verschil met buiten en binnen wedstrijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

verschil met buiten en binnen wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:14

Hallo,
het is niet dat ik een antwoord wil krijgen maar ik moet gewoon even mij ei kwijt

het kan zijn dat het echt aan mij en mijn paardje ligt, maar steeds meer krijg ik het idee dat er met binnen wedstrijden veel strenger gejureerd word... maar waarom?
buiten reden (L2) ongeveer altijd rond de 180/190 nu binnen rond de 170... eerst dacht ik telkens dat het onze fout was, buiten loopt mijn merrie veel fijner. maar op stal en op club hoor ik wel idereen zeggen dat het zo veel beter gaat enzenz. spanning is er natuurlijk bij elke wedstrijd wel een beetje maar het is ook echt niet zo dat ze binnen staat te bibberen van angst.
gisteravond 170 en 167 :( sorry?. ze is echt niet een super top dressuur knol. ze is maar een E-pony tussen de paarden, al heb niet echt idee dat we daar opafgestraft worden. voor de M zijn we ook nog niet helemaal klaar, ze loopt nog te veel opde voorhand en in de galop moet ik goed op de takt letten. daar zijn wel ook hard mee aan het werk en het is al zoveel beter dat 3maanden geleden toen we in de L2 begonnen maar mijn punten worden alleenmaal minder.... of het nou komt omdat ze jury een winterdip heeft of omdat ik niet met een duure cap of jasje rij. ze is netjes gevlochten, voeten zijn gewassen en ik heb mijn haar in een knot, mijn wittebroek is zo schoon dat ie bijna licht geeft dus daar moet het ook niet aan kunnen liggen...maar zo als gisteren iemand met een super mooi paard en zij zag er ook heel netjes uit(despulletjes en het paard zijn vast ook een stuk duurder dan die van mij) maar het beestje liep zo onzuiver eigelijk gewoon kreupel! als de pest maar wel punten boven de 180. ik snap er niets meer van... waarom moet het binnen anders zijn dan met een buitenconcours

nou ja genoeg getypt ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel

MarrieLeen

Re: verschil met buiten en binnen wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:50

Ik denk dat het binnen niet anders is dan buiten hoor, dat is wellicht jouw visie, omdat je zelf lekkerder buiten rijdt dan binnen.
Zoals je zelf al zegt heb je zelf nog wat puntjes waar je aan moet werken die ook voor het L2 belangrijk zijn,
en de ene jury kijkt daar preciezer op dan de andere. Op de wedstrijd die jij bedoelt is volgens mij normaal gepunt,
omdat er ook gewoon uitslagen van boven de 200 bij zitten. En ja, dat zijn dan van die kastelen, maar dat kan dan soms (helaas) net het verschil maken. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:57

Er wordt echt niet gekeken naar welk merk rijjasje je aan hebt, of dat je met een pony tussen de paarden rijdt. Er wordt wel gekeken naar hoe het dier loopt en hoe je je proef rijdt. Dat dat binnen anders uitpakt dan buiten, heeft niet met de jury te maken, je dier kan misschien binnen minder makkelijk ontspannen, of ziet geen andere dieren en vindt dat niet fijn. Een jury is echt niet strenger omdat het binnen is.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:02

Misschien na afloop even langs de jury gaan om te vragen wat er loos was aan jou proef?
Daar leer je een hele hoop van en zo zul je ook zien dat jury's je beoordelen op de proef die je rijd en niet op welk merk jasje je aan hebt.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:10

Haha wat grappig dat jij het ook opmerkt. Voor mijn gevoel rijd ik in de zomer ook hogere punten.:P Misschien dat je dan toch iets anders rijd op gras ofzo? :) Het ligt ook maar net aan welke jury je hebt, de ene wil dit zien en de andere weer dat. Succes nog met de wedstrijden!:)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:59

Hahaha ik zie de Jury al voor me: Mag ik ff in je jasje kijken? Oh pikeur! Nou, jij krijgt 195 punten!
Ik heb ook geen dure wedstrijdspullen.. Gewoon normaal. En ik rij zelfs een schimmel en ik heb niet het gevoel dat we daardoor minder hoge punten krijgen. Krijg wel vaak complimenten op mijn protocol over ons als combinatie. Wel zorg ik dat ie er altijd netjes uitziet op wedstrijd. Hij kan echt niet met een gele vlek op wedstrijd verschijnen vind ik..

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:10

Nee, ik weet wel zeker dat niet wordt gekeken of je wel dure kleding aan hebt.
Wel vraag ik mij af of je binnen meer commentaar krijgt op je impuls dan bij buiten wedstrijden? Dit kan namelijk een hoop verklaren tussen de punten verschillen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:34

Ik rij 's zomers ook beter maar dat komt omdat ik niet zo handig ben in heel exact rijden en dat valt binnen een stuk meer op.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:38

Op één of ander manier krijgen de paarden buiten altijd de lente in de bol en zie ik bij de eerste buitenconcoursen heel wat drukke paarden en combinaties wat ''misverstanden'' hebben.
Ook is het buitenseizoen het beste seizoen voor de fotografen (hihi ik leef er al helemaal naar toe! Buitenwedstrijden en de zon!)

