Wat is een mooi groet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JosineS

Wat is een mooi groet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:32

Zoals de titel al zegt: Wat is een mooie groet?
Hierbij doel ik niet op hoe het paard staat, maar hoe je je hand/arm naar rechts doet. En krijgen jullie hier weleens (positieve) opmerkingen over van de jury?

Ik heb laatst mijn eerste wedstrijd gereden en met mijn rechterhand gewoon netjes schuin naar beneden, eigenlijk best wel saai. Nu zag ik iemand anders heel fanatiek groeten, hand veel hoger naar rechts. En je kan ook met je hand wat meer omhoog zwaaien etc. Dit vond ik persoonlijk wel mooier, maar vindt de jury daar ook iets van? Ieder extra puntje is toch mooi meegenomen!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:38

Volgens mij is dat officieel zelfs niet toegestaan.

Als ik het goed heb is het verplicht om de teugels in de linkerhand te nemen, met het hoofd te knikken en daarbij de rechterhand achter het been/dij te leggen.

Denk dat als je eerder een beter punt krijgt als je paard netjes vierkant en recht staat, rustig in de aanleuning en actief met wegrijden.

Tammy_

Re: Wat is een mooi groet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:41

teugels en zweep in de linkerhand, rechterhand naar achter het dijbeen brengen en een knikje met het hoofd :j Hand/arm dus niet op je been laten rusten of met te ontspannen vingers, gewoon een mooie gestrekte platte hand maken. Niks zwierigs of zwaaierigs, gewoon groeten volgens het boekje :)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:05

Dit staat in de regelementen:
Groeten:
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand. Deelnemers brengen de rechterhand naar beneden achter het dijbeen en neigen het hoofd. Ook is het toegestaan voor heren wanneer een hoed wordt gedragen deze af te nemen met de rechterhand. Indien er meer juryleden in functie zijn, dient alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet te worden. Hierna neemt de deelnemer de teugels weer in beide handen.

Even twee voorbeelden (gezien de hoedjes zijn dit mensen die volgens mij niet voor het eerst starten):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron: Youtube, geknipt uit filmpjes

Nogal verschillend, maar allen zijn goedgekeurd. De eerste vind ik wel mooi strak, maar ik vraag me af of dit nu volgens de regelementen is. De tweede en derde vind ik persoonlijk wel erg slap, de hand is ook niet gestrekt of iets en verdwijnt achter het bovenbeen. Overigens is bij de derde het hoofd er niet afgevallen, je kijkt tegen de bovenkant van het hoedje aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:33

Je moet gewoon groeten volgens de regels. Van mij zul je nooit extra punten krijgen voor een speciale groet.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:44

haha, de derde foto lijkt wel, alsof ze flauw valt, hihi
Ow. sorry

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:49

Op die 3e foto moest ik wel even kijken tot ik een mens zag :')
Men kijkt eerder naar het paard of deze er ontspannen bijstaat maar toch klaar om te vertrekken. Of hij een goede aanleuning heeft en vierkant staat. Vind zo fanatiek groeten maar niets, gewoon hand achter, of net boven dijbeen houden met gestrekte arm en hand vind ik er veel mooier uitzien. Daar een rustig knikje bij, en prima toch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:50

ik groet altijd met m'n hand iets naar de zijkant. Vindt ik net wat chiquer :j
Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:56

Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde extra te zwieren met je arm. Je hand hoort achter je dij te komen, als je em zoals op de eerste foto houdt, komt ie daar niet in de buurt... Je krijgt er geen extra punten voor, eerder aftrek.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:59

Zo ver als Themuisje vind ik weer té ver... net of je richting aangeeft :+

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:02

Leuk te horen dat er zoveel verschillende opvattingen zijn. Gaat dus denk ik om persoonlijke smaak, maar extra punten kunnen er dus niet mee gescoord worden. Jammer, maar wel terecht!

Ashley, haha, daar zal ik zaterdag aan denken bij het groeten, hopelijk schiet ik niet in de lach. Bij a afwenden en richting aangeven ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:04

Ach we hadden wel een 8, dus heel erg zal de jury zich er niet aan gestoord hebben :)
Overigens vond ik nog een betere foto

Afbeelding

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:07

Ah, vanuit die hoek ziet het er gelijk een stuk minder erg uit ;)
Zelf groet ik ook ongeveer zo, ietsjes lager maar wel zo in die richting.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:06

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:36

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

Nee dat snap ik ook wel.. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:44

Ik groet altijd gewoon met een gestrekte arm en hand net schuin-achter mijn rechterdijbeen.
Iemand die ik ken legt altijd de rechterhand achter het zadel en knikt dan. In mijn ogen een slordig en afgeraffeld beeld.
Maar als het erop aankomt vind ik het belangrijker dat het paard netjes stil en vierkant staat bij het groeten.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:00

Ik ga halthouden. Wacht 1 seconde, pak de teugels in mijn linkerhand + zweepje. Mijn rechterhand doe ik naar achteren en knik. Dan tel ik 22, 23, 24 en dan kijk ik weer naar voren pak de tuegels in beide handen en beloon mijn pony. ! :D

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:35

ik groet als themuisje beetje overdreven maarja haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:07

Nynke_Mandy schreef:
Ik ga halthouden. Wacht 1 seconde, pak de teugels in mijn linkerhand + zweepje. Mijn rechterhand doe ik naar achteren en knik. Dan tel ik 22, 23, 24 en dan kijk ik weer naar voren pak de tuegels in beide handen en beloon mijn pony. ! :D

Jemig, dat is wel een hele lange groet dan. Heb je alleen maar meer risico op een lopende pony, en daarmee weer aftrek.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:11

ik doe het zo
Afbeelding

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:16

Ik heb geleerd dat je rustig moet groeten, dus niet de hand bewegen en knikken tegelijk, maar de hand naar achter leggen zoals het hoort, knikken en dan pas de hand weer naar voren brengen. :)
Erbij tellen doe ik dan weer niet, het mag/moet wel vloeiend gaan. :P

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:26

Ik zag laatst iemand in het Z groeten, die strekte de arm zo ver naar achteren dat ik dacht: wow die is lenig! Maar het zag niet uit...:)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:58

Ik neem gewoon alles in mijn linker hand, rechthand naar achter iets achter mijn dekje.
Dan jury aankijken, kniken, jury weer aankijken. Teugels weer in mijn handen pakken en wegrijden.

Afbeelding
ze staat niet op rust, een jaar terug kon mevrouw nog niet stil staan. :Y)

Vind het persoonlijk zo'n hand ergens in de lucht en een vlug knikje niet echt netjes.
maar daar heeft iedereen zijn eigen meningen over :j

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:14

Hebben jullie de zweep in de rechterhand dan? Dacht dat je die links moest dragen ivm groeten..