub/rijvereniging ook HC starten zonder startkaart. Dat wordt hier in de buurt wel eens gedaan. Zodat mensen kunnen uitproberen of ze wedstrijd rijden iets vinden. Misschien kan je dat bij jou in de buurt ook navragen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:32

colette_007 schreef:
In de b moet een paard smakelijk in de aanleuning zijn. Dit moet met het hoofd naar benedem iets voor of achter de loodlijn is geen probleem, als hij maar niet achter of op de teugel loopt. Voor de rest moet hij ontspannen zijn in de rug (van daaruit zal hij ook beter in de aanleuning worden).
Als je paard hoofd keer omhoog doet en hersteld geen probleem zal niet afgestraft worden, wel als dit om de 10 passen gebeurd of als de oefening eronder lijdt.

Mbt hc starten: hiervoor heb je startpas nodig, dus je kan net zo goed officieel starten. Zeker in de b je kan geen verliespunten rijden (als je over wil stappen naar hogere klasse is dit een goede uitvinding vooe de b vind ik het beetje onzin).
Hc tellen je punten niet mee officieel en kom je ook niet in aanmerking voor evt prijzen.
Je kunt dus gewoon officieel starten als je laatste word met hc staat dat ook gewoon op uitslag lijsten hoor ;).

Een kleine nuance: iets voor de loodlijn: Prima, iets er achter: Liever Niet. En op de teugel is nieuw voor mij, leg eens uit als je wil.
En doet je paard tijdens een bijv. een volte in draf zijn hoofd lekker omhoog, krijg je uiteraard een lager punt dan een volte met constante hoofdhouding. Dus ja, wordt wel ''afgestraft''.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:47

Op de hand bedoel ik mee hangerig laag/sterknhoe je het wil noemen ;).
Achter de loodlijn doen ze niet moeilijk over (aldus wtik leer in jurycursus)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:24

colette_007 schreef:

Dat is lang niet bij alle jury's het geval. Toen ik mijn 3 jarige in de B had lopen liep hij ook nog achter de LL (niet kin op de borst natuurlijk maar gewoon wat erachter) en toen stond het ook regelmatig op mn coupon. Denk ook wel dat het per jury verschilt.

In de B mogen ze je er niet echt op afstraffen als je je paard nog niet 100% nageeflijk hebt lopen (in het L ook niet), hij hoeft ook nog niet helemaal door de kaak te zijn etc. wat ze alleen niet willen zien is een paard dat tegen de hand is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:32

Dat is niet waar Amytj. :n
In de B is een keer een storing in de aanleuning niet zo'n ramp, in het L1 wordt dat al strenger afgestraft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:01

colette_007 schreef:

Ok, dus op de teugel=op de hand. En achter de loodlijn zien we liever niet(zoals ik al zei), afhankelijk van het nivo/klasse wordt het wel meegenomen in de waardering.