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:26

ach ik was gewoon benieuwt hoe andere er overdachten, en gelukkig hoeven ook niet heel lang meer te wachten tot het weer buiten is :D en voor de komende tijd zijn alle wedstrijd toch afgelast...
ik ben ook maar iemand die voor de lol wedstrijden rijd, niets moet maar als het kan is het wel leuk ;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:46

Bij mij ook zo hoor. Eerst dacht ik dat ik binnen fijner reed. want men punten waren beter. Later reed ik weer fijner buiten. En nu kijk ik ook weer uit naar de buitenwedstrijden. Ik weet ook niet wat het is. Wel het ik af en toe wel het gevoel dat de jury liever een dressuurrgefokt kwpn paard ofzo ziet dan een E pony die ook nog een schimmel is en niet echt een dressuurknol. Heb heel fijn gereden, veel complimenten van mensen die er bij stonden en toch laatste terwijl er anderen slordigger reden. Op dat soort momenten denk ik echt dit is niet eerlijk. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Of het strenger gejureerd wordt weet ik niet, iedere jury is natuurlijk weer anders.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:54

Ik geloof niet dat de jury kijkt naar welke kleding je aan hebt.
Wel is het soms zo dat je met een warmbloed rijpaard meer punten krijgt dan dat je bijvoorbeeld start met een Arabier, Fjord, Haflinger, Trekpaard oid... Blijft een jurysport he, de ene jury let meer op het ene punt, terwijl een andere jury weer pp heel andere dingen let.

En meer dan je best kun je niet doen he ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:46

Dilan1993 schreef:
Wel is het soms zo dat je met een warmbloed rijpaard meer punten krijgt dan dat je bijvoorbeeld start met een Arabier, Fjord, Haflinger, Trekpaard oid... Blijft een jurysport he, de ene jury let meer op het ene punt, terwijl een andere jury weer pp heel andere dingen let.

Het simpele feit dat je met een Arabier, Fjord etc rijdt zegt niets over je punten. Je moet je proef gewoon correct rijden.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:51

CharleyT schreef:
Dilan1993 schreef:

Het simpele feit dat je met een Arabier, Fjord etc rijdt zegt niets over je punten. Je moet je proef gewoon correct rijden.

heb je het zelf wel een geprobeerd? ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:40

Ik vind dat zó'n ongelofelijk slap excuus hè, omdat je een Fjord/Haf/Fries/bonte/schimmel/noem maar op hebt zou je standaard lagere punten hebben en zou het knapper zijn om je winstpunten bij elkaar te rijden :O Dan heeft iedereen wel een reden om lage punten te rijden want smaken verschillen. Ik vind bijvoorbeeld juist de standaard bruine KWPN'er met een van die overdreven veel gebruikte dure afstammingen niks aan, maar tegen de tijd dat ik mijn jurypapieren heb (ooit :+ ) ga ik toch echt niet zitten zeuren omdat het peerd in mijn ogen een saai kleurtje of veelvoorkomende vader heeft. Daar is een jury niet voor. Die discussie/dat excuus wordt op Bokt echt om de haverklap uitgemolken :=

En ja, ik rijd zelf met een schimmel, en wel een witte met een hele bolle mama-buik en gigantische ezelsoren :Y) De ene jury vindt haar helemaal niks en punt nèt aan een winstpuntje omdat ik mijn figuren slordig rij en nog veel spanning in mijn paard heb, en de volgende jury vind mijn witte fan-tas-tisch en punt nèt aan een winstpuntje omdat ik nog steeds mijn figuren slordig rij en nog steeds veel spanning in mijn paard heb :Y) Het enige verschil wat ik tot nu toe gezien heb is dat bij de jury die mijn paard zo geweldig vindt onderaan het protocol staat "geweldig paard met veel potentie!" of dat ik in de kantine aangesproken word door die jury over mijn geweldige paard, en de jury die haar niks vindt dat vast bij iemand anders zijn paard zal doen :+

Moraal van het verhaal: hou op met excuses bedenken over kleding/soort paard/winterdips bij jury's, zorg dat je je paard onder alle omstandigheden goed aan de loop krijgt en zet een fatsoenlijke, góed gereden proef neer: en geen jury kan meer om je heen.

Buitenwedstrijden vind ik het trouwens wel makkelijker smokkelen met je figuren, zeker als er alleen maar bordjes staan. En aangezien ik de slordigheid zelf ben qua figuren (zal me meestal worst wezen hoe krom een volte is, als mijn paard maar correct ontspannen buigt), maakt dat dat ik daar harder tegenaan loop qua puntenverlies binnen dan buiten.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:51

het was ook zeker niet al excuus bedoelt (niet van mij uit dan;) ) in een minder jaar tijd ben ik van L1 naar L2+8 gegaan :D en ik rij niet elkeweek concourse. zeker trots op mijn meisje! Zeker als het me wel weer eens een keer lukt om 1 te worden(wat ookwel eens gebeud)
maar het is echt zo dat sommige juryleden er echt wel naar kijken wat voor paardje je heb. en de ene keer in je voordeel en de andere keer niet. en dat vind ik best wel jammer, en denk dat dat in de winter misschien meer op valt.
maar gelukkig begint het al goed voorjaar teworden en kunnen we allemaal straks op de buiten concourse weer uit onze winter dip komen, wij zelf,onze paarden en de juryleden:D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:03

@ noompje85:
ter geruststelling, ja, geprobeerd, sterker nog, gewoon gedaan. En met beoordelen kan ik je zeggen dat het ras me geen fluit uitmaakt, wel een lekker gereden smakelijke proef! Die levert nl punten op.
Enne, juryleden komen niet uit hun winterdip, want die hebben ze niet.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:09

tjonge ik wil niemand aan vallen, maar dit in mijn mening :D
en als dat (vink ik!) denk ik iedereen en eens zijn/haar dag niet heeft
en winterdipjes kunnen we allemaal hebben ook juryleden, het is toch ook veel fijner om lekker in het zonnetje te jureren/rijden dan in een donker koude binnenbak:)
maar goed ik wil niemand aan vallen het is mijn mening

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:11

Zoals anderen al gezegd hebben: het merk jasje oid maakt niets uit. Het soort paard in theorie ook niet, maar helaas zijn er jury's tussen die het in de praktijk wel mee laten wegen. Dat is echter een hele discussie op zich.

Wat bij jou mee zou kunnen spelen is dat je door de spanning een wat flitsender paard hebt, wat net even wat leuker toont. Misschien, juist doordat je inmiddels de spanning hebt weten af te vloeien, rij je nu in je proefjes (naar de jury zijn/haar smaak) wat te mat. Als je paard net wat frisser is, toont ie wat meer en kan dat nét meer punten opleveren. Dit wil overigens niet zeggen dat het goed is, maar het zou wel je puntenverschil kunnen verklaren.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:16

ik heb ook het gevoel dat er outdoor hoger gepunt word maar ik denk dat het bij mij komt dat ik erg slordig ben in het rijden op bordjes en hoeken door neem en dat waarschijnlijk minder goed kunnen zien op een outdoor wedstrijd :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:19

Ik vind het gewoon jammer dat je die mening hebt en de "schuld" daarmee buiten jezelf legt, dan kun je er namelijk ook meteen niks meer aan veranderen zelf :) Dat lijkt mij heel frustrerend.
Terwijl als jij in gaat zien dat m.n. het feit dat je paard binnen nog wat meer spanning heeft dan buiten, nog steeds op de voorhand loopt, taktmatig in de galop moeilijk is (zie jouw eerste post) wat allemaal in de L2 afgestraft zal worden en dus de 170/167 in binnenproeven echt niet onvoorstelbaar maakt, waarschijnlijk juist hét probleem zijn, dan kun je er wél wat aan doen. Namelijk leren je paard meer ontspannen te rijden en verder doortrainen zodat hij/zij wél helemaal L2-M1 klaar is. Zeker aangezien je zelf aangeeft dat er binnen net wat meer spanning is dat buiten.

Tadaa, je hebt de allerbelangrijkste verklaring en beter nog: je kunt er linea recta aan gaan werken. Veel makkelijker en effectiever dan je opvreten over allemaal onbelangrijke externe omstandigheden en daar vervolgens natuurlijk niks aan kunnen doen!

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:15

idd gewoon aan jury vragen *D

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:10

heet jouw pony heel toevallig ramona B.A.F? want dat zou wel heel erg toevallig zijn! :)
want ik reed destijds en nu nog steeds bij de stal waar jij je pony gekocht hebt, en heb ramona ook nog een tijdje gereden.

wacht, ik pb je wel even!

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:43

Ik zie juist echt tegen het outdoor seizoen op..
binnen rijd ik met gemak en buiten met andere paarden is die erg afgeleid (jong paard)
dus zou goed uitkomen als jury's in het outdoor seizoen goede punten geven,
helaas moet ik daar alsnog een nette proef voor rijden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:59

Daarom rij ik gewoon geen dressuuur :+ naja aankomende zaterdag wel overigens

Ik hoor vaak dat 'dressuur'paarden binnen allemaal wat kijkeriger zijn dan buiten, wellicht dat dit bij jou ook meespeelt